Donderdag 18/08/2022

Garantiefonds betaalt toch niet alles terug aan gedupeerde Thomas Cook-reizigers

Een man loopt op een Britse luchthaven langs een billboard van Thomas Cook. Beeld EPA
Een man loopt op een Britse luchthaven langs een billboard van Thomas Cook.Beeld EPA

De kans is groot dat heel wat klanten van Thomas Cook die hun reis in het water zagen vallen, niet al hun geld zullen terugzien. Het Garantiefonds Reizen, dat instaat voor de afhandeling van de dossiers, betaalt enkel de bedragen terug die in het pakket met vlucht en verblijf zitten.

IB

Extra kosten - zoals luchthaven­vervoer of bijkomende verzekeringen - vallen daarbuiten, ook al is dat geld wel degelijk betaald. Dat melden Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg vandaag.

Naar schatting 20.000 klanten van Thomas Cook, dat eind vorige maand failliet ging, hebben een schadeclaim ingediend. Het Garantiefonds, dat eerst de repatriëring van zo'n 12.000 reizigers heeft afgehandeld, gaat die claim nu bestuderen.

“Hopen op ruime interpretatie van de wet”

Voor 80 procent van de dossiers verwacht directeur Mark De Vriendt weinig tot geen problemen. "Maar door een enorme variëteit aan diensten en betrokken ondernemingen denken we dat 20 procent zeer complex zal zijn."

Consumenten­organisatie Test-Aankoop hoopt dat het Garantiefonds vooral oog heeft voor de gedupeerde reiziger en "een ruime interpretatie geeft aan de wet".

Bekijk ook: Eerste hotels sluiten na faillissement Thomas Cook

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234