Dinsdag 05/07/2022

'Eigen klant eerst' bij Scarlet

Het worden drukke tijden voor de Nederlandse telecomoperator Scarlet. Naast een 'rebranding', die alle diensten van de dochters onder het moedermerk moet brengen, wordt er een pakket uitgewerkt waarin, naast internet, ook vaste en mobiele telefonie zitten.

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Toen de voorheen relatief onbeduidende Belgische telefonieoperator Netnet de internetprovider Planet Internet overnam, wist gedelegeerd bestuurder Alexander van de Rostyne even niet hoe het verder zou moeten met zijn persoon. "Ik verwachtte eerlijk gezegd dat ze me elk moment van mijn stoel kwamen lichten", schertst hij. Niet, dus: Scarlet, de Nederlandse eigenaar van Netnet, wilde naar de Belgische markt en had iemand nodig die de integratie van klanten en de formules binnen de verschillende dochterondernemingen moest coördineren. De Nederlanders zagen in hem de geschikte persoon om die taak in handen te nemen. Van de Rostyne is nu dus, naast zijn functie als baas van Planet Internet, ook in loondienst van Scarlet gekomen.

Binnenkort moet hij zijn bestuurdersfunctie bij Planet echter neerleggen: vanaf 1 juli worden alle formules van het bedrijf immers ondergebracht onder het hoofdmerk Scarlet, dat op de Belgische markt moet worden gezet. Planet Internet verdwijnt als juridische entiteit en als merknaam. "Die 'rebranding' wordt een belangrijke oefening", zegt Van de Rostyne. "Het moet ons lukken om de naam Scarlet duidelijk genoeg te positioneren. We doen dat niet via een grote reclamecampagne, maar we zorgen er wel voor dat onze bestaande klanten het heel goed weten. Ze moeten zien dat we onder Scarlet een gamma van drie telecomoplossingen zullen aanbieden: internet, telefonie en mobiele telefonie."

Voor dat laatste sloot Scarlet een deal af met de telecomoperator Base. Het bedrijf zal, in de hoedanigheid van 'virtuele operator', toegang op het netwerk van Base opkopen en daarop eigen sim-kaarten op de markt brengen. "De hardwarecapaciteit op de markt is te groot, dus daarop kunnen we niet concurreren", zegt Van de Rostyne. "Maar we hebben binnenkort een sterk merk in handen, en kunnen een formule uitwerken waarin we bestaande Scarlet-klanten aantrekkelijke voorwaarden kunnen bieden voor mobiele telefonie. We denken dat het aanbod interessant genoeg is om dit jaar nog 20 procent van de bestaande klanten over de brug te krijgen."

Scarlet wil zijn verschillende producten in eerste instantie aan eigen klanten zien kwijt te raken. Die vijver is, met 125.000 Planet Internet-abonnees en 150.000 Netnet-klanten, groot genoeg, denkt Van de Rostyne. Het inpikken van marktaandeel krijgt slechts tweede prioriteit. "Dat houdt steek met wat er op dit moment leeft in de telecommarkt", zegt hij. "Vroeger werkte elke operator op zijn eigen eilandje, en probeerde in zijn specifieke niche een zo groot mogelijk marktaandeel te krijgen. Maar de tijden zijn veranderd: vroeger keek men niet raar op als een telecomoperator verlies leed, nu is rendabiliteit belangrijk. Het is dus zaak om zoveel mogelijk opbrengst per klant te genereren, en dat lukt het beste in dit soort geïntegreerde formules."

Hetzelfde geldt voor vaste telefonie en internet. "Vroeger was Planet Internet veel te afhankelijk van KPN, waarmee het een klant-leverancierrelatie had", zegt Van de Rostyne. "We kochten capaciteit bij KPN, dat zijn eigen marges aan ons doorrekende, en wij moesten de aankoop ook nog zelf afschrijven. Dat hoeft nu niet meer. Nu zit de hele ketting in een enkel bedrijf. De verschillende formules van Scarlet kunnen met dezelfde inkoopprijzen werken, wat een hoop scheelt in de kostenstructuur."

Ook de verkoop van adsl-lijnen zal een weldadige invloed ondervinden van de integratie, denkt Van de Rostyne. Planet Internet heeft 50.000 adsl-abonnees in België, en is daarmee na Belgacom de op een na grootste aanbieder van de formule. "We kunnen die formule nu ook kwijt aan Netnet-klanten. Bovendien is de regelgeving van het BIPT versoepeld, zodat we alleen maar ruwe capaciteit aankopen bij Belgacom en zelf kunnen zien wat we daarmee doen. Investeren in unbundling (het bezetten van lokale telefooncentrales met eigen materieel, zodat ook de 'laatste mijl' naar de klant gecoverd is, RMe) doen we niet: de rendabiliteit is simpelweg te laag. Klassieke inbellijnen blijven we overigens ook verkopen, al is het mogelijk dat we hier een tussenformule gaan zoeken.

"Mijn vaststelling is dat men een breedbandabonnement koopt om drie redenen: omdat de capaciteit groot is, omdat men altijd on line is, en omdat men een vast bedrag betaalt. Het moet mogelijk zijn om die twee laatste elementen ook in een internetformule via gewone telefoonlijnen te steken, want niet iedereen heeft per definitie hoge bandbreedte nodig. Ik freewheel maar wat, maar zo'n formule kun je alleen uitwerken als je er de structuur voor hebt."

Scarlet test de nieuwe aanpak alvast uit op zijn bestaande dochters: Netnet begint binnen enkele weken met mobiele telefonie, Planet Internet biedt binnenkort ook een formule voor vaste telefonie aan zijn abonnees aan. Op termijn moeten die submerken echter verdwijnen. Van de Rostyne, die Planet Internet eind jaren negentig oprichtte, ziet het niet graag gebeuren. "Maar ik voel me veel beter dan een jaar geleden", zegt hij. "Onze rouwperiode is achter de rug. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je aandeelhouder niet meer mee wil. Zo kom je in een wurggreep terecht, waar we eerlijk gezegd iets te lang in hebben gezeten."

Vanaf 1 juli verdwijnt Planet Internet als juridische entiteit en als merknaam

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234