Zondag 16/01/2022

Een held die met veel geluk de juiste beslissingen neemt

De Belgen krijgen er terecht van langs, maar de regisseur beklemtoont vooral de internationale verantwoordelijkheid. Dat is als kritisch statement te vaag

Tragedie l Hotel Rwanda HHH

Nico Krols

De geijkte manier om een grote ramp tot een aangrijpend verhaal te maken is ze te herleiden tot menselijke proporties. Zo toont de Ierse cineast en scenarioschrijver Terry George de Rwandese genocide van tien jaar geleden door de ogen van Paul Ru-sesabagina, een man die het echt meemaakte, naar België vluchtte en de regisseur bij de verfilming hielp.

Paul is een Hutu die met zijn Tutsi-vrouw Tatiana en zijn kinderen een mooi leven leidt in Kigali. Hij is in België opgeleid tot hotelmanager en baat het Sabena-hotel Mille Collines uit. Alles verloopt vlot, soms dankzij gladde praatjes, of door een fles single malt whisky in de tas van de juiste persoon te stoppen. Paul gelooft niet dat het zo'n vaart loopt met de wraakplannen van de Hutu's tegen de heersende Tutsi's. Bij de eerste radio-oproepen tot het verpletteren van alle 'Tutsi-kakkerlakken' blijft hij in de beschaving geloven. De VN-blauwhelmen houden toch een oogje in het zeil. In april 1994 wordt het vliegtuig van de Rwandese president Habyarimana neergehaald nadat die met de Tutsi's een pact had gesloten. De haatradio roept op "alle hoge bomen om te hakken". In honderd dagen werden meer dan 800.000 Tutsi's door de Interahamwe letterlijk een kopje kleiner gemaakt in een genocide die grotendeels met de machete gebeurde.

De diplomaten die in het Sabena-hotel vertoefden, pakken hun biezen. Paul behelpt zich met wat van zijn netwerk overblijft om zijn gezin te redden. Hij laat het daar niet bij. Met zijn diplomatisch talent weet hij liefst 1.268 mensen in het hotel te herbergen en uit de handen van de moordende milities te houden. Hij koopt generaals om en krijgt hulp van de goedbedoelende VN-commandant Oliver (een uitstekende Nick Nolte), die van onmacht zo gefrustreerd raakt dat hij bevelen in de wind slaat. Paul slaat alarm bij Sabena en stuurt faxen naar Europese politici, maar hij wordt aan zijn lot overgelaten.

Paul Rusesabagina wordt gespeeld door een uitmuntende en beheerste Don Cheadle (Oscar-nominatie voor beste mannelijke hoofdrol). De schrik staat hem in de ogen te lezen terwijl hij uitgroeit tot een held die met veel geluk de juiste beslissingen neemt. Sophie Okonedo sleepte voor haar rol van Tatiana Rusesabagina een nominatie voor beste vrouwelijke bijrol in de wacht. Terry George en coscenarist Keir Pearson zijn genomineerd voor hun scenario. Precies door de tragedie op te hangen aan de ervaring van Paul zagen zij zich wel verplicht achtergrondinformatie overboord te gooien. De start van de gruwel lijkt nu uit het niets te komen en simpelweg ingegeven door waanzin. George laat diepere oorzaken links liggen, zoals de jarenlange bemoeienis van de Belgen die de Tutsi-minderheid aan de macht bracht en haar een gruwelijk bewind liet voeren.

De Belgen krijgen er terecht van langs, maar George beklemtoont vooral de verpletterende internationale verantwoordelijkheid. Dat de hele wereld schuld treft door de blik van de slachtingen af te keren is als kritisch statement te vaag. Het pleit daarmee immers in dezelfde beweging ook iedereen vrij. Zo lijkt Hotel Rwanda op maat gemaakt van een catecheseles, waarvoor de film als educatief materiaal ongetwijfeld erg efficiënt is. Tot net voor het wat larmoyante einde is Terry George zich ervan bewust dat emotie en sentimentaliteit aan het onderwerp inherent zijn en dus niet moeten worden aangedikt. Hotel Rwanda doet er alles aan om ingang bij het brede publiek te vinden. Het scenario is conventioneel en het camerawerk klassiek. Daar is niks op tegen zolang het piekfijn vakwerk is, dat gepaard gaat met uitstekende vertolkingen en een efficiënte score.

REGIE Terry George VERTOLKING Don Cheadle, Sophie Okonedo, Nick Nolte, Joaquin Phoenix LAND Canada, VK, Italië, Zuid-Afrika DUUR 110 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234