Zondag 02/10/2022

films

biloxi blues VT4 21.00

De nieuwe avonturen van Eugene Jerome, schrijver Neil Simons alter ego dat geïntroduceerd werd in Brighton Beach Memoirs. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog gaat Eugene (Matthew Broderick) naar Biloxi om tien gruwelijke weken in een militair opleidingskamp door te brengen en een man van zich te laten maken. Een film met prachtige momenten. Simon vervolgde met Broadway Bound.

au revoir les enfants FR 2 20.55

Een internaat in de provincie tijdens de oorlog wordt versterkt met een nieuweling, een joodse jongen die omgedoopt wordt tot Bonnet. Er ontstaat vriendschap tussen Bonnet en een andere elfjarige leerling, Julien. Nadat een keukenhulp uit wraak verraad pleegt en de Gestapo inlicht, verschijnen de nazi's plotseling en nemen de joodse leerlingen mee, evenals de priester-directeur. Allen komen om in een vernietigingskamp. De titel van de film is een eufemisme met een pijnlijke nagalm: de verschrikkingen van de oorlog en de bezetting worden slechts gesuggereerd, zodat de indruk paradoxaal genoeg groter wordt. Alle bekwaamheid van Louis Malle schuilt in dit samenspel van gebaren, blikken en veelzeggende stiltes; het heeft hem 43 jaar gekost om hier zijn eigen kindertijd te doen herleven. De vertolking is sober en ingetogen, maar bezit niettemin dezelfde sierlijkheid als het geraffineerde, onopgesmukte camerawerk van Renato Berta. Een meesterwerk van een humanist.

Living in oblivion Arte 0.55

Dit amusant filmpareltje van scenarist-regisseur Tom DiCillo past in het movies about movies-subgenre, met die bijzonderheid dat het hier om een goedkope onafhankelijke productie in het kwadraat gaat. Zowel de film als de film-in-de-film werden met weinig financiële middelen, maar des te meer enthousiasme en bezieling gemaakt. Deze grappige film toont enerzijds dat filmmaken altijd een bijzonder hachelijk avontuur blijft en anderzijds dat wat zich achter de camera en tussen de coulissen afspeelt, vaak even interessant en soms zelfs boeiender en grappiger is dan wat uiteindelijk op celluloid belandt. DiCillo is er mooi in geslaagd om het filmvak, dat hij hier wel degelijk demystifieert, toch aantrekkelijk en verleidelijk te houden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234