Maandag 27/06/2022

Facebook-uitvinder Zuckerberg vindt privacy helemaal niet leuk

Ook Zuckerberg kon naar zijn eigen privacy fluiten, toen de website Gawker.com enkele dagen een paparazzo in zijn tuin liet kamperen. Klopt het beeld dat over hem wordt geschetst in de blockbuster The Social Network, vanaf vanavond te zien in de bioscoop?

Wie werd geboren na 1971, het jaar waarin Jim Morrison overleed, ziet gewoonlijk Val Kilmer voor zich als hij zich een beeld probeert te vormen van de zanger van The Doors. Dat komt door de aangrijpende manier waarop Kilmer Jim Morrison heeft neergezet in de film The Doors van Oliver Stone uit 1991. Een film waarover alle recensenten het eens waren dat Val Kilmer eigenlijk een Oscar voor die rol verdiende, terwijl de andere groepsleden van de band vonden dat de helft van de gebeurtenissen zoals gespeeld door Kilmer verzonnen waren. Of minstens overdreven.

Vandaag gebeurt exact hetzelfde met The Social Network, de blockbuster van David Fincher over de oprichting van Facebook. The Social Network is een fantastische film, maar heeft toch een wrange nasmaak, want hoeveel klopt er van het verhaal dat op papier doodsaai is, maar op zo’n manier werd gedraaid dat je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit, niet in geringe mate door de verbluffende manier waarop acteur Jesse Eisenberg gestalte geeft aan de grootste computernerd ter wereld?

Paparazzi

Om daarop een antwoord te krijgen, moet u weten wie Mark Zuckerberg eigenlijk is, de jongeman - hij is ondertussen 26 - die de jongste miljardair van de VS is geworden, met een geschat vermogen van 2,8 miljard euro, door wat u en ik over onszelf prijsgeven op het internet. Met andere woorden: doordat u en ik een groot stuk van onze privacy hebben opgegeven, omdat we er blijkbaar niet om geven aan een paar honderd mensen te laten weten wat we denken, wat we leuk vinden, wat we graag lezen, hoeveel kilometer we zopas gelopen hebben, hoe flink onze baby deze ochtend zijn papje heeft gegeten of hoe we eruit zien op een lege dansvloer als we een paar pinten te veel gedronken hebben.

Van Mark Zuckerberg circuleren geen foto’s op het internet die zijn genomen op uit de hand gelopen feestjes vol coke en babes in het huis in Sillicon Valley van waaruit hij in de beginjaren Facebook runde, zoals wordt voorgesteld in The Social Network. Wel vind je oersaaie foto’s van Zuckerbergs onopvallende huis (het telt twee verdiepingen en vier slaapkamers en hij vindt het te groot), zijn onopvallende auto (een Honda Acura TSX die hij al een paar jaar heeft) en zijn al even onopvallende vriendin Chan (een van oorsprong Chinese die geneeskunde studeert en vlakbij Golden Gate Park in San Francisco woont). Die foto’s staan op Gawker.com, een van de sites van Gawker Media, het blogimperium van Nick Denton, eveneens het brein achter gadget-site Gizmodo.

Onder de titel ‘Mark Zuckerbergs Age of Privacy Is Over’ publiceerde Denton een paar dozijn foto’s van een paparazzi-fotograaf die hij de opdracht had gegeven een paar dagen de oprichter van Facebook te volgen. Volgens Denton is Zuckerberg ‘de Angelina Jolie van het internet’. “Zijn geliefden, vrienden en kennissen worden meegezogen in de draaikolk rond hem, zoals bij elke andere celebrity”, vindt Denton. “Hij moet een keuze maken, en zij moeten dat ook doen. Maar alle mogelijke keuzes - niet langer in het openbaar verschijnen, de vriendschap verbreken... - zijn niet echt aangenaam.”

