Zondag 26/06/2022

Geen crisis op luxebeurs Eccentric

Veel gekocht werd er niet tijdens de opening van Eccentric in Knokke. Het volkje dat woensdag naar de luxebeurs afzakte, kwam vooral om te zien en gezien te worden.

'Dit is echt iets voor de nieuwe rijken'

Freek Smets

Ze staan er wat verbaasd naar te kijken, de dagjesmensen op de dijk van Knokke. Voor de gigantische luchtgekoelde tent op het strand voor het casino staan de Bentleys, de Ferrari's en de Lamborghini's netjes op een rij geparkeerd terwijl de eerste rijke gasten in cocktailjurk en smoking hun entree maken.

Gewone mensen raakten woensdagavond niet binnen op de beurs, enkel genodigden en de entourage van de standhouders mogen de met boompjes afgeboorde ingang binnen voor het gala.

"Schoon hé?", zegt organisator Norbert De Mey herhaaldelijk terwijl hij de pers rondleidt op zijn evenement. Aan de ingang staan de Bentleys links en de Lamborghini's rechts, De Mey leidt ons door gangen die afgeboord zijn met stalletjes waarin de duurste producten uitgestald zijn. Af en toe gaat hij even handjes schudden. Juwelen van Gilson, de onontbeerlijke sigaren van Davidoff, televisies van 10.000 euro. En achter in de tent natuurlijk een champagnebar en het pronkstuk van de avond: de Sun Odyssey 54 DS, een luxezeiljacht van bijna 17 meter. "Het feest van de goede smaak", luidde het in de persmap.

Bewust democratisch

De Mey, een man van iets meer dan middelbare leeftijd die vroeger in de informatica zat, heeft zich al een tijdje op de organisatie van evenementen toegelegd. En blijkbaar met succes. Vorig jaar, tijdens de eerste editie, was de tent van Eccentric nog 4.000 vierkante meter groot, dit jaar werd het 6.000 vierkante meter. "Het was een echt succes, daarom hebben we het risico genomen de beurs te vergroten", zegt De Mey terwijl hij van een glaasje champagne nipt. Honderd exposanten wist hij te strikken, van zeer diverse pluimage. "Vorig jaar waren we wat te veel op juwelen gericht, nu hebben we een veel diverser aanbod."

De Mey selecteerde ook dit jaar zijn uitgelezen exposanten meestal zelf. "Het product is het belangrijkste", luidt het. "Als het een goed product is en een goed imago heeft, komt het in aanmerking." Maar de meeste stalletjes in de tent verkopen dingen waar de mensen op de dijk van Knokke alleen maar van kunnen dromen. "De meeste mensen die naar hier komen, hebben natuurlijk geld", zegt De Mey. "We mikken op de hogere middenklasse tot de echte rijken. Maar ook gewone mensen kunnen langskomen. Overdag vragen we maar 10 euro toegang. We hebben de beurs bewust democratisch gehouden. Ook gewone mensen kunnen hier dus langskomen en genieten van de luxe, om even weg te dromen." Nog tot morgen kunnen ze het, want dan sluit Eccentric zijn deuren.

'Don wie?'

Het is half tien en de tent zit al afgeladen vol, wanneer de cameraploegen en een handvol chique gasten zich naar de dijk reppen. "Wie komt er?", vraagt een vrouw zich af terwijl ze haar man volgt in het gewoel. "Don wie? Ah, die van Miami Vice!"

En daar is hij dan. Anderhalf uur te laat, maar dat kan de pret niet drukken. Don Johnson, ooit de ster in de kitscherige politieserie Miami Vice, komt hoogstpersoonlijk naar Knokke om er het evenement te openen. Ongetwijfeld tegen een fikse vergoeding, want de man is intussen meer bekend voor zijn financiële problemen dan voor zijn acteerprestaties. Veel commentaar wilde hij niet kwijt, verder dan een "it's great to be in Belgium" komt hij niet. Het blijft eigenaardig dat hij meer aandacht trekt dan Vlaamse sterretjes als een Véronique De Kock of een Ellen Petri, de huidige miss België. Ze hadden er nochtans alles aan gedaan om op te vallen, want gehuld in dure Dior-jurken en behangen met fijn edelmetaal.

Wie biedt meer?

Naar de bar en de Sun Odyssey dan maar, voor een veiling. Zoals het een goed jetsetgebeuren betaamt, wordt tijdens het gala van Eccentric ook aan de minder fortuinlijke medemens gedacht. Gsm-fabrikant Samsung laat zijn goede hart zien. Véronique De Kock mag samen met die andere miss, Sandra Joine, op de achterplecht van het luxejacht een met briljanten behangen mobieltje veilen. Startprijs vijfduizend euro, de opbrengst is voor een goed doel.

Maar het wordt geen succes. De gasten lijken meer geïnteresseerd in hun coupe champagne dan in een bod op de luxueuze gsm. Een bieder koopt het kleinood voor weinig meer dan de openingsprijs. "Komaan mensen, laat jullie goed hart zien", probeert Véronique nