Vrijdag 01/07/2022

film u Geen hetze tussen filmhuizen en Kinepolis

Zaakvoerder Lumi�re: 'Als zij de Colruyt zijn, zijn wij de Bioplanet van de film'

Vlaamse stadsbioscopen gaan samenwerken voor promotie en programmering

Brussel

Van onze medewerker

Bruno Depover

'Wij willen hoegenaamd niet in de clinch gaan met Kinepolis en hun Cinémanie-programmering, want wij zijn complementair", luidt het bij cinema Lumière in Brugge. Dinsdag blokletterde De Tijd dat de Vlaamse 'arthouse cinema's', wat vroeger filmhuizen heette, vanaf september front zullen vormen tegen het alternatieve filmaanbod Cinémanie van bioscoopgigant Kinepolis. De Vlaamse stadsbioscopen sluiten naar eigen zeggen enkel een samenwerkingsakkoord op het vlak van promotie en programmering.

"Als zij de Colruyt zijn, zijn wij de Bioplanet." Alexander Vandeputte, zaakvoerder van Lumière, is ervan overtuigd dat bioscoopcomplexen en stadsbioscopen complementair zijn in hun aanbod en doelgroep en wil daarom de hetze ontkrachten. "Jongeren trekken liever naar de grote complexen, terwijl ouderen eerder de intimiteit en kleinschaligheid van onze cinema opzoeken. Daarnaast wordt de keuze van cinema bepaald door het soort film. Een grote blockbusterproductie zie ik ook liever in Kinepolis omdat die daar beter tot haar recht komt."

Het klopt dat de programmering van Kinepolis en stadsbioscopen totaal verschillend was, terwijl er nu 10 procent overlapping is. De cinema's zijn vrij om hun aanbod te bepalen en een film als The Aviator scoort overal goed. "We zijn goed bezig want in 2004 verkochten wij meer dan 80.000 kaartjes. Dat cijfer stijgt al zeven jaar op rij", verklaart Vandeputte. "Ik hoor dezelfde positieve geluiden bij Sphinx in Gent."

Het aanbod dynamischer maken en de knowhow bundelen zijn de eigenlijke bedoelingen van de nieuwe samenwerking tussen Sphinx (Gent), Studio Skoop (Gent), Cartoon's (Antwerpen), Studio Filmtheater (Leuven) en Lumière (Brugge). Daarnaast zullen ze vanaf september gezamenlijke initiatieven ondernemen, zoals nationale promotiecampagnes, en wordt hun aanbod meer op elkaar afgestemd.

"Wij reageren helemaal niet op de krachtenbundeling van alternatieve binnenstadsbioscopen", meldt Myriam Dassonville, woordvoerster van Kinepolis. "We zijn op de goede weg omdat Cinémanie meer en meer bekend raakt bij het grote publiek. De mensen weten stilaan dat wij niet alleen Hollywood-producties draaien." Een op de tien films die Kinepolis in zijn zalen presenteert, komt uit het 'alternatieve' circuit. "In het verleden hebben wij ook auteursfilms geprogrammeerd, maar sinds begin 2004 hebben we voor een andere positionering gekozen, met meer regelmaat."

"Het is gevaarlijk om het succes van Cinémanie af te meten aan het aantal bezoekers", vertelt Dassonville. "Bepaalde films trekken nu eenmaal meer volk dan andere. Fahrenheit 9/11 en Der Untergang zijn echte kaskrakers, maar in het genre heb je ook mindere films. Cinémanie richt zich vooral op de betere auteursfilm, waarin de producent een duidelijk standpunt, een eigen visie probeert over te brengen." Art and essay films, die experimenteler en kunstzinniger zijn, passen volgens haar niet in dat plaatje. "Maar die kun je dan wel weer bekijken in de filmhuizen", zegt Dassonville.

Binnenkort draait de Spaanse film Mar Adentro, die eind januari een Oscar-nominatie voor beste niet-Engelstalige film in de wacht sleepte, in de zalen van Kinepolis. Filmmaker Alejandro Amenábar poogt met deze productie het thema euthanasie nieuw leven in te blazen. De prent is een fascinerende bespiegeling over leven en dood. De film wordt ook vertoond in verschillende alternatieve cinema's.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234