Vrijdag 30/09/2022

'Elke dag dansen in de keuken'

Dat modellen een bloeiende carrière kunnen uitbouwen na hun leven op de catwalk, bewijst de Limburgse Hannelore Knuts. Na tien jaar meedraaien aan de top ontwerpt ze handtassen voor het Belgische merk Delvaux, is ze in de weer met haar digitale fototoestel en haar dj-duo 4 Tits en werkt ze achter de schermen met ontwerper Haider Ackermann. 'Ik ben niet het typische model dat grote contracten binnenhaalt. Ik ben nog lang niet met pensioen.'

Door Kim De Craene / foto's Charlie De Keersmaecker

In Het Arsenaal, het atelier van modehuis Delvaux is André Croonen, verantwoordelijk voor de exotische huiden, onder de indruk van Knuts' ontwerpen. "Magnifique, ça va marcher!", besluit Croonen. Ambachtsman Croonen knipt de verschillende delen uit een grote alligatorhuid. Voor één exemplaar heeft de ambachtsman drie huiden nodig, een taak die hem drie uur kost. Nadien gaan de stukken naar een ander team dat de tas in elkaar steekt. Daar zijn ze nog eens negen uur mee bezig. Een makkelijke klus is het niet: meestal wordt de zachte buik van een alligator gebruikt, nu werken ze met de rug die veel harder is. Een halfuurtje later dan afgesproken, komt Hannelore Knuts aan in het atelier, waar ze iedereen intussen al kent. Ze werd in november dertig, een bejaarde in het modewereldje, maar met haar hoge hakken, zwierig minirokje en opvallend grijze ogen krijgt ze iedereen in het atelier even stil. Wanneer ik Knuts een compliment geef over haar ontwerpen, is ze oprecht blij. "Ik heb zo'n zenuwen, ik vraag me echt af hoe de mensen gaan reageren." Knuts houdt van tweedehands en vintage dus zocht ze inspiratie in haar oude spullen. Schetsen heeft Knuts niet gemaakt - ze kan niet goed tekenen - maar ze wist wel perfect wat ze wou. "Ik bracht oude tassen mee die ik mooi vond, ik beschreef de medewerkers welke kleuren ik wou en welke afmetingen ik in mijn hoofd had. Zij maakten er vervolgens technische fiches van. Die werden dan heen en weer gestuurd. Maar vaak ben ik hier niet geweest, het ging allemaal heel vlot." Knuts ontwierp een model in drie uitvoeringen: eentje in alligator, een in taille de cuir (geweven leer) en een klassiekere versie in zwart boxkalf. Knuts is de eerste genodigde in een lange rij waarmee het luxehuis gaat samenwerken in 'Studio Delvaux'. Met de hulp van externe talenten uit verschillende milieus zal Studio Delvaux elk seizoen nieuwe concepten uitwerken. Knuts: "Dit project heb ik graag gedaan en ik kan niet wachten om aan de tassen van volgend seizoen te beginnen. Het wordt een volledig reispakket, volgens het matroesjkaprincipe: de kleintjes moeten in de grote passen. Mijn liefde voor tassen is ontstaan door het vele reizen."

Naast ontwerpen is Knuts ook graag in de weer met een digitaal toestelletje. Fotografie was immers haar eerste liefde. Ze studeerde fotografie aan de Academie van Antwerpen, maar werd in het tweede jaar van school geplukt en ruilde de schoolbanken in voor de catwalk. Nu ze iets minder de show op de catwalks steelt, is er meer tijd voor de foto's. "Mijn werk is heel onschuldig. Het zijn vooral snapshots, ik doe discreet mijn ding. Ik ben ermee begonnen omdat ik het echt niet kon laten. Ik doe het vooral als ik alleen ben." Ook muziek speelt een belangrijke rol in Knuts' leven. "Samen met mijn vriendin Ester vorm ik een dj-duo: 4 Tits. We zijn nog niet bekend hoor, momenteel heerst 'de mythe van de tieten' nog altijd. Zo werden we onlangs geboekt voor een party en mochten we vijf uur draaien zonder dat de organisator wist wat we gingen doen. We draaien zowel platen van Led Zeppelin als 'Add N to X'. De voorwaarde is: als ik er op kan dansen in mijn keuken is het goed." Een paar jaar geleden begon ze achter de schermen samen te werken met Haider Ackermann, de Franse ontwerper die studeerde aan de Modeacademie van Antwerpen. "Ik mag mijn mening geven over zijn collecties. Dan mag ik 'dat trekt op niets!' schreeuwen (lacht). Haider is een man die vrouwenkleren ontwerpt en hij wil een vrouw naast zich die haar mening kan geven. Ik ga mee naar de stoffenbeurs Première Vision, ik assisteer bij de fittings. Ik ben het modewereldje nog niet beu omdat ik het nu anders ervaar, ik sta vaak aan de andere kant. Nu kan ik bijvoorbeeld leren hoe het is om een tas te produceren."

