Vrijdag 27/05/2022

Auto-industrie

Experts: "Stop met groene franjes in belastingen"

De nieuwe fabriek van Tesla Beeld ANP
De nieuwe fabriek van TeslaBeeld ANP

De Vlaamse regering wil de verkeersfiscaliteit vergroenen. Een aangepaste BIV en verkeersbelasting moeten de aankoop en het gebruik van milieuvervuilende wagens ontraden, maar experts vrezen dat het blijft bij gemorrel in de marge.

ANDRIES FLUIT

De Vlaamse wegen moeten groener, vinden overheid en bevolking. Het dieselschandaal rond de Duitse autobouwer Volkswagen heeft de noodzaak daarvan nog maar eens in de verf gezet. Maar wat wellicht de kers op de taart van Vlaams minister-president Geert Bourgeois' Septemberverklaring moet worden, dreigt niet meer dan een doekje voor het bloeden te zijn.

"In plaats van de bestaande belastingen een groen tintje te geven, moet er een duidelijke, groene regel zijn", zegt fiscaal expert Mark Delanote (UGent/VUB). "Je zit met verschillen in inkomstenbelasting, accijnzen, de eenmalige BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. De consument kan de rekening niet meer maken." Waardoor je als overheid het noodzakelijke ontraden, weg van de vervuilende wagens, grotendeels ondermijnt. "Maak van de BIV een groene BIV die niet kijkt naar het vermogen of de kostprijs, maar naar de vervuiling", redeneert Delanote.

Bedrijfswagens

Net als Delanote heeft econoom Ivan Van de Cloot vragen bij de fiscale cadeaus voor wie een milieuvriendelijke wagen koopt. "Je moet oppassen met subsidies. Het gaat niet alleen om de uitstoot van CO¿, maar evengoed om de opgestopte wegen."

Volgens Van de Cloot moeten we naar een compleet ander systeem, dat meer is dan een fiscaal drukkingsmiddel op de aankoop en het verbruik van de wagen. Rekeningrijden, tolheffing - bijvoorbeeld in de Brusselse binnenstad - en, onvermijdelijk, een aanpak van het fiscale gunstregime voor bedrijfswagens. De logica van salariswagens is dat het bedrijven de mogelijkheid geeft om een deel van het loon te ontrekken aan de hoge belasting op arbeid.

"Je bent als bedrijfsleider bijna gek om geen dienstauto te geven", zegt Jos Dings, directeur van onderzoeksinstituut Transport & Environment. "De oplossing is uitermate eenvoudig: verlaag de belasting op arbeid en verhoog de autobelasting."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234