Donderdag 29/09/2022

Een vleugje glamour in de wereld van het keukentoestel

Vanavond wordt Hof te Rhode van Felix Alen in Diest omgebouwd tot Princessrestaurant Chez Felice. De tv-presentator kookt er twee weken voor duizend gasten, van BV's tot gebruikers van de apparaten van Princess-Nova. Het is de zoveelste stunt van de flamboyante Princess-Novatopman Aad Oudborg. 'Ondernemen is entertainment.'

Door Wilfried Eetezonne

DIEST l 'Ik wou ooit de opvolger worden van Willem Ruis', laat de Nederlander optekenen. 'Achteraf gezien maar best dat dat niet is doorgegaan.'

Op zich lijkt het van oorsprong Nederlandse Princess een multinational als een andere. Opgericht in 1994 is de producent van huishoudapparaten actief in 75 landen, heeft hij 98 eigen medewerkers en via een joint venture een fabriek in China waar 1.500 man werkt. Er zijn kantoren in Breda, Rillaar, Hongkong, Shanghai, Shenzhen en Beiroet. In 1998 nam Princess het Belgische Nova over en vorig jaar waren ze in ons land de sterkste groeier in hun branche. Tot daar de gegevens die van elk bedrijf kunnen komen.

Maar Princess heeft ook het kinderkoor Princess Young Stars, organiseert elk jaar de verkiezing van The Princess Model of the World, die dit jaar in Curaçao op de Antillen zal plaatsvinden. Ze kochten het failliete Circus Renz en maakten er het grootste circus van Nederland van, om tussendoor twee musicals te produceren. In Oostenrijk en Thailand heeft het bedrijf een hotel waar het regelmatig naartoe trekt met een parade van sterren en de pers in het kielzog.

Bij ons coproduceerde Princess de operette In 't Witte Paard en vanavond gaan ze voor hun grootste stunt in België ooit. Het rustieke restaurant Hof te Rhode wordt twee weken lang omgebouwd tot een Italiaans restaurant waar Felice, al jaren ambassadeur voor Princess-Nova, zal koken voor mensen die bij aankoop van een Princessproduct een diner hebben gewonnen.

"Elk bedrijf kan The Night of the Proms sponsoren en zijn klanten uitnodigen", zegt CEO Aad Oudborg. "Stel dat ik dat zou willen doen, dan ga ik daar allerlei gekkigheid bij bedenken. Kunnen onze klanten meespelen in het orkest? Kunnen de kinderen van onze consumenten meezingen op het podium? Kunnen we de grootste wafel ter wereld binnenrijden... Ik denk dat ik net een nieuwe stunt heb bedacht."

Dat stunten had hij al als student fysiotherapie - een studie die hij trouwens nooit afmaakte, want toen al was hij feestjes en evenementen aan het organiseren. Eerst ging hij in het vastgoed, daarna richtte hij Princess op, hoewel hij eerst nog twijfelde om voluit in het showbizzvak te stappen. "Ik heb nog gesolliciteerd om de opvolger te worden van Willem Ruis. Dat is zo'n beetje mijn stijl. Maar het ging niet door en achteraf gezien misschien maar beter ook."

De wereld van koffiezetten en gourmetstellen lijkt misschien niet de meest glamoureuze, dat veranderde hij door een mecenas te worden van allerlei artiesten. "Ondernemen is entertainen. Wij gaan lachend de wereld rond. Dat is de bedoeling, want onze producten zijn gezellig. Dat klinkt heel Nederlands, maar in België werkt het ook. Als we in België te weinig feestjes organiseren, vragen mensen al wanneer we nog eens iets doen. Leuk toch?"

In klassieke advertenties gelooft Oudborg dan ook niet. "Wij adverteren niet, over ons wordt geschreven", zegt hij. "Net als andere bedrijven hebben we ons marketingbudget. Alleen steken we dat geld in entertainment. Ik denk dat iedereen daar beter van wordt. Princess, de consument, de artiesten en de pers. We proberen het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken. Entertainment is emotie en ik hou ervan als mensen genieten. Wat het kost, interesseert me niet. Als we maar kunnen lachen.

"Maar het moet wel topklasse zijn. Daarom hou ik alles in de gaten. Voor Chez Felice beslis ik over de tafellakens, de servetten, de menukaarten, het entertainment, wat we zullen aantrekken... Over alles. Adverteren is makkelijk, maar wij denken nog iets dieper na."

Hij meent het ook, want artiesten staan in de rij om samen te werken met Oudborg. Van Karin Bloemen tot Jo Lemaire of Paul Michiels. "Omdat ze weten dat het er bij ons eerlijk aan toe gaat, omdat het bij ons uit het hart komt. Met Felice reis ik tachtig dagen per jaar de wereld rond. Dat is lachen en werken tegelijk. Belle Perez was in Nederland onbekend en wij hebben haar overal mee naartoe genomen en naar voren geschoven. Ze is nu in Nederland een grote artieste. Dat vind ik prettig om voor mekaar te krijgen. En al wie een product koopt van Princess kan gratis kaartjes of korting krijgen voor een concert van onze artiesten of korting krijgen op een cd.

"Op die manier proberen we alles aan mekaar te koppelen. Van alle Nederlandse artiesten zijn er nog maar twee die nog niet zijn komen aankloppen: Marco Borsato en Frans Bauer. Ja, de entertainmentwereld is harder dan de wereld van de huishoudapparaten. Je moet goed op je tellen letten en ook daar hebben we concurrenten. Joop van den Ende vindt het niet leuk wat we doen."

Of het niet stilaan tijd wordt voor een eigen tv-zender? Hij glimlacht: "Daar zijn we mee bezig. Alleen kost het momenteel te veel tijd en het is een moeilijke markt. Maar ik wil in Nederland het eerste merk zijn met een eigen tv-zender. Met SBS gaan we nu een merkensoap maken. Zij volgen ons over de hele wereld op onze evenementen, met de modellenwedstrijd, met onze artiesten... Maar wel netjes gemaakt. Zo kunnen we onze producten en onze entertainmentgedachte uitdragen. En misschien hebben we straks op het internet ons eigen tv-kanaal. Ach, het is een hobby."

De hobby van een groot kind? Oudborg lacht. "Ja, hoor. Ik ben nog héél jong."

Ons marketingbudget gaat integraal naar entertainment. Daar wordt iedereen beter van: Princess, de consument, de artiesten en de pers

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234