Donderdag 30/06/2022

Fiat Seicento, een Italiaan uit Polen

Een aandeel van meer dan 80 procent op de Europese automarkt, het is een onwaarschijnlijk succes dat Fiat nochtans wel boekte met zijn Cinquecento. Maar toch is het minder spectaculair dan op het eerste gezicht lijkt. Het piepkleine Italiaanse autootje heeft hier immers nauwelijks concurrenten. Alleen de Japanners bieden enkele vergelijkbare mini's aan, maar vooral in Italië is er nog altijd niet veel belangstelling voor auto's uit het Verre Oosten. En Italië is natuurlijk wel de belangrijkste markt voor dergelijke lilliputters. Geen enkele andere Europese constructeur, met uitzondering misschien van Seat met zijn antieke Marbella, heeft een echt alternatief voor de Cinquecento. Want zelfs de Aroza van datzelfde Seat is toch nog een maatje groter. De nieuwe Seicento, die nu de Cinquecento gaat vervangen, staat dus hetzelfde benijdenswaardige lot te wachten. Wie genoegen neemt met een heel klein stadsautootje kan haast niet om Fiat heen.

Het bouwen van dergelijke mini's is voor de Italianen dan ook al een heel lange traditie. Met de eerste 600, de nog kleinere 500, de 126 en recenter de Panda en ook de Cinquecento mikte Fiat steeds op hetzelfde publiek: klanten met een klein budget en/of bescheiden wensen, die zich al dan niet noodgedwongen tevreden stellen met een wagentje van amper een goeie drie meter lang. Toch reiken de ambities van Fiat, volgens eigen zeggen, dit keer verder. De Seicento is zo'n tien centimeter langer en ook wat breder geworden dan zijn voorganger, wat hem een beetje minder kwetsbaar moet maken. Hij kreeg echter vooral ook een speelsere look en biedt tegelijk meer kwaliteit, comfort en veiligheid. Met zijn afgeronde vormen, zijn vrolijke snuit en de grote en bijna ronde achterruit is het in alle geval een leuke verschijning, zeker als er voor een opvallend kleurtje wordt gekozen. De ronde klokjes en knopjes op het instrumentenbord doen een beetje aan de oortjes van Mickey Mouse denken, wat de allerkleinste passagiers misschien wel zullen weten te waarderen. Met wat goeie wil kunnen er achterin echter ook nog twee volwassenen meereizen.

Net als de Cinquecento (Italiaans voor 500) zal de Seicento (of 600) met twee motoren worden aangeboden: een 0,9 liter van 39 pk en een 'krachtiger' 1,1 liter van 54 pk. Die tweede krachtbron wordt gecombineerd met een wat sportievere aankleding, reden waarom het wagentje ook opnieuw Sporting werd gedoopt. Dankzij een pluimgewicht van, afhankelijk van de motor, 730 tot 750 kilo zijn de prestaties nog vrij behoorlijk. Een top van respectievelijk 140 en 150 km/u behoort tot de mogelijkheden. Het maakt van de Sporting haast een GTi voor beginnelingen, ook al omdat enkele ingrepen de ophanging nog wat efficiënter zouden hebben gemaakt. Een andere variant is de Citymatic met automatische koppeling. Het linkerpedaal is uit de auto verdwenen, maar het schakelen gebeurt wel nog manueel. Renault stopte die techniek ook al in de Twingo Easy, maar het commercieel succes bleef uit. Tenslotte is er ook weer een elektrische Seicento, maar die zal de Alpen niet oversteken.

In België begint de verkoop van het autootje pas in mei. De goedkoopste variant gaat 267.000 frank kosten, de wat beter aangeklede SX en de Citymatic met halfautomatische transmissie beide 287.000 frank en de Sporting 311.000 frank. En dat zijn toch wel heel scherpe prijzen, die ongetwijfeld vooral te danken zijn aan de herkomst van de auto. Net als de Cinquecento (en vroeger ook al de 126) wordt de Seicento in Polen gebouwd, waar de lonen nog altijd een stuk lager liggen dan in het 'eigen' Italië. Voor airbags moet er worden bijbetaald, net als voor de nog niet meteen leverbare ABS. Hoeveel exemplaren de Belgische importeur er hier jaarlijks van zal kunnen verkopen durft hij nog niet echt voorspellen. Tussen de duizend en de tweeduizend gokt men in Brussel.(AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234