Woensdag 17/08/2022

'Een Hasselaar is tegendraads'

Oppervlakte van de kleine ring rond Hasselt: tweemaal 400 meter maal 3,14 ofwel iets meer dan 2,5 kilometer. Dat is de Groene Boulevard van Steve Stevaert. Van buiten naar binnen: fietspad, rijstrook voor auto's, plaats voor gratis bussen, wandelpad met bomen, kasseibaantje voor fietsers en stadsverkeer. De ring draait tegen de wijzers in, en ook de Hasselaar blijkt in meer dan een opzicht tegendraads.

An Olaerts

Het is markt op het Kolonel Dusartplein en het is een voorbeeldplaatje. Dames met plastic regenkapjes en geruite trekwagentjes kopen fruit. Een meneer fietst naar de bibliotheek. De gratis bussen rijden rondjes. Een sliertje auto's snort beschaafd voorbij. Maar áchter de muur van het Dusartplein dampen de ruiten aan en zoeken mensen als in een kramp naar parkeerplaats. Moeder Vanderspikken, door twee dochters geflankeerd, wandelt het Kolonel Dusartplein op. De auto van het drietal staat in een klein straatje in de buurt van het plein. "Sluip geparkeerd", geven ze giechelend toe. De Nissan Sunny van het gezin Vaes staat ook verkeerd geparkeerd. Meneer Vaes excuseert zich betrapt: "Ik wacht hier terwijl mijn vrouw boodschappen doet."

Vijf meter onder de Nissan Sunny is plaats voor 800 auto's, maar tegen 1,50 euro per parkeeruur raakt de ondergrondse parkeergarage niet vol. Op een glazen sierplaat staat geschreven: 'Dusartpark ingehuldigd op 2 september 1999 door Steve Stevaert, minister-vice-president, Vlaams minister van Mobiliteit en titelvoerend burgemeester van Hasselt.' Ronkende titels, maar beneden ronken de auto's amper. "Voor 200 frank rijden wij liever nóg een rondje", klinkt het boven. Marlies en Josée, uit respectievelijk Diepenbeek en Zutendaal, doen dan weer niet moeilijk over het parkeergeld van het Dusartpark. "Het is misschien duur, maar een parkeerplaats zoeken kost ook benzine", vinden ze. Over de parkeerplaatsen vlak bij de uitgang, voorbehouden voor dames, zijn de vriendinnen alvast zeer te spreken: "Hènnig, dei vrokesplak." Het deert José geenszins dat hij niet op de vrouwtjesvakken mag parkeren. "Hier is toch altijd plaats", zegt hij.

Henri en Lucie drinken koffie in taverne De wijzen. De Ford Sierra bleef thuis, het tweetal kwam met de bus van Runkst naar de stad. Maar spreek Henri niet over het Dusartpark. "Veel en veel te duur!", zegt hij fel. "Ze zeggen dat ze verlies maken als ze de prijzen laten zakken, maar daar geloof ik geen sikkepit van." Ja, als Henri en Lucie een uitstap naar Brugge maken of zo, dan parkeren ze wel betalend. "Maar in Hasselt ken ik goede plaatsjes, hé", lacht Henri.

Brommerhelmen

In tegenstelling tot de parking onder het Dusartplein zijn de gratis parkeerplaatsen aan de Slachthuiskaai, vlak bij de Hasseltse kanaalkom, wel een succes. Er is niet enkel ruimte voor vijfhonderd auto's, het terrein wordt ook bewaakt door de stadswacht en bovendien kun je er een fiets huren. Al vinden Flora, Carine en Marie-Louise lenen een beter woord: ze verhuren de fietsen tenslotte gratis. Vandaag heeft nog niemand een fiets afgehaald. "Slecht weer hé. Dje waait bekans on de deer out", verklaren ze. De drie stadswachters zitten in een donkergroen werfwagentje tegen regen en wind te schuilen. "Wij bewaren geen boodschappen of brommerhelmen", vertellen ze. "Daarvoor moet je bij de pakjesdienst aan het stadhuis zijn. Een bus naar de stad stopt hier evenmin. Alleen bij speciale gelegenheden is er een busdienst voorzien." Park & ride-parkeerplaatsen mét een busverbinding naar het centrum van de stad vind je aan de Grenslandhallen en aan de sporthal Alverberg.

"Ik heb gisteren op de hele dag geen tien man aan de Alverberg opgepikt", zegt buschauffeur Jean-Claude. "De mensen zijn lui, dat is het probleem. Ze zouden het liefst van al ín de winkels parkeren. Als ze konden, gingen ze zelfs met de auto naar het toilet. Eigenlijk is Hasselt een ramp. 's Morgens en 's avonds in de spits zit alles dicht: de grote ring, de kleine ring én de invalswegen. Gisteren nog had ik onderweg van Alken naar de kinderboerderij in Kiewit eenentwintig minuten vertraging. Onlangs hebben ze de verkeerslichten op het kruispunt van de Maastrichterstraat aangepast om het verkeer op de kleine ring te ontmoedigen. Het licht bleef expres heel lang op rood en de bussen schoven mee aan. Gelukkig is alles nu weer bij het oude." Om busvertragingen te vermijden loopt tussen de Toekomststraat en de Bampslaan een aparte busbaan over de boulevard. "Stelt niet veel voor", reageert de buschauffeur. "Het gaat maar om een heel klein stukje ring. De Groene Boulevard was beter een extra busstrook geweest."

Wachten op de H2

Aan de bushalte op het Leopoldplein zitten op een rij te wachten: een dame met een draagtasje vol groenten, een dame met een Dag Allemaal op schoot, een mevrouw met een blauwe regenjas en een meneer met een groen hoedje. Ze kijken uit naar de H2. Over vertragingen hoor je hen niet klagen, en over de prijs van een buskaartje nog minder. "Vroeger moest ik om de twee dagen een nieuwe stadskaart kopen", vertelt mevrouw drie. "Nu is de tijd van profiteren gekomen." Mevrouw twee is niet te spreken over de rijstijl van de chauffeurs van de boulevardpendel. "Oudere chauffeurs draaien niet graag de hele dag rondjes op de ring, en dus zijn het vaak beginnende chauffeurs die achter het stuur van de boulevardpendel zitten. Dat merk je", verzekert ze. "Ooit al van achteraan in de bus naar voren geschoven?"

En dan is de H2 daar. De glazen elektrische deuren zoemen open en de vier verdwijnen zonder te betalen in de bus.

Ietsje verderop op de ring parkeert Vera fiets met kar bij de Ecostore. Een fanatieke fietser, noemt ze zichzelf. Ze heeft vier kinderen en geen auto. Kortom, haar fietsmening telt. "De fietstunneltjes aan de Banneuxwijk zijn heel veilig", zegt ze. "Ook aan de buitenkant van de ring is fietsen is geen enkel probleem. Pas als je tegen de richting in moet rijden wordt het moeilijk. Dan moet je het kasseiweggetje op en fietsen op kinderkopjes is niet plezierig. Daarom fiets ik soms op het voetpad in het midden van de Groene Boulevard. Prachtig breed en vlak! Wat wil een fietser nu nog meer? Echt, Hasselt is goed voorzien. In Dilsen-Stokkem, waar ik vandaan kom, fietsen ze nog in smalle grachten langs de weg."

De H2, de gratis boulevardpendelbus van Hasselt.(Foto Jimmy Kets)

'De mensen zijn lui. Ze zouden het liefst van al ín de winkels parkeren. Als ze konden, gingen ze met de auto naar het toilet'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234