Dinsdag 16/08/2022

Een stem als een gapende wonde

ROCK l arno goed zonder meer in koninklijk circusHHH

bart steenhaut

Het had zo mooi kunnen zijn: de stem van Arno, omringd door twee piano's en een bas. Dat was de formule waarmee le plus beau aanvankelijk op tournee zou vertrekken, en het leek een uitgelezen gelegenheid om zijn inmiddels overbekende classics in een andere gedaante te leren kennen. Alleen, te elfder ure werd beslist het hele plan op te bergen en toch maar weer voor het vertrouwde rock-'n-rollconcept te kiezen.

Dat doet op zich natuurlijk geen afbreuk aan het vakmanschap van Arno. Getuige de snelheid waarmee de kaartjes voor zijn optredens momenteel de deur uitgaan lijkt het publiek er trouwens geen aanstoot aan te nemen dat hij het bij het oude heeft gelaten. Al blijft het zonde. Wie ooit het gelegenheidsoptreden in de Munt heeft zien, toen met verder alleen Ad Cominotto op piano, is daar nu, zes jaar later, nog steeds niet over uitgepraat. Arno uitgepuurd in confrontatie met zichzelf, het is een ervaring die - maar dat is persoonlijk - een veel diepere indruk heeft nagelaten dan de concerten van Tom Waits, zijn Amerikaanse tegenhanger.

Maandagavond was Arno zeker niet slecht, maar tegelijk had je het gevoel dat hij meer op routine dreef dan gewoonlijk. Misschien had dat met de zaal te maken - de rockconcerten van Arno verdragen geen publiek dat ongemakkelijk in lederen zeteltjes geklemd zit - of misschien zat de aanvankelijk wat matte reactie van het verwende Brusselse publiek er voor iets tussen.

Alleszins wekte hij niet de indruk dat hij meer zou doen dan er van hem verwacht werd. Al bleef dat meestal ruimschoots voldoende om niet om de haverklap op je uurwerk te zitten kijken. "Ik ben blij dat jullie er zijn. En dat jullie allemaal betaald hebben", grapte hij na 'Chanteur De Charme', een song die meteen de bakens voor de rest van de set uitzette. Arno klonk zoals altijd: rauw, rudimentair, en op het scherp van de snede. Zijn sound, herkenbaar uit de duizenden, stommelde ondertussen verder op een primaire beat, hield het midden tussen bronstige blues, rammelende rock en cassant chanson.

Arno zingt ook steeds beklemmender, alsof zijn keel met kokend pek was ingesmeerd en de rook rechtstreeks door zijn ingewanden naar buiten kwam gekringd. Nummers als 'Ratata', 'Comme à Ostende' en het onverslijtbare 'Elle adore le noir' deden daar hun voordeel mee, en het van ABBA geleende 'Knowing Me, Knowing You' was een vroeg hoogtepunt. Arno heeft zijn covers altijd met zorg gekozen - ze behoren ook haast allemaal tot de hoogtepunten in zijn repertoire - maar de eenzaamheid die hij in dat nummer naar boven haalde, had het merendeel van het hitparadepubliek er wellicht nooit in kunnen vermoeden. Het voelde aan alsof je al tien jaar in een huis woont en er tijdens het schilderen achter een kast plots een kamer ontdekt waarvan je nooit het bestaan had geweten. Die passages waren de beste, hielden het publiek op het puntje van zijn stoel.

Naar het einde toe stofte Arno traditiegetrouw een handvol greatest hits af. Het uit French Bazaar gelichte 'Chic et pas cher', het door gitarist Geoffrey Burton aangedreven 'Je veux nager' en het door Serge Feys met stuiterende keyboards opgesmukte 'Bathroom Singer' baanden de weg voor de vastgeroeste afsluiter 'Oh La La La'. Heel fraai allemaal, maar tegelijk zo voorspelbaar als het tikken van de klok. Arno in het Koninklijk Circus was, zoals steeds, een beetje ontroering en een beetje kermis. Beter dan het merendeel van de concurrentie, maar minder dan wat we de laatste jaren van de Marlboro Man gewend waren geraakt. Zelfs bij Arno kan het niet alle dagen zondag zijn.

WIE Arno WAAR Koninklijk Circus, Brussel WANNEER maandag 25 oktober. Volgende concerten: www.arno.be

Heel fraai allemaal, maar ook zo voorspelbaar als het tikken van de klok

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234