Donderdag 30/06/2022

Een nieuwe mini van Volkswagen

Dat ook Volkswagen aan een nieuwe mini werkte, was natuurlijk al een tijdje geen geheim meer. Eigenlijk weten we zelfs al sinds de komst van de Aroza, van het Spaanse dochtermerk Seat, dat de Duitsers zich binnenkort willen gaan bemoeien met het zogenaamde A-segment. Dat van de heel kleine of subcompacte autootjes dus, waarin tot voor kort alleen enkele Japanse merken en natuurlijk ook Fiat (met de Cinquecento en nu de Seicento) actief waren. Maar met de Lupo, want zo gaat de nieuwe VW heten, zou het aandeel van dergelijke wagens in de totale autoverkoop wel eens aanzienlijk kunnen gaan stijgen. Want als Volkswagen iets probeert, volgt het succes bijna altijd onmiddellijk. De Lupo werd dus afgeleid van de Seat Aroza, die natuurlijk ook vooral door Duitse ingenieurs in elkaar werd geknutseld. Maar allicht omdat de markt voor dergelijke wagens groter is in Zuid-Europa en ook omdat het toch niet echt goed boerende Seat wel een steuntje kon gebruiken, kreeg de Aroza dus een flinke voorsprong. De Lupo wordt waarschijnlijk ook een beetje duurder, maar zou wel over enkele extra troeven beschikken. Zo wordt het de eerste mini met een volledig verzinkte carrosserie, waarvoor de Duitsers dan ook 12 jaar garantie tegen doorroesten zullen aanbieden. Voor de aandrijving kan worden gekozen uit drie motoren: een 1,0 liter van 50 pk, een 1,4 liter van 75 pk en een heel zuinige diesel met directie brandstofinjectie van 60 pk. De auto zal pas officieel worden voorgesteld op de autobeurs van Parijs in september en de verkoop begint allicht kort daarop.

In Turijn werd twee weken geleden wel al een sportieve variant van de Lupo getoond. Die kreeg een 1,6 liter-motor met een vermogen van maar liefst 112 pk, wat goed moet zijn voor een topsnelheid van bijna 200 km/u. En die snelle Lupo maakte ondertussen ook al zijn debuut in de autosport. In Duitsland wordt dit jaar immers een zogenaamde VW Junior Cup georganiseerd, waarin vooral jonge rijders het tegen elkaar kunnen opnemen achter het stuur van zowat allemaal identieke Lupo's. Het is een slimme zet van de constructeur, die dankzij dergelijke races al meteen heel wat reclame meepikt voor de na de zomer in de toonzalen verwachte exemplaren. (AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234