Vrijdag 01/07/2022

Een ganzenbord met Brusselse contouren

Het kunstenFESTIVALdesArts 1998 vaart onder de dubbele vlag van continuïteit en vernieuwing. Van 9 tot 30 mei presenteert de vierde editie van het festival achtentwintig projecten, waarvan er achttien in Brussel in wereldpremière gaan. De krachtlijnen uit de beginjaren, zoals het bicommunautaire aspect en de aandacht voor het multidisciplinaire, blijven behouden. Maar meer dan vroeger wordt de band met de stad Brussel aangehaald en komen er artiesten aan bod die in een andere context dan die van hun eigen cultuur actief zijn.

Na een jaar van relatieve stilte, waarin de organisatie de stap zette van een jaarlijks festival naar een biënnale, noemde directeur Frie Leysen zich "bijzonder blij" dat ze in de foyer van De Muntschouwburg haar nieuwe programma kon voorstellen. Leysen werd daarvoor geflankeerd door Geert Van Istendael en André Delvaux, beiden voorzitters van de raad van beheer. Eerder, in september van vorig jaar, kregen we al een voorproefje van de vierde editie, toen de voorlopige festivalbrochure in de vorm was gegoten van een vreemdsoortige wereldkaart.

Het nieuwe logo van het festival is een ganzenbord met de contouren van Brussel - een metafoor voor het veelsporige parcours dat de toeschouwer tijdens de maand mei kan afleggen. Een beweging van de wereld naar de stad: het is geen toeval voor een gebeuren dat, aldus Geert Van Istendael, uitnodigt om "eendrachtig, Nederlandstaligen en Franstaligen, gastvrouw, gastheer te zijn voor de beste kunstenaars die uit alle continenten op reis gaan naar de hoofdstad van Europa".

Door de nieuwe formule, die de organisatie in staat stelt een festival te realiseren met het budget van twee boekjaren, zijn de financiële mogelijkheden groter dan tevoren. Het globale budget voor 1998 bedraagt ongeveer 130 miljoen frank, wat het peil benadert van de eerste editie in 1994, voordat de subsidies werden teruggeschroefd. In combinatie met de 60 miljoen frank die vorig jaar werden begroot, levert dit een totaalbudget van om en bij de 190 miljoen frank.

Ruim de helft hiervan wordt besteed aan de artistieke werking. De subsidies bedragen 60 miljoen frank per boekjaar.

Met het surplus aan tijd dat de langere voorbereiding meebracht, konden meer premières worden gepland. De Zuid-Afrikaanse animatiefilmer en regisseur William Kentridge en de Amerikaanse choreografe Trisha Brown grijpen beiden voor hun eerste opera naar werk van Claudio Monteverdi. De Frans-Duitse Ingrid von Wantoch Rekowski regisseert een nieuwe opera van de in New York werkende Chinese componist Qu Xiao-song. De Vietnamese choreografe Ea Sola, die twee jaar geleden door het festival werd geïntroduceerd, exploreert in Il a été une fois de tradities van haar land. Nieuw als festivalgast is Alain Platel, die samen met Roel Dieltiens de confrontatie aangaat met de muziek van Johann Sebastian Bach.

Een bijzondere plek nemen de producties in die Brussel als onderwerp hebben of die door in Brussel residerende kunstenaars gemaakt worden. Zo brengt regisseuse Martine Wyckaert haar eigen lezing van Shakespeares koningsdrama's; Pierre Droulers realiseert met liefst drieëntwintig dansers zijn nieuwe choreografie Multum in parvo en auteur Gerardjan Rijnders (Toneelgroep Amsterdam) en regisseur Guy Cassiers slaan de handen in elkaar voor Rotjoch, een soort Kaspar Hauser in de grootstad. De in Brussel wonende Fransman Armel Roussel ensceneert Les Européens van Howard Barker, een Brits toneelauteur die tijdens het festival in de schijnwerpers komt te staan.

De opvallende aanwezigheid van de Arabische cultuur in Brussel komt aan bod in de eerste theaterregie van de Belgisch-Palestijnse cineast Michel Khleifi, in een productie van het Syrische collectief Masrah el Rassif en in een debattenreeks van de theatergezelschappen Dito'Dito en Transquinquennal. Tot de weinige 'niet-premières' behoren twee voorstellingen van het Argentijnse El Periférico de Objetos.

Nieuw filmwerk is er van Ana Torfs, Leslie Thornton en het duo Dirk Hendrikx en Mattew Stokes. Stefaan Decostere, Jorge Léon en Ritsaert ten Cate tekenen elk voor een nieuwe installatie. Cinema Nova en de Beursschouwburg verzorgen een op het festival geënt nevenprogramma.

Peter Anthonissen

Het kunstenFESTIVALdesArts vindt op diverse lokaties in Brussel plaats van zaterdag 9 tot en met zaterdag 30 mei. De ticketverkoop begint vandaag in het festivalcentrum (Beursschouwburg), August Ortsstraat 28, Brussel, tel. 070/233.889, fax 02/503.18.81, e-mail kfda@innet.be, http://www.INnet.net/arts-festival-brussels

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234