Zondag 26/06/2022

Een mooie plek in de Vlaamse Ardennen

KUNSTGREPEN

De Vlaamse Ardennen zijn niet meteen een streek waar je de grootstedelijke Jan Hoet jr. (jawel de zoon van) een nieuw project ziet starten... en blijkbaar toch. In the middle of nowhere wist Jan Hoet jr. een constructie op poten te zetten in de wat chaotische context van de overblijfselen van de Abdij Beaulieu in Wortegem-Petegem (in de buurt van Oudenaarde). Maar het weze meteen gesignaleerd: de ruimtes zijn schitterend en je waant je als bezoeker meteen in een Zuid-Frans of Toscaans kunstcentrum. Jan Hoet jr. bewijst dat de beeldende kunst niet meteen gebaat is met grootse, megalomane projecten maar veeleer en beter kan vegeteren in bescheiden en pretentieloze opgeknapte architectuur, die al dan niet de sporen draagt van een rijk verleden. Niet zonder fierheid toont Jan Hoet jr. een flets schilderij in zijn bureau met een overzicht van hoe de abdij er ooit uitzag. Aan de inkom van de galerie staat de Houtauto van de Nederlander Joost Conijn geparkeerd. Wie wil weten hoe die getroomlijnde houten auto functioneert, kan een video bekijken waarin de kunstenaar demonstreert hoe hij met langs de weg gekapt hout de motor aan de praat krijgt. De Houtauto voor de deur van de galerie geeft de toon aan van de soms heldhaftige moed die de kunstenaar vandaag aan de dag legt in zijn gevecht met de werkelijkheid.

De succesrijke Amerikaan Jason Rhoades concipieerde de nieuwe installatie Airconditioners Are Good, waarin een dergelijk apparaat letterlijk van binnen naar buiten 'uitwaaiert' via een rij aan elkaar gemonteerde bruine kartonnen dozen. Het is een werk dat de centrale toegang beheerst en wellicht ook een allusie vormt op de nieuwe wind die Jan Hoet jr. wil laten waaien in zijn nieuwste onderneming.

Kris Martin, opvallend aanwezig op de afscheidstentoonstelling van vader Hoet in het S.MA.K., maakt hier indruk met twee kleurenfoto's. Een nachtelijk beeld toont een dode pauw aan de rand van de weg. Het is een straf en schitterend beeld dat open blijft voor neveninterpretaties over bijvoorbeeld de ijdelheid. De andere foto It Wasn't Me Narcissus toont een zwaan die hals over kop in het water gedoken zit waardoor het koploze witte lijf zich aandient als een abstracte vorm. Opnieuw weet Martin hier een beeld te presenteren die aanzet tot inspirerende dubbelzinnigheid.

De in ons land verblijvende Kameroener Pascal Martine Tayou, die ook al de eerste tentoonstelling mag maken van Jan Hoets opvolger Peter Doroshenko, stelt in een zaaltje een sculptuur voor met massa's papiersnippers. Het is volgens Jan Hoet jr. de bedoeling dat de bezoekers zelf en actief de sculptuur kunnen wijzigen. De vorm is als een groot beest, een soort buffel die gewichtloos in de ruimte zweeft en wacht op transformatie.

Franky DC presenteert een meerdelig werk waarin schilderij na schilderij de mededeling 'does the code change behaviour' opduikt. Op zijn eigenste manier weet Franky DC bestaande schilderijen te analyseren via minimale toevoegingen van dotjes verf die de aandacht op de kleur en vorm van schilderijen scherper stelt. De inmiddels in Brussel wonende Kendell Geers weet met zijn werk Bruce Nauman Never Succeed to Bind een sneer uit te delen naar de geviseerde kunstenaar. De monumentale neonsculptuur floept 'mother fucker' uit... Het is niet meteen het meest spitante werk van Geers.

De Albanees Sislej Xhafa pakt uit met de merkwaardigste ingreep: in een ruimte op de benedenverdieping liet hij een glazen deur uitsparen met uitzicht op het aanpalende café. De deur is geluidsvrij en geeft nog maar eens Xhafa's onconventionele zienwijze weer op kunst en leven. Naast de deur is een bel gemonteerd door Yvan Favere; wie erop duwt hoort door de galerie een vertrouwde dingdong weerklinken. Gallery Beaulieu is meer dan een galerie, het is vergelijkbaar met een klein kunstcentrum. Het is een letterlijk een beau lieu.

Luk Lambrecht

Gallery Beaulieu, Abdijstraat 5, Wortegem-Petegem. Enkel te bezoeken op afspraak: gsm 0472/94.49.71.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234