Vrijdag 12/08/2022

'Franse wijnwetgever is te streng'

Interview met acteur G�rard Depardieu

@9* eind blokje=

'Moi, je ne bois pas. Je prends du plaisir.' Met de zoveelste oneliner is de toon gezet tijdens de blijde intrede van Gérard Depardieu in Brussel. De Franse acteur knort als een varken, galmt als een megafoon en wil zijn glas permanent gevuld zien, maar blijkt ook een charmante beer die overloopt van charisma en al 25 jaar wijn maakt.

Frank Van der Auwera

Het interview verloopt volgens de salamistrategie: groepsinterview in combinatie met (gestolen) individuele en informele praatmomenten. "Ik leef toch echt een leven van een bohémien", zucht een duidelijk vermoeide maar toch nog bijzonder lucide Gérard Depardieu (°1948) als we hem even apart spreken. "We komen net uit Londen met de privé-jet, geven nu dezelfde degustatie in Brussel, overmorgen zit ik in Oekraïne en daarna vlieg ik naar Parijs, waar een filmopname start, en zo gaat dat maar door."

Toch sprokkelt hij genoeg tijd om zich als wijnmaker-ambassadeur te profileren voor wijntycoon Bernard Magrez, met wie hij - buiten zijn eigen Anjou-domein Château de Tigne - sinds 2001 partnert in nu acht landen en een Parijs restaurant "Bernard en ik zijn inderdaad actief in Algerije, Spanje, Marokko, Portugal, Bordeaux, de Languedoc... We hebben werkelijk een uniek pacte gourmand", grijnst Depardieu.

Uw agenda lijkt op een tikkende tijdbom. Hebt u nog tijd om alle wijnproductie te overzien?

Gérard Depardieu: "Ik hang misschien niet permanent met een helikopter boven mijn wingerds, maar volg toch alles op de voet. Dagelijks doe ik misschien wel 18.000 telefoontjes. Althans zo lijkt het. Voordeel is dat het bij ons meestal niet om reuzengrote domeinen gaat - meestal een productie van enkele duizenden flessen -, dus alles blijft overzichtelijk en ik kan redelijk snel ingrijpen. Bovendien huur ik mensen in als topoenoloog Michel Rolland, professionals die alle parameters van het wijnmaken nog beter beheersen dan ikzelf. Het is wel wezenlijk dat je toch actief betrokken blijft en weet wat je terroir te bieden heeft Dat heb ik onlangs nog tegen mijn vriend Pierre Richard gezegd, die ook vigneron is. Maar: hij laat de hele vinificatie door de coöperatieve afhaspelen, terwijl hij bijvoorbeeld over exceptionele oude carignanstokken beschikt en dus een magnifieke cuvée zou kunnen maken. Ach, er zitten zoveel mensen in de wijn die niet weten over welk potentieel hun terroir beschikt."

U noemt zich een man van het terroir. Bent dan ook biodynamisch bezig?

"Biodynamisch, wat is dat eigenlijk voor een modewoord? Al 25 jaar hanteer ik als wijnmaker het principe dat ik mijn wijnstokken zo min mogelijk wil 'behandelen'. Ik voer 'een doordachte strijd'. Mijn druiven behandel ik identiek als de groenten in mijn Parijse restaurant: ik probeer hun oorspronkelijke geuren en smaken te behouden. Tenslotte komt het bij wijnmaken toch altijd op hetzelfde neer. Je moet ervoor zorgen dat er geen rotting of ziekten in je wingerd optreden, je moet alert reageren op een onweer, enzovoort. Ik behoor echter niet tot de biodynamische sekte die haar haar afknipt en constant naar de maanstand staat te turen alvorens aan de slag te gaan."

INAO-baas René Renou wil ondertussen grote schoonmaak houden in de appellations. Wat denkt u daarvan?