Knuts stond tien jaar aan de top. Schatrijk is ze evenwel niet, de nieuwe jobs zijn nog altijd een noodzaak. Het appartement dat ze aan het begin van haar carrière aan haar moeder beloofde in ruil voor morele en financiële bijstand, is er nog niet. "Ik ben zeker nog niet binnen, bijlange niet. Ik ben niet het typische model dat grote contracten met L'Oréal binnenhaalt of de hoofdrol krijgt in grote campagnes. Ik heb een keer Prada gedaan en toen is het misgelopen met mijn modellenbureau, dat geld heb ik nooit gezien. Dus ik ben nog lang niet met pensioen. Eigenlijk ben ik een seizoensarbeidster (lacht). Momenteel heb ik geen campagnes en bijgevolg ook geen inkomsten. Elke maand word ik gevraagd voor een shoot maar dat zijn editorials, dus die brengen niet zo veel op. Maar ik doe het nog altijd graag. Ik word nu als persoon geboekt en niet alleen omdat ik een schone kop heb. Tijdens een shoot word ik betrokken bij het gebeuren, ik mag meedenken. Je moet het natuurlijk zelf wat leuk maken."

Die wetenschap heeft ze niet altijd gehad. In het begin heeft ze er een paar keer de brui aan willen geven. Het ging dan ook snel voor de eenentwintigjarige studente. Via een reportage op Canvas over beginnende modellen werd Knuts opgemerkt door het agentschap Steff. Nog voor ze de eerste keer in Parijs kwam waar ze voor het eerst zou defileren, had ze al zeven shows op de planning staan, wat ongewoon was voor een onbekend model. Op haar hoogtepunt was ze nummer 13 in de lijst van de meest gevraagde modellen ter wereld. Het helse tempo was vaak slopend. "Na twee jaar hard werken, was ik dag en nacht aan het zagen tegen mijn agent, 'wat doe jij me aan?' Tot ik besefte dat ik toch wel goed mijn brood verdiende en vanaf toen beleefde ik weer plezier aan de job." Naast de maandelijkse fotoshoots loopt ze - als een van de weinige dertigjarigen tussen de pubermeisjes - af en toe mee in defilés tijdens de internationale modeweken in Milaan en Parijs. De show van Ackermann mist ze nooit, ook Issey Miyake boekte haar vorig seizoen. Ook defileren geeft haar nog altijd een kick. "Je mag er niet te veel over nadenken, anders begin je gegarandeerd te stressen. Met het publiek ben ik niet bezig. Soms heb ik jeuk aan mijn neus en bedenk ik net op tijd dat ik niet mag krabben. Tijdens het defilé van Prada ben ik eens uitgeschoven. Ik heb de slechte gewoonte van 'godverdoemme' te zeggen wanneer ik val. Toen ook en iedereen had me natuurlijk horen vloeken. Maar zoiets is niet echt een ramp. Het is niet zo dat je het seizoen nadien niet meer geboekt wordt. Meestal komt de ontwerper zijn excuses aanbieden en zegt hij dat het zijn fout was. Dat zijn schoenen te hoog waren of dat hij het kleed te smal gemaakt had. Bij Dior struikelde er altijd wel iemand. Als het weer eens zo ver was, werd er backstage luid gejuicht om iedereen terug op te peppen."

"Ik heb niet moeten knokken om aan de top te geraken, ik heb veel geluk gehad. Eigenlijk is alles vanzelf gegaan. Ik heb ook veel te danken aan mijn professionalisme: ik ben no-nonsense en verkoop geen bullshit. Dat ik androgyn en tegelijk toch vrouwelijk ben, vonden fotografen zeer bijzonder. Verder ben ik altijd mager geweest maar niet ziekelijk mager. Nu ik dertig ben, zit alles niet meer zo strak. Erg vind ik dat niet, maar ja, als model moet je wel perfect zijn. Ik let op wat ik eet, maar eigenlijk zou ik moeten sporten. Zou. Want buiten een beetje fietsen en elke dag dansen in de keuken doe ik niet veel. Dansen doe ik al sinds ik een kleuter was maar nu neem ik af en toe eens een blik soep in de hand, om de spieren te kweken. Het is mijn eigen huis- en tuingym." n

INFO

Op de tentoonstelling Pop-Eye, een expo van Belgische muzikanten en kunstenaars, is werk van Hannelore Knuts te zien. Pop-Eye loopt nog tot 15 juni in de Oude Gevangenis in Hasselt. 4 Tits draaien tijdens de finissage op 15 juni een dj-set. De tassen die ze maakte voor Delvaux, liggen vanaf midden juni in de boetieks in Brussel, Antwerpen en Knokke.

Schatrijk? Mijn moeder heeft nog altijd niet het appartement dat ik haar ooit heb beloofd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234