Dinsdag 17/05/2022

NieuwsVerkeersveiligheid

►Frank Raes en Filip Joos geven commentaar bij ongevallen: BOB-campagne richt zich deze zomer op EK voetbal

Voetbaljournalisten Frank Raes en Filip Joos. Beeld VRT
Voetbaljournalisten Frank Raes en Filip Joos.Beeld VRT

De BOB-campagne richt zich deze zomer in eerste instantie op het Europees kampioenschap voetbal, meldt Vias institute. Beelden van verkeersongevallen in combinatie met commentaar van voetbalcommentatoren Frank Raes en Filip Joos moeten tot de verbeelding spreken en duidelijk maken dat drinken en rijden combineren gevaarlijk is. De campagne heeft de slogan “Mijn BOB is top”.

Steven Peeters

De vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute vinden het meer dan ooit nodig om een BOB-campagne te organiseren. Die start immers na een periode met heel strenge maatregelen. “De heropstart van de horeca, het feit dat je terug samen dingen kan doen met vrienden en familie en het EK voetbal zijn allemaal potentiële momenten om feest te vieren”, zeggen ze. De BOB-campagne wordt ook ondersteund door de regio’s, de federale en de lokale politie.

Een analyse van Vias toont aan dat in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK van 2018, het aantal ongevallen verdubbelde. “De euforie en de feestroes van sommige bestuurders spelen daarbij zeker een rol”, klinkt het.

Een andere vaststelling is dat er zowel voor als na de matchen meer bestuurders onder invloed rondreden. “Zo is bij 16 procent van de ongevallen in het uur voor een wedstrijd van de Rode Duivels de bestuurder onder invloed, ten opzichte van 5 procent op een soortgelijke dag zonder match”, aldus Vias. “In het uur na de wedstrijd blaast maar liefst 19 procent van de bestuurders na een ongeval positief, ten opzichte van 11 procent in soortgelijke dagen zonder wedstrijd.”

Bedwelmende euforie

De campagnespot moet het grote publiek sensibiliseren met beelden van echte verkeersongevallen in combinatie met voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos. Beiden schaarden zich meteen achter het initiatief. “De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn, met niets te vergelijken”, aldus Raes. “Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken. Daarom steun ik deze BOB-campagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden!’'

Filip Joos zegt de campagne te steunen omdat “geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is”. “Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK-winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt”, aldus Joos.

Aan de campagne is ook een wedstrijd verbonden via sociale media. Deelnemen kan door een foto of filmpje op sociale media te plaatsen met #mijnBOBisTOP.

Screenshot uit de BOB-campagne. Beeld VIAS
Screenshot uit de BOB-campagne.Beeld VIAS

Mannen en alcohol

Uit de cijfers van Vias blijkt dat het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed is met 20 procent afgenomen in vergelijking met tien jaar geleden. Het aantal positieve blaastesten is dan weer gedaald van 11 procent naar 9 procent.

Sinds 2016 blijft het aantal ongevallen met een positieve bestuurder wel stabiel. Zo vindt nog altijd elke twee uur één zo’n ongeval plaats, of 4.200 per jaar. Daarbij zijn er gemiddeld 5.400 gewonden.

In 2020 is het aantal ongevallen wel fors gedaald (2.922 ongevallen), maar dat komt volgens Vias voor het grootste deel door de coronamaatregelen zoals de avondklok, de sluiting van de horeca en de annulatie van bijna alle evenementen.

Ook blijkt dat wanneer er bij een ongeval alcohol in het spel is, dat in 4 op de 5 gevallen een man achter het stuur zat. Het percentage positieve bestuurders ligt ‘s nachts het hoogst. “Het verkeer is overdag natuurlijk wel drukker en er gebeuren ook meer ongevallen”, klinkt het. “In totaal gebeuren er daarom meer ongevallen met een bestuurder onder invloed tijdens weekdagen (1.427), dan tijdens weekendnachten (1.117). Dat toont de noodzaak om op elk moment van de dag controles uit te voeren, dus ook tijdens de dag.”

null Beeld Baert Marc
Beeld Baert Marc
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234