Dinsdag 09/08/2022

Auto's

Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

null Beeld EPA
Beeld EPA

Autoconcern Fiat Chrysler heeft een nieuwe methode ontwikkeld om te voldoen aan de aangescherpte uitstootnormen van de Europese Unie: het concern telt de uitstoot van alle Tesla’s op bij zijn eigen vloot.

Gerard Reijn

Omdat de uitstoot van al die Tesla’s nul is, daalt door die truc de gemiddelde uitstoot van alle auto’s van Fiat Chrysler. Daarvoor hoeft het autoconcern niets aan de techniek van zijn eigen auto’s te veranderen. Volgens de Financial Times betaalt Fiat Chrysler voor deze truc ‘enkele honderden miljoenen dollars’ aan Tesla.

De Europese Unie heeft de uitstootnormen voor nieuwe auto’s eind vorig jaar flink aangescherpt. Nu nog mogen nieuwe auto’s gemiddeld 118,5 gram CO2 uitstoten per kilometer. Vanaf begin 2021 moet dat omlaag naar 95 gram per kilometer. Dat betekent voor benzine-auto’s dat die ongeveer 25 kilometer moeten kunnen rijden op één liter.

De boete voor het niet halen van de norm is hoog. Voor elke extra gram per kilometer uitstoot moet de autofabrikant 95 euro betalen. Voor Fiat Chrysler, met een verkoop in de EU van ruim een miljoen auto’s, zou die ene gram overschrijding al 100 miljoen euro kosten.

Fiat Chrysler verkoopt rond een miljoen auto’s in de EU, met een gemiddelde uitstoot van hoogstens 118 gram per kilometer. Tesla verkocht vorig jaar bijna 30.000 stuks, elk met een uitstoot van nul. Door de twee samen te voegen komt de gemiddelde uitstoot van Fiat Chrysler 4 gram lager uit. Daarmee zou het concern dus een boete van 400 miljoen euro kunnen ontlopen. Dat bedrag kan nog flink oplopen als het aantal verkochte Tesla’s in Europa oploopt.

Toen de emissienormen eind vorig jaar werden aangescherpt, stonden de autofabrikanten op hun achterste benen. Zij waarschuwden dat er door die aanscherping vele banen zouden verdwijnen. De regeling van de EU staat toe dat fabrikanten poolen, dus hun geproduceerde auto’s bij elkaar optellen. Daardoor kunnen fabrikanten met een gemiddeld lage uitstoot hun collega’s met een hoge uitstoot te hulp schieten. En voor die dienst kunnen ze dus geld vragen.

De som die Fiat Chrysler aan Tesla moet afstaan, is maar een schijntje vergeleken bij het alternatief: zelf meer elektrische auto’s produceren. Het concern loopt op dat vlak flink achter bij de concurrentie. Vorig jaar maakte Fiat Chrysler al bekend de komende vier jaar 9 miljard euro te zullen investeren in het ontwikkelen van elektrische auto’s.

Fiat Chrysler en Tesla zijn niet de eersten die van die mogelijkheid gebruikmaken. Toyota en Mazda hebben ook gepoold, en PSA (Citroën, Peugeot) poolt met Opel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234