Maandag 23/05/2022

NieuwsMobiliteit

Eén op de vijf Belgen weet niet of werkgever mobiliteitsbudget aanbiedt

Beeld ter illustratie.  Beeld Shutterstock
Beeld ter illustratie.Beeld Shutterstock

Drie jaar na de lancering van het mobiliteitsbudget, weet één op de vijf Belgen niet of zijn werkgever het aanbiedt. ‘Willen we het mobiliteitsbudget de grootste kans op slagen geven, dan moeten we vooral de huidige eigenaars van bedrijfswagens overtuigen’, aldus Touring.

Sven Ponsaerts

Het mobiliteitsbudget werd bijna drie jaar geleden ingevoerd met het oog op een duurzamer woon-werkverkeer. Met het budget kan een werknemer kiezen voor een (kleine) milieuvriendelijke wagen, alternatieven zoals de (elektrische) fiets, abonnementen op openbaar vervoer, huisvestigingskosten en/of cash. De inburgering van het budget in het bedrijfsleven blijft vooralsnog beperkt. Maar ondanks een trage start, is het mobiliteitsbudget zeker niet ten dode opgeschreven. Dat is de belangrijkste conclusie uit een recente bevraging van mobiliteitsorganisatie Touring bij meer dan 1.000 Belgen.

Toegankelijk voor wie werkt

Belangrijkste factor om het budget echt te laten doorbreken, volgens Touring, is het toegankelijk maken voor alle werkende Belgen. Zeven op de tien Belgen willen dat het mobiliteitsbudget toegankelijk wordt voor alle werknemers, en niet alleen voor wie een bedrijfswagen heeft. “Werknemers zien het mobiliteitsbudget als een interessant extralegaal voordeel. Zij beseffen ook steeds beter dat flexibele mobiliteitsoplossingen extra comfort brengen. Werkgevers hebben er dus zeker baat bij om het mobiliteitsbudget binnen de organisatie te integreren, of het beter bekend te maken”, aldus Touring. Zo weet een vijfde van de Belgen vandaag niet of zijn werkgever een mobiliteitsbudget aanbiedt. Nochtans zou ruim 40 procent van de werknemers met een bedrijfswagen bereid zijn deze op te geven, om zelf te kunnen kiezen aan welke vervoersvormen het budget te spenderen.

Werknemers hebben alleszins een duidelijk beeld hoeveel het mobiliteitsbudget moet bedragen. Voor zes op de tien Belgen is het pas aantrekkelijk vanaf 200 euro per maand. Een derde verwacht zelfs 500 euro per maand.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234