Maandag 18/10/2021

Fuck Amazon

Waar is de tijd gebleven? Steve Jobs had nog geen iPhone uit zijn broek getoverd, in Vlaanderen had niemand ooit van Facebook gehoord en krantentitels gingen van mediamagnaat naar mediamagnaat voor miljarden dollars. De prehistorie, quoi. Nochtans, we schrijven maart 2007 als De Morgen ‘Media.com’ lanceert, een bijlage gewijd aan de mediasector, zoals ook The Guardian en The Independent al deden. Wilde je in die tijd verhalen over de media vinden, dan kon je maar beter proberen op maandag één van beide titels op de kop te tikken.Twee en een half jaar later hebben de media de media ontdekt. Elke week pakt minstens één beroemd nieuwsmagazine met een mediaverhaal uit. Grote titels, bekend om De Betere Journalistiek, waardoor zowat elke tijdschriftenwinkel tegenwoordig hetzelfde effect heeft op liefhebbers van dat soort stukken als Eurodisney op een gemiddelde zesjarige. Twee weken geleden bracht The Economist een schitterend stuk over hoe het zover is kunnen komen met tal van kranten die dringend op zoek moeten naar een gulle geldschieter. Carlos Slim bijvoorbeeld, een Mexicaanse multimiljardair die 200 miljoen euro in The New York Times pompte. Vorige week bracht The New Yorker over de Mexicaan ee van die overheerlijke profiles waar het blad een patent op heeft. Deze week gaat New York Magazine verder op het Times-verhaal, met een stuk over wat mediabaas David Geffen met de krant van plan was. Geffens bod werd echter geweigerd door de familie Schulzberger, hoofdaandeelhouder van The Times.Het stuk over Geffen was nog maar het voorgerecht van wat de krantenboer deze week allemaal voor ons in petto had. Time pakte uit met een cover om in te kaderen. Daarin is een tweet van journalist Steven Johnson in een iPhone gephotoshopt, waarin hij zegt dat hij de coverstory heeft geschreven over hoe Twitter ons leven en onze toekomst verandert. Het geniale aan Twitter zit volgens de auteur van de column ‘Emerging Technology’ in Discovery niet zozeer in de uitvinding van het sociale netwerk en wat het kan doen, maar in wat de gebruikers ermee gedaan hebben, zoals het meegeven van het onderwerpen in de superkorte berichten of het introduceren van het @-symbool om duidelijk te maken tot wie je je richt. Daardoor is Twitter volgens Johnson een microversie van het internet, dat ons ondertussen toelaat om tv-programma’s te bekijken, nieuwsberichten te lezen, te pokeren met anderen aan de andere kant van de wereld, je kleuterlief terug te vinden en de wereld te laten weten welk kleur van onderbroek je draagt (en ja, er zijn mensen out there die dat willen weten, zeker als je Britney Spears heet).Het Amerikaanse blad brengt, behalve een stuk over de musea over Kuifje en Magritte die recent in ons land zijn geopend, ook een artikel over de Palm Pre, momenteel de grote uitdager van de iPhone (zie p. 39). Echt uniek zijn ze daar bij Time niet mee. Fortune doet net hetzelfde. Het blad dat vooral bekend is door zijn lijstjes met rijkste mensen ter wereld zet deze week Jeff Bezos op zijn cover. Het brein achter Amazon.com zit voor de foto binnenin bovenop 3.500 boeken, magazines en kranten. Exact evenveel als er op de Kindle DX kunnen, de eReader die hij in zijn hand houdt. Bij Amazon hopen ze dat de Kindle de iPod voor boeken wordt. Spijtig genoeg voor Bezos maakte Walt Mossberg, zeg maar de Jan Temmerman van de VS, maar dan voor het recenseren van gadgets in plaats van films, het toestel gisteren in The Wall Street Journal met de grond gelijk. De DX is een grotere variant van de Kindle 2, waarmee ook het krantenpubliek bereikt zou moeten worden. ‘Unfortunately, I’ve been testing the Kindle DX and I didn’t like it nearly as much as the Kindle 2, which I own and enjoy using daily’, schrijft Mossberg. Niet dat u daar iets aan hebt, want Bezos weigert voorlopig ook maar één model van het digitale boek buiten de Verenigde Staten uit te brengen. Straks zit heel Amerika op zijn Kindle Tin Tin te lezen, terwijl wij niet mogen meespelen. Surrealisme ten top.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234