Donderdag 30/06/2022

Fiat poogt met herboren '500' iPod van de auto's maken

Fiat lanceerde in Turijn de langverwachte nieuwe 500. Exact een halve eeuw na zijn legendarische voorganger wil de Italiaanse constructeur de vlotte stadsauto verheffen tot een nieuw straaticoon.

door Emmanuel Vanbrussel

TURIJN l 'Ik heb me laten inspireren door de slogan van Apple 'think different',' zegt Fiatbaas Sergio Marchionne, het marketingbrein achter de wedergeboorte.

Het lanceringsfeest in Turijn was een heus nationaal evenement in Italië. Er waren maar liefst 7.000 gasten uitgenodigd. Het spektakel langs de rivier Po werd door een aantal Italiaanse tv-zenders zelfs live uitgezonden. In dertig andere steden werd de Cinquecento simultaan voorgesteld op de belangrijkste marktplaatsen. In de aanloop naar de lancering besteedden de Italiaanse kranten en magazines ruime aandacht aan de gloriemomenten van de Fiat 500 en zijn rol in de nationale geschiedenis.

Fiatbaas Marchionne verheelt niet dat Apple een inspiratiebron vormt voor de herboren auto. "Ik heb me laten inspireren door hun slogan 'think different'. De 500 zal onze iPod zijn: een makkelijk te hanteren hebbeding", zegt hij in La Stampa. De Fiat 500 - 3,55 meter lang en 1,65 meter breed - werd in achttien maanden ontworpen en kreeg een retro look aangemeten die inspeelt op nostalgische gevoelens. Er is wel één groot verschil: met 100 pk is de nieuwkomer aanzienlijk krachtiger dan de eerste Cinquecento, die amper 13 pk onder de kap had.

De wedergeboorte van de Mini was een tweede inspiratiebron. Die kleine wagen, die tot de groep BMW behoort, werd zes jaar geleden in luxeversie geherlanceerd en is een enorm succes gebleken. De initiële verkoopsprognoses van BMW werden overtroffen. De verkoop van het retrowagentje heeft de kaap van 1 miljoen wagens al ruimschoots overschreden. De productie in de Minifabriek in het Engelse Oxford moest zijn productie jaar na jaar optrekken tot inmiddels meer dan 200.000 wagens per jaar.

Fiat benadrukt wel dat de nieuwe 500 zowat 60 procent goedkoper zal zijn dan de Mini. Met een richtprijs van 10.000 euro zal de Cinquecento eerder concurreren met modellen als de Renault Twingo, de Ford Ka of de Citroën C1. Fiat mikt met de Cinquecento, die in Polen geassembleerd zal worden, op een verkoop van 120.000 wagens per jaar. Maar dat kan makkelijk opgetrokken worden tot 140.000 mocht daar vraag naar zijn.

De overkoepelende groep Fiat is het grootste industriële bedrijf van Italië en is niet alleen actief in auto's (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari en Maserati), maar ook in energie en landbouwmachines. Het conglomeraat stond in 2005 nog aan de rand van het bankroet. Het stapelde de vier jaren daarvoor een monsterverlies van maar liefst 8 miljard euro op. Het grootste deel was te wijten aan de autodivisie. Maar sinds vorig jaar is duidelijk dat Fiat Auto uit het dal aan het rijden is.

Die plotse ommezwaai heeft twee oorzaken: het succes van de Fiat Punto en de pientere marketing van algemeen directeur Sergio Marchionne, die van Fiat een hippe wagen kon maken. Marchionne maakte van Fiat weer een winstgevend bedrijf en slaagt er op de Europese automarkt weer in om marktaandeel te winnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234