Donderdag 18/08/2022

Franse internetprovider blokkeert reclame

De Franse regering heeft een grote landelijke internetaanbieder verboden om advertenties op websites te blokkeren. Minister voor de Digitale Economie Fleur Pellerin noemt een reclamefilter in strijd met het vrije karakter van het internet.

In Frankrijk ontstond vorige week ophef toen het bedrijf Free de software wijzigde van de modems van zijn 5,2 miljoen gebruikers. De update blokkeerde advertenties, maar ook de instrumenten die reclameverkopers als Google aanbieden om het bezoek aan een website in kaart te brengen.

"Een internetprovider kan niet eenzijdig besluiten tot een dergelijke blokkade", liet minister Pellerin weten na een gesprek met webuitgevers, adverteerders en de eigenaar van Free, de onorthodoxe zakenman Xavier Niel.

De meeste websites zijn voor hun inkomsten vrijwel volledig afhankelijk van reclame. Ze worden betaald als een internetter een advertentie onder ogen krijgt en verdienen meer als een gebruiker erop klikt.

De grootste reclameverkoper op internet, Google, dankt er 82 procent van zijn omzet aan. In oktober maakte het webbedrijf een kwartaalomzet bekend van 10,7 miljard euro.

Joris van Heukelom, voorzitter van het Internet Advertising Bureau (IAB) Nederland, noemt de reclamefilter van Free een zorgelijke ontwikkeling. "Een provider heeft met zijn handen af te blijven van de inhoud van websites, dus ook van de advertenties."

Het blokkeren van onlinereclame druist volgens hem in tegen de netneutraliteit, het beginsel dat providers alle gebruikers dezelfde toegang bieden tot internet. "Netneutraliteit ligt in Nederland wettelijk vastgelegd."

Internetters zijn al langer in staat om software te installeren die advertenties wegfilteren. "Dat baart ons ook zorgen, maar die vrijheid heeft een internetter nu eenmaal", zegt Van Heukelom. Volgens hem is het aantal gebruikers dat programma's gebruikt als Adblocker en AdZap te verwaarlozen. Volgens het onderzoeksbureau ClarityRay blokkeert 8,4 procent van de Nederlandse internetters advertenties.

Free-eigenaar Niel heeft in het verleden geklaagd dat zijn bedrijf honderden miljoenen moet steken om de content van uitgevers door te geven, zonder daar een cent voor te zien. Vooral websites die veel verkeer genereren, zoals YouTube, vreten bandbreedte.

In oktober opperde de Franse regering een soort 'onlinebelasting' die zoekmachines zouden moeten betalen voor webpagina's waarnaar ze verwijzen. Bestuursvoorzitter Eric Schmidt van Google bracht toen een bliksembezoek aan de Franse president François Hollande, nadat het bedrijf het voorstel eerder als 'onaanvaardbaar' van de hand had gewezen. Google zou gedreigd hebben Franse websites te boycotten als het plan wet zou worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234