Zaterdag 25/06/2022

En de winnaar krijgt... een ruimtetrip

Je moet er zin in hebben, maar een reis naar de ruimte wordt vanaf februari de spectaculaire hoofdprijs van de Nederlandse Staatsloterijshow. The Big Mission is de naam van de nieuwe Zweedse tv-formule. In een Spaceshuttle van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa zal in de eerste maanden van 2003 een groep Europeanen en Japanners naar de ruimte geschoten worden. In mei vloog de Amerikaanse zakenman Dennis Tito voor 20 miljoen dollar (896 miljoen frank of 22,2 miljoen euro) als eerste commerciële toerist de ruimte in. In Vlaanderen koestert voorlopig nog geen televisiezender soortgelijke plannen.

Na een reeks van programma's wordt in de Nederlandse oudejaarsshow van 2002 bekend wie van de in totaal 4.000 kandidaten daadwerkelijk gelanceerd wordt met de eerste puur toeristische vlucht van de Spaceshuttle. De reis duurt ongeveer een etmaal en biedt de winnaar een unieke kijk op de aardbol. De Nederlandse Staatsloterijshow zet hoog in met het nieuwe programma. In acht groots opgezette shows worden telkens uit vijfhonderd mensen via een afvalrace een of twee kandidaten geselecteerd. De vragen zijn gerelateerd aan de ruimtevaart. Door een aantal proeven worden de deelnemers alvast voorbereid op hun isolement in het ruimteschip. Zo is er bijvoorbeeld een opdracht waarbij ze elkaar een injectie moeten toedienen. "Na die shows is er een groep van acht tot twaalf mensen gevormd, die in de Verenigde Staten aan een opleiding tot astronaut begint", verklaarde presentator Marc Klein Essink. "Hun conditie wordt zwaar op de proef gesteld tijdens zwaartekrachtexperimenten in vliegtuigen en andere pittige testen. De Staatsloterijshow volgt hen in de daaropvolgende uitzendingen uiteraard op de voet."

Naar verwachting zal driekwart van de groep afvallen en blijven er uiteindelijk twee tot drie kandidaten over uit wie de kijker telefonisch zijn favoriet kiest. Mogelijk is in het programma ook een rol weggelegd voor Nederlands eerste ruimtevaarder, Wubbo Ockels.

De winnaar zal waarschijnlijk in oktober 2003 zijn reis door de ruimte maken en daar vijf of zes rondjes rond de aarde maken. Voor de van oorsprong Zweedse tv-formule is internationaal veel belangstelling. De contracten zouden maandag in Cannes getekend worden. Zo hebben ook de BBC, het Amerikaanse NBC, een Duitse en een Japanse zender het programma al gekocht. In Nederland zendt de commerciële zender RTL 4 de door Endemol geproduceerde show uit. Daar klinkt het echter dat een en ander nog in een zeer premature fase zit.

"We maken al jaren de Staatsloterijshow in Nederland, en omdat een prijs van tien, twintig of dertig miljoen gulden steeds minder magie uitstraalt, wil de loterij nu met een ruimtetrip duidelijk een volledig anderssoortige prijs aanbieden", weet Endemol-woordvoerder Thomas Notermans. "Vlaanderen heeft geen soortgelijke loterijshow waarbij een dergelijke prijs weggegeven kan worden. Maar daar kan natuurlijk altijd over gepraat worden", lacht hij. "De format ligt al klaar." (KDM)

Een groep Europese en Japanse loterijwinnaars wordt in een Nasa-spaceshuttle de ruimte in geschoten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234