NieuwsEconomie
‘Energieleverancier Mega misleidt klanten’
Energieleverancier Mega maakt zich al jarenlang schuldig aan misleidende praktijken. Dat stelt een rapport van de Economische Inspectie, waaruit blijkt dat contracten na afloop automatisch duurder worden. De regering grijpt nu in.
Klanten lokken met lage prijzen, om bij aflopende contracten over te gaan naar tarieven die tot 30 procent hoger kunnen liggen: met die strategie misleidde de Luikse energieleverancier Mega al sinds haar oprichting in 2014 consumenten. Dat concludeert de Economische Inspectie, die de leverancier doorlichtte op vraag van minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen). De controle kwam er nadat Mega eerder elke vorm van engagement weigerde om werk te maken van de problemen rond slapende energiecontacten – oude, dure en verstreken overeenkomsten waardoor veel gezinnen meer betalen dan nodig. Samen met minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) schreef ze toen de Inspectie aan.
PowerOnline, het bedrijf achter Mega, gaf al aan de situatie recht te zetten. “Ik ben tevreden dat het doortastende optreden ertoe heeft geleid dat Mega alsnog zijn praktijk stopzet”, reageert Van der Straeten. De Economische Inspectie stelde een proces-verbaal op, waarin de schikking kan oplopen tot 200.000 euro. Als PowerOnline niet betaalt, gaat het dossier naar het parket.