Vrijdag 19/08/2022

Een diesel voor de Nissan Micra

De in Groot-Brittannië gebouwde Nissan Micra is de eerste en ook nog altijd de enige Japanse wagen die er in slaagde de prestigieuse (Europese) titel van 'Auto van het Jaar' te veroveren. Dat gebeurde in 1992, maar het autootje staat vandaag nog altijd in de catalogus. En ondanks de concurrentie van een heleboel recentere Europese mini's is de belangstelling voor de Micra nog steeds vrij groot. De verkoop van de auto komt natuurlijk niet in de buurt van die van toppers als de Corsa, de Fiesta en de Punto, maar met zo'n 150.000 exemplaren werd vorig jaar toch weer een fraai resultaat geboekt. Van een echte opvolger is er nog geen sprake, maar Nissan hoopt nu dat een facelift voorlopig zal volstaan om de belangstelling ook de volgende jaren nog niet te snel te doen dalen. Spectaculair zijn de vernieuwingen echter niet. Enkele esthetische verfraaiingen zoals grotere koplampen, hertekende bumpers, een nieuwe motorkap, wat chroom voor het radiatorrooster en opvallende flankbeschermers volstaan immers niet om van een nieuwe auto te spreken. Maar de Micra ziet er toch weer wat leuker uit, zeker met de nieuwe en heel fris ogende kleurtjes. Ook het interieur werd nog eens onder handen genomen, met nieuwe kleuren en materialen, wat beter opgestelde bedieningsinstrumenten en stoelen die betere steun geven. Door het gebruik van de elektronica zouden de instrumenten voortaan ook nog wat nauwkeuriger werken. En enkele verstevigingen aan de structuur van de carrosserie moeten de bestuurder en zijn passagiers beter beschermen bij een aanrijding. Maar het belangrijkste nieuws is toch de pas na de zomer verwachte diesel. Zelfontbranders zijn in Europa zelfs in kleine autootjes vrij populair. Ook in ons land, waar ze in het zogenaamde B-segment van de markt vorig jaar goed waren voor 22 procent van de totale verkoop. Nissan beschikte echter niet over zo'n motor, maar mag nu de 1,5 liter uit de Peugeot 106 en Citroën Saxo 'lenen'. Met een vermogen van amper 58 pk is het een vrij bescheiden krachtbron, die een compacte auto als de Micra toch nog behoorlijke prestaties moet kunnen bezorgen. Maar spectaculair is de acceleratie van 0 naar 100 km/u in bijna 19 seconden beslist niet. De prioriteit blijft echter het brandstofverbruik dat bij de Micra Diesel gemiddeld rond de 5 liter per 100 kilometer zou schommelen. De auto zal minstens 393.000 frank kosten. De benzinemotoren blijven natuurlijk ook verkrijgbaar. Voor een kale basisversie met de 1,0 liter-benzinemotor van 55 pk wordt 320.000 frank aangerekend en de 1,3 liter van 75 pk is er vanaf 397.000 frank. Wat meer luxe, een volautomatische CVT-transmissie en een carrosserie met vijf deuren zijn ook nog altijd verkrijgbaar.

(AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234