Kleurenblind

Bijna even saaie foto’s van zijn trip rond de wereld van vorig jaar vind je op de fanpagina van Mark Zuckerberg op Facebook. Je ziet hem niet, en je kunt er enkel uit afleiden dat hij in Berlijn, Istanbul en Kathmandu moet zijn geweest. Wie online bevriend met hem is, zo meldde het tijdschrift The New Yorker in september, kan een pak meer foto-albums bekijken en leest ook zijn e-mailadres en gsm-nummer. Zijn favoriete artiesten zijn Green Day, Jay-Z, Taylor Swift en Shakira, leer je daar. Dankzij een nieuwe Facebook-applicatie genaamd Places, waarmee je met je smartphone laat weten waar je bent, kunnen zijn vrienden volgen waar hij is. Zo was Zuckerberg, zo schrijft The New Yorker, op 29 augustus in het Ace Hotel in New York. Twee dagen later was hij om 7 uur ’s morgens terug op het hoofdkantoor van Facebook in Californië en ging hij die avond iets eten met zijn vriendin in restaurant Taqueria La Bamba in Mountain View, waar het hoofdkantoor van Google ligt.

“Zuckerberg may seem like an over-sharer in the age of over-sharing”, zo schrijft het tijdschrift. Daarmee geeft hij het goede voorbeeld, want hoe meer mensen over zichzelf prijsgeven, hoe meer geld hij kan verdienen aan adverteerders die zo dicht mogelijk bij hun doelpubliek willen komen. Bijvoorbeeld: het is handig als je Nike bent en loopschoenen wilt verkopen om te weten wie er graag loopt, of als je pampers wilt verkopen om te weten wie pas mama is geworden.

Op het profiel van Zuckerberg lees je niét dat hij elk weekend met zijn vriendin doorbrengt, gewoonlijk al wandelend of al roeiend, waarbij ze in verschillende boten zitten, zodat ze tegen elkaar kunnen racen. En dat ze graag het gezelschapsspel De Kolonisten van Catan spelen en elk jaar twee weken samen op reis gaan in december, waarbij ze dit jaar voor het eerst naar Chans thuisland China zullen trekken. Je leest er ook niet dat hij groen-rood-kleurenblind is en dat blauw de dominante kleur is op Facebook omdat hij blauw altijd kan onderscheiden. En dat hij elke dag hetzelfde grijze T-shirt draagt, waarvan hij een kast vol met hetzelfde exemplaar heeft. Of dat hij twaalf was toen hij een programma bedacht waarmee je berichten kon versturen naar de verschillende computers in zijn ouderlijke huis (hij verstuurde toen ook naar zijn zus dat haar computer over dertig seconden zou ontploffen, waarna het toestel begon af te tellen), dat hij voor zijn achttiende een programma schreef dat je muzieksmaak voorspelt op basis van een aantal artiesten die je opgeeft, en dat Microsoft en AOL zowel het programma als de bedenker wilden inlijven, maar dat hij verkoos om aan Harvard te studeren, waar hij Facebook bedacht (of het idee jatte, als je de versie van de film gelooft).

Kritiek

Zuckerberg is het prototype van iemand die op Facebook alles prijsgeeft, en tegelijk niets. Of toch niet meer en niet minder dan de gemiddelde twintiger doet. In zijn ogen is de discussie over privacy dan ook vooral een discussie tussen verschillende generaties, waarvan de ene is opgegroeid met het internet, en de andere niet. “De meeste mensen die bezorgd zijn om hun privacy zullen telkens opnieuw de kleinste misstap die we maken uitvergroten tot zo groot mogelijke proporties”, zegt hij daarover. “We zijn ons ervan bewust dat die kritiek nog jaren zal blijven duren, maar wij geloven dat wat we doen ook juist is.” Met andere woorden: ooit zal de kritiek verstommen.

Ondertussen zal hij ermee moeten leven dat in een Hollywoodfilm een beeld van hem wordt opgehangen dat niet altijd klopt, dat hij wordt aangevallen door nieuwe concurrent Google (Google-CEO Eric Schmidt zei onlangs: ‘Ik denk niet dat onze maatschappij goed begrijpt wat er gebeurt wanneer op het internet altijd alles beschikbaar, bekend en geregistreerd is’), dat hij een superster is geworden in het dotcom-tijdperk en dat er daardoor af en toe een paparazzo in zijn tuin zal liggen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234