Woensdag 05/10/2022

'Een rasartiest met twee verschillende gezichten'

Canvas kleurt de komende drie zondagmiddagen met portretten van enkele grote Vlaamse rockers. Volgende week is het aan Piet Goddaer van Ozark Henry, twee weken daarna komt Mauro aan de beurt en deze zondag bijt Tom Barman de spits af. 'Hij is zowel een verleidelijke entertainer als een diepzinnige filosoof.'

Brussel

Van onze medewerker

Hans Van Goethem

Regisseur Rita Mosselmans, die Barman voor het portret volgde, was voorheen niet echt onder de indruk van Barmans muziek. "Het was nogal ver van mijn bed", vertelt ze, "maar ik was heel erg verrast toen ik hem en zijn muziek beter leerde kennen. Nu hij samen met pianist Guy Van Neuten zijn muziek zonder alle gitaargeweld van dEUS brengt, merk ik pas hoe sterk de melodieën eigenlijk wel zijn. En dan zijn er nog zijn poëtische teksten." Daarom filmde Canvas een optreden van Barman en Van Neuten in "een tempel van het woord", namelijk de Antwerpse Bourla.

Daar zag ze een rasechte entertainer aan het werk. "Hij is een man met twee verschillende gezichten, zoals je ook merkt als je met hem spreekt," zegt Mosselmans. "Hij kan heel luchtig overkomen en grappig doen, waardoor hij overkomt als een verleider. Maar op andere momenten kan hij plots heel ernstig worden, en erg diepzinnige en filosofische dingen vertellen."

De eerste keer dat de buitenwereld met Tom Barman kennismaakte was tijdens Humo's Rockrally van 1992. Samen met Stef Kamil Carlens, nu frontman van Zita Swoon, violist Klaas Janszoons, gitarist Rudi Trouvé, nu gitarist bij Dead Man Ray, en drummer Jules de Borgher nam hij deel als dEUS. Winnen deden ze niet, maar de groep is sindsdien, ondanks lange tussenpozen van stilte, met platen als Worst Case Scenario en The Ideal Crash nooit meer uit de Belgische rockwereld verdwenen.

De laatste jaren ontpopt Barman zich steeds meer als artistieke duizendpoot. Met CJ Boland vormt hij al een tijdje het danceproject Magnus en dit jaar verscheen zijn fel bejubelde filmdebuut (Barman is van opleiding regisseur) Any Way The Wind Blows.

Dat Mosselmans niet echt vertrouwd was met Barmans muziek en de wereld waarin hij vertoeft, kwam het portret enkel ten goede. "Net als de twee andere artiesten was Tom Barman blij dat het eens niet iemand uit hun wereldje was die hem kwam volgen. Daardoor kon ik hem en wat hij doet op een objectieve manier benaderen."

dEUS-fans, en dus jongere kijkers, zullen wellicht op Muziek op zondag afstemmen, maar met dit portret hoopt Canvas Tom Barman als artiest ook eens aan een ander en ouder publiek voor te stellen.

Muziek op zondag

Canvas13.00

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234