Zondag 03/07/2022

Eén front tegen piraterij

Paniek in de filmindustrie. Na de aangekondigde ontslagen bij distributeur Lumière 'vanwege piraterij', wil de sector nu gezamenlijk stappen ondernemen. Gisteren zaten ze al een eerste keer samen.

Wat kan de filmindustrie doen tegen de aanhoudende piraterij? Het houdt de sector al ruim een decennium bezig. De Belgisch-Nederlandse verdeler Lumière Filmgroup zag zich vorige week zelfs genoodzaakt om grondig te reorganiseren en tien banen te schrappen. Ze wijzen met de vinger naar illegale downloads. Vorig jaar nog moest A-Film de boeken neerleggen.

Samen met Belga Films organiseerden ze gisteren een eerste sectorvergadering om zich te buigen over het probleem en als één front te kunnen optreden tegen piraterij. Alle distributeurs, verschillende producenten maar ook Medialaan en Studio 100 tekenden present.

"We zijn hier al veel langer mee bezig dan de aangekondigde herstructurering", zegt Annick Moons, bedrijfsadvocaat van Lumière, die de vergadering voorbereidde. "In een algemene presentatie hebben we de ernst van de situatie uit de doeken gedaan, en gekeken naar succesvolle voorbeelden uit het buitenland. Daarna zijn we in groepjes interactief gaan nadenken over wat we precies kunnen doen tegen illegaal downloaden."

Moons wijst onder meer op landen waar de wetgever de distributeurs meer wapens in handen geeft, zoals manieren om online inbreuken sneller en structureler aan te pakken. In Denemarken is zelfs sprake van een ethische code tussen rechthebbenden en internetproviders.

Een van de problemen is de verschillende snelheid waarmee nieuwe films of series internationaal worden verspreid. In ons land zijn er maar weinig bioscopen waar arthouse- en crossovertitels worden vertoond. In Nederland zijn er wel 115 kleinere stadsbioscopen. "Daardoor is het heel moeilijk om een film geplaatst te krijgen en hebben films vaak een heel korte carrière", zegt Tinne Bral van distributeur Imagine. "In Nederland krijg je een film sneller geplaatst, blijft hij langer op de affiche en draait hij op veel meer schermen. Bij ons is het vaak wachten, dus is het risico groot dat de film intussen in andere landen al op dvd verschenen is. Bijgevolg is hij ook meteen op illegale platforms beschikbaar."

Video on demand

Moons geeft het voorbeeld van de populaire animatiefilm Shaun the Sheep die Lumière in de Lage Landen verdeelde. Uit een eigen scanning van de markt blijkt dat die titel in België en Nederland zo'n 170.000 keer illegaal werd geüpload.

"Als zelfs maar een derde van dat aantal legaal werd aangekocht, was dat voor ons een hemelsbreed verschil geweest", zegt Moons. "Al blijft het natuurlijk moeilijk te voorspellen hoeveel mensen de film zouden kopen of via video on demand (VOD) zouden bekijken, als illegaal downloaden onmogelijk was."

Volgens Alexander Vandeputte, co-CEO van Lumière, is films verdelen daarom "even riskant geworden als roulette spelen". "Vroeger moesten twee hits de verliezen van acht tegenvallende titels goedmaken, maar de hits zijn nu veel schaarser en de verliezen veel groter. Vroeger kon een film floppen, maar werden de verliezen in vele gevallen beperkt of zelfs goedgemaakt door de opbrengst van de dvd-verkoop. Maar die markt is helemaal ingestort."

In 2013 verkocht Lumière nog 800.000 dvd's, voor 2016 wordt dat aantal op 300.000 geraamd. Een verschil van 5 miljoen euro omzet, waarvan slechts 1,5 miljoen wordt goedgemaakt door video on demand-platformen als Netflix of Play van Telenet.

Aanbevelingen

Maar piraterij is natuurlijk niet het enige probleem. "We moeten ons aanpassen aan de nieuwe ontwikkelingen", zegt ook Moons. "Dvd's zijn nu eenmaal niet meer zo populair, omdat mensen steeds minder nood hebben aan die fysieke drager. Maar door het straffeloze downloaden krijgen we de kans niet om aan alternatieven te werken. Bij bepaalde generaties zit het ingebakken dat piraterij best oké is. Iedereen doet het, niemand wordt gepakt. Tegen die mentaliteit staan we machteloos."

Misschien kan het een oplossing zijn om films en series meteen op dvd én alle video on demand-platformen te verspreiden? "We zien effectief een piek van illegale download bij de release van een dvd", zegt Moons. "Mensen wachten dus wel tot er een kwalitatieve versie beschikbaar is. Wanneer we films op dvd aanbieden, doen we dat vaak ook meteen via transactionele VOD (waarbij een 'huurprijs' wordt betaald, red.). Maar 'subscription video on demand' (zoals Netflix, red.) komt in de meeste gevallen pas enkele maanden na de dvd-release. We willen als distributeur graag de vrijheid behouden in onze verkoopstrategie, en die kan verschillen per titel."

De sector hoopt binnenkort al met een paar aanbevelingen naar de politiek te stappen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234