Dinsdag 09/08/2022

Elvis in het bloed, Jah in de longen

'Ik was de eerste om gospel aan reggae toe te voegen. Bob Marley noemde die muziek bluebeat of boogiebeat, maar dat klinkt toch niet goed? Ik vond het woord reggae uit en dat staat nu in het Guinness Book of Records'

Toots & the maytals

Brussel

Van onze medewerker

Gunter Van Assche

Zelfs het grootste genie heeft af en toe bijstand nodig. Newton had een appel nodig, Archimedes een stuk zeep en Bob Marley had enkel nood aan een kapper om geschiedenis te schrijven. Marley kon immers pas de vinger leggen op de muziekstijl die hij mee had ontwikkeld toen hij op een dag een coiffeur uit Kingston 'Do the Reggay' hoorde zingen. Frederick 'Toots' Hibbert is de kapper die zich mag beroemen op die taalvondst: "Ik sta er zelfs mee in het Guinness Book of Records en andere geweldige boeken. Ik heb mijn leven dus niet verkwanseld." Voor zijn nieuwe album True Love krijgt Toots op zijn beurt assistentie, van jonge artiesten als No Doubt en grote legendes als Keith Richards en Bootsy Collins.

In de reggae bestaat een Heilige Drievuldigheid: de Vader is Bob Marley, de zoon Jimmy Cliff, maar de Heilige Geest moet wel Toots Hibbert zijn. Hij bedacht niet enkel de naam van het bekendste exportproduct uit Jamaica, maar was ook een cross-overpionier met zijn begeleidingsgroep The Maytals. Hibbert bracht christelijke reggae met gospelelementen en zware soulinvloeden, ongezien voor die tijd. "We gingen heel losjes om met uiteenlopende muziekstijlen", raspt de 58-jarige, kettingrokende rastafari. "Eigenlijk noemden we die mengelmoes streggae, Jamaicaans slang voor 'slonzig'. Maar ook die naam kreeg ik niet correct gespeld. Het werd uiteindelijk reggae."

Toots lijkt zelf onder de indruk als hij het lijstje afgaat van alle artiesten die hij voor True Love wist te strikken: "Ik was verwonderd dat jonge mensen als No Doubt mijn naam kenden. Maar ik kreeg gaandeweg het gevoel dat ik veel jonger ben dan zij: ze gedroegen zich heel ernstig en gedienstig. Met Willie Nelson werken was ook een droom. Hij is een legende en toch vroeg hij iedere keer honderduit over mij. Mijn hart sloeg eerst als een bezetene, maar we zijn zielsvrienden."

De samenwerkingen op de cd doen wat denken aan de revitalisatiecursus die Tom Jones op Reload onderging: oude hits in een nieuw jasje steken door met ultrahippe artiesten in duet te gaan. "Ik voel me daar erg goed bij", glimlacht Toots. "Ik breng zoals een evangelist de boodschap van liefde, en ik denk dat de jeugd daar meer dan ooit nood aan heeft. Elke manier om jonge geesten snel te bereiken is mij nog te traag. Mijn doel is om een vuurpijl af te steken waardoor alle harten in één keer vuur vatten." Waarna Toots de brand steekt in zijn tweede spliff in een half uur.

Hibbert wordt wel eens de Jamaicaanse Elvis Presley genoemd: door velen geïmiteerd maar zelden geëvenaard. "Ik ben er nog maar sinds enkele jaren zelf achter gekomen dat ik een speciale stijl heb. Ik deed zomaar wat indertijd. Ik had er geen benul van dat andere mensen van mijn muziek konden houden, dus legde ik mezelf geen grenzen op. Maar muziek komt recht uit de ziel, hé. Als je luistert, hoor je dat ik het echt meen, net als Elvis. Daarom heb ik nog steeds succes."

Nochtans kwam muziek niet op de eerste plaats. Toots was een kapper en een niet onaardige bokser. Toen we zijn hotelkamer binnenkwamen, stond hij trouwens nog razendsnel touwtje te springen. "Iedereen zei me dat ik een vak moest leren, en dat deed ik dus. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, niet? Ik zong van 's morgensvroeg en zo ben ik ontdekt. Muziek was mijn goddelijke roeping en Elvis was mijn mentor. Net als Aretha Franklin of Michael Jackson - ik hou van hem en zijn familie. Ik kwam hen trouwens wel eens tegen in Miami. Heel warme mensen, die Jacksons."

Toots Hibbert is vooral bekend bij liefhebbers. Een legendarische status als die van koning Bob Marley zat er niet in, omdat de charismatische Marley reggae naar een heel breed publiek heeft gebracht. Toch is Toots geen plooi in de geschiedenis: "Ik was de eerste om gospel aan reggae toe te voegen. Bob Marley noemde die muziek bluebeat of boogiebeat. En dat klinkt niet goed, toch? Ik vond het woord reggae uit en dat staat in het Guinness Book of Records, en nog zoveel andere schitterende geschriften."

Het Oude Testament is een belangrijke inspiratiebron voor Toots, terwijl dat boek toch bol staat van geweld en haat. Niet bepaald de pijlers van rasta: "Er is inderdaad veel agressie in dat boek, maar dat lees ik niet. Ik hou enkel van de stukken waarin ik de liefde voel. En die waarin de mensen weer naar huis mogen: het melk-en-honingverhaal!", roept Hibbert uit. Het zal wel niet toevallig zijn dat de zanger zo tuk is op het verhaal van hoe Mozes de Israëlieten uit gevangenschap wegleidde. In 1966 heeft hij zelf negen maanden achter tralies doorgebracht. Daarom schreef hij '54-46', een referentie aan zijn gevangenisnummer. "Ik zat vast door leugens", antwoordt hij grimmig. "Toen gebruikte ik niet eens marihuana. Het was een complot, omdat ik succes had en een gevaarlijke invloed kon hebben. Ik mocht niet eens op borgtocht vrij, terwijl moordenaars dat wel mochten."

Een decennium later bracht Hibbert weer een hulde aan de liefde met 'Sexual Healing', een song die Marvin Gaye schreef na zijn seksverslaving. Nu staat polygamie hoog aangeschreven bij de echte rastafari. Een vrij verrassende coverkeuze dus. "Ik heb dat nummer eens gezongen omdat ik er een had die 'Spiritual Healing' heette. Ik heb die song nooit uitgebracht omdat het net leek of ik zijn titel had gepikt."

Op de vraag of Toots zich zelf ooit aan veelwijverij bezondigde, reageert hij als een geslagen hond: "De liefde voor één vrouw is veel belangrijker. Van plezier met verschillende vrouwen komt niets dan ellende. Seks kan je helen, maar kan evengoed je ondergang worden. Ik ga je niet vertellen wat ik heb meegemaakt, maar het was niet prettig. Je ziet er jong en gezond uit, verknoei het niet door te fladderen. Kies voor die ene ware liefde. Laat het fladderen aan de kolibries over."

Toots & The Maytals staan zondag 27 juni om 23.15 uur op het tweede podium van Couleur Café. True Love bevat een greatest hits-collectie, opgesmukt met samenwerkingen met Ryan Adams, Eric Clapton, No Doubt, Keith Richards, Bonnie Raitt en vele anderen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234