"Dat hij veel blablabla verkoopt. Waarom bijvoorbeeld laat hij in sommige Loire- of Languedoc- appellations dan geen merlot toe? Al dat gezanik over super-aoc's, verboden druivenrassen of etiketten is vaak gebakken lucht. Daarom bottelen wij ook sommige producten onder een 'simpel' vin de table- etiket, als de inhoud maar lekker is. Moi, je suis amoureux des terres qui parlent, zoals in Aniane in de Hérault, waar we straks met een fantastische cuvée 'Le bien décide' afkomen. Kan het dan wat schelen onder welke appellation die wordt gebotteld? Mensen als Renou moeten leren op tijd hun mond te houden. Macht corrumpeert namelijk. Wie aan de top belandt, begint plots veel te praten en over alles een meningkje te ventileren. Velen worden echte cons (lacht) Alleen acteurs mogen veel en gulzig praten, want dat is tenminste hun vak."

Maar dat er dringend aan de regelgeving dient gesleuteld is toch logisch?

"Over aoc's en regelgeving wil ik nog het volgende kwijt: men moet de wijnmakers én hun terroir meer het werk laten doen, maar wel erover waken dat het er voldoende ethisch aan toegaat. Ik denk dat Frankrijk op dat vlak nog veel kan leren van Spanje. Daar heeft de wijnwetgever gezorgd dat alles goed, maar niet overdreven, wordt gecontroleerd en dat ook de rendementen worden beheerst. In Frankrijk zijn er nog te veel kansen om te tricheren en ontbreekt er bij velen een ethische gedragscode. Ik pleit toch voor meer laissez-faire. We moeten opnieuw de mensen leren respecteren die de terroirs bewerken en beter hun producten leren kennen alvorens te praten of ons te veel met hen te bemoeien. Het huidige overheidsbeleid inzake wijn in Frankrijk is evenwel precies het tegenovergestelde. Men verbiedt bepaalde druivenrassen in bepaalde aoc's - zonder al te veel uitleg over het waarom - en geeft premies om wijnstokken te rooien of overschotten te distilleren, in plaats van serieuze wijnmakers te ondersteunen."

Franse wijn zit nochtans in een diep dal. Is het gevaar niet reëel dat steeds meer wijnmakers, om toch maar de markt te plezieren, hun wijnen nog verder gaan formatteren en standaardiseren?

"Formatteren is geen typisch Frans fenomeen, maar gebeurt wereldwijd. Frankrijk aapt nu wel een aantal trends uit de nieuwe wereld na. Maar die zogeheten Franse wijncrisis is vooral een communicatieprobleem. We hebben het grotendeels aan onszelf te danken dat Franse wijn nu commercieel in regressie is. We moeten namelijk dringend een nieuwe relatie opbouwen met het product én met de consumenten. Er lopen in de wijnindustrie echter te veel chefs rond en te weinig indianen. Iedereen wil nu plots de zaken forceren. Wees echter zeker, wat er ook gebeurt: Franse wijn zal nooit verdwijnen.

"Wijn is tout court een beschavingsproduct dat het eeuwige leven heeft. Al bij de Egyptenaren en Perzen produceerde men wijn, want wijn staat synoniem voor cultuur. We verliezen in de loop der tijden misschien wel culturen, maar nooit de wijn." n

'Ik behoor niet tot de biodynamische sekte die haar haar afknipt en constant naar de maanstand staat te turen'

De troetels van Depardieu

"In mijn restaurant heb ik geen Pétrus op de kaart, want daar heb ik het schijt aan. Net zoals aan pinot noir. Maar geef toe: grote cru's als Lafite, Cheval-blanc of Latour zijn toch grandioze wijnen? Ik ken veel van hun maîtres de chai of oenologen, en die mensen werken grotendeels in dezelfde zin: hun wijnen worden niet gemassacreerd of platgefilterd. (denkt na, neemt een slok) Als ik heel eerlijk ben, heb ik geen specifieke voorkeur voor een bepaald type. Tegenwoordig vind je overal ter wereld lekkere wijnen. En het prijskaartje kan me in die context geen bal schelen. Dat ik wijnen als deze Latour-Carnet mag drinken, vind ik evenwel nog steeds een privilege, alhoewel ik ondertussen vind dat ik het verdiend heb. En er valt zoveel te ontdekken! Onlangs was ik in Luxemburg. Onvoorstelbaar hoe de wijnen langs beide oevers van de Moezel zo verschillend smaken. Fascinerend!"

dichterlijke vervoering

Hier is zowel de acteur als de wijnmaker in zijn sas: Depardieu reciteert wijnpoëzie tijdens de degustatie in Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234