Woensdag 17/08/2022

Een huis vol magische meubels

Koffie, een babbel en een unieke blik in iemands huis: Coffeeklatchen is de favoriete hobby van journaliste Magali Elali en en fotograaf Bart Kiggen. Voor dit interieurnummer belden ze zelfs aan bij twee inspirerende creatievelingen. Het verhaal van meubelontwerpster Marina Bautier leest u op p. 98.

We moeten het hem nageven, architect Nicolas Schuybroek weet de spanning op te bouwen. "Laten we over een paar maanden afspreken, want momenteel zit ik midden in de verbouwing van mijn eigen woning." Ons geduld wordt beloond, want enige tijd later volgt een uitnodiging voor koffie in zijn woonst, in Elsene. Hoewel we ons verwachten aan een strakke nieuwbouw, worden we ontvangen in een oude slagerij die Nicolas stijlvol heeft verbouwd tot een klassieke familiewoning. "Jullie zijn mijn eerste officiële bezoekers. We wonen hier nog niet zo lang en zoals je ziet, is het huis al een beetje gepatineerd. Met kinderen die rondlopen, gaat dat redelijk snel", aldus Nicolas.

Qua stijl zijn jouw projecten altijd strak, uitgepuurd en heel hedendaags. Jouw eigen woning is klassieker en voelt totaal anders aan.

"Mijn woning is zeker geen uithangbord voor wat ik doe. Het is geen modelproject. Het is intiem, en misschien is dat de reden waarom ik het niet zo graag laat zien. Ik beschouw mijn huis en mijn projecten als twee aparte werelden, met het huis als compromis tussen mijn eigen smaak en die van mijn vrouw. Persoonlijk ben ik meer voor zuivere lijnen en tactiliteit, en besteed ik veel aandacht aan texturen en materialen, iets wat in deze woning minder aan bod komt."

Heb je het huis grondig moeten renoveren om het te kunnen inrichten naar je eigen smaak?

"Het was hier echt een krotwoning en met een vrij laag budget hebben we het pand volledig gerenoveerd. Waar nu mijn bureau staat, bevond zich een slagerij uit de jaren veertig. Tot tien jaar geleden huisde hier een bekend gastronomisch restaurant. De tegels zijn een souvenir uit die periode, maar ze zijn niet in perfecte staat. Ik heb lang getwijfeld of ik ze zou bewaren of verwijderen. Nu ben ik blij dat ik ze heb kunnen integreren in de ruimte. Hetzelfde geldt voor andere elementen in het huis, zoals de schouw, deuren, traphal en parket. Tijdens de renovatie wilden we in de mate van het mogelijke de volumes en de charme van het pand behouden, hoewel het interieur wel grotendeels bepaald wordt door de meubelcollectie."

We worden omringd door een indrukwekkende verzameling. Je hebt hier een klein fortuin aan meubelen staan.

"Ik ben een grote fan van meubelen van de twintigste eeuw. Hier staan stukken van Serge Mouille, Charlotte Perriand, Pierre Jeanneret en Jean Prouvé. De Anthony Chair van Prouvé is zeldzaam. Het-zelfde geldt voor de Eames in de slaapkamer, die ik vanochtend helaas stuk heb gemaakt. (lacht) Deze meubels heb ik vooral gekocht voor mezelf, niet met de bedoeling ze te verkopen. Misschien dat ik ze later inruil tegen andere stukken, zoals ik dat in het verleden ook al deed."

Zo'n meubels zijn erg duur en moeilijk te vinden. Toch zie je ze vaak opduiken in allerlei interieurs. Kunnen we spreken van een hype?

"Een paar Franse galeristen zijn zeer slim geweest. Ze hebben de link gelegd tussen meubels en hedendaagse kunst: stukken van Franse designers uit de jaren vijftig verzamelden en verhandelden ze als kunst. De tentoonstelling van Calder en Prouvé bij Gagosian Gallery in Parijs is daar een mooi voorbeeld van. Nu worstelen we echter met deze problematiek: een collectie is pas waardevol als je over een welbepaald stuk beschikt. Met andere woorden: iedereen verzamelt hetzelfde. Zo creëer je schaarste, maar ook een hype. Ik heb het geluk dat ik mijn meubels heb kunnen aankopen nog voor de hype begon. Maar de echte reden voor mijn meubelfascinatie is de manier waarop ze vervaardigd zijn. Techniek, textuur, houtsoort, het architectonische in de meubels vind ik enorm intrigerend."

Schakelen klanten jou soms in om bepaalde topstukken op te sporen?

"Mijn klanten hebben vaak al een basiscollectie aangelegd en als er welbepaalde stukken ontbreken, word ik ingeschakeld als intermediair. Het is gek, maar de ene dag sta ik met de laarzen in de modder op een werf en de andere dag ben ik op zoek naar het perfecte meubel. De variatie in mijn job is boeiend."

Met designmeubilair richt je je op een welgesteld cliënteel. Maar kunnen klanten met een beperkt budget ook bij jou terecht?

"Budget is een relatief begrip. Je moet een minimum aan budget hebben om projecten te kunnen uitvoeren. Af en toe heb ik klanten die veel ambitie hebben, maar geen budget. En is er een wereld van verschil tussen wat een klant wil en wat ie ervoor wil betalen. Mooie dingen kosten geld en dat is altijd al zo geweest. Onze woning werd gerealiseerd met weinig middelen en toch vind ik dat de sfeer er heel goed in zit. Ik hecht niet zo veel belang aan het budget, behalve wanneer het een handicap wordt en tegenstrijdig is met wat de klant wil, want dan wordt het problematisch."

Is er, naast het verzamelen van designmeubilair, nog een opvallende interieurtrend die je regelmatig ziet opduiken?

"Wellicht komt het door de invloed van Pinterest en Tumblr, maar de industriële look in een niet-industriële omgeving is alomtegenwoordig. Deze sfeer is mannelijk, en wordt bepaald door materialen zoals beton, tegels, baksteen, inox en zwarte, stalen profielen. Het resultaat is niet altijd geslaagd, voornamelijk omdat het gebruik van industriële elementen en materialen vaak puur decoratief is. Mensen zijn geobsedeerd door beelden. Het is zelfs gevaarlijk om verliefd te worden op een beeld, omdat het vaak tegenstrijdig is met wat de klant écht wil, en niet altijd past in de context van de woning. Als architect moet ik dan zeggen dat het verhaal niet klopt. Ik vind online platformen fantastisch als inspiratiebron, maar ik heb er ook mijn twijfels bij. André Gide zei: 'L'art naît de contraintes, vit de luttes et meurt de liberté.' Het is niet dat ik wil zeggen: hoe meer beperkingen, hoe beter. Maar ze leren je wel om creatief om te gaan met een project."

In 2013 haalde je de top honderd van beste interieur- architecten, van het Franse magazine 'Architectural Digest'. Ben je een interieurarchitect of architect?

"Die nominatie was echt een complete verrassing en een grote eer. Ik ben immers nog niet zo lang bezig. Naast interieurarchitecten vermeldde de lijst ook architecten die projecten van A tot Z uitwerken. De kracht van een architect ligt net in het feit dat hij alles kan aan- en opleveren, én het interieur én in de meubels kan voorzien."

Wat heeft je doen besluiten om je eigen bureau op te richten?

"Ik liep al langer met het idee rond om een eigen zaak op te starten voor mijn dertigste verjaardag. Ik was met een aantal projecten bezig en plots stond ik met de hielen op een klif en moest ik beslissen: spring ik of spring ik niet? Ik heb de gok gewaagd, mijn eigen bureau opgestart en ik heb er geen spijt van. Het is mijn beste beslissing geweest. Ik kan mijn creativiteit kwijt in mijn job. En creatief zijn, daar draait het toch om, niet?"

www.coffeeklatch.be

www.ns-architects.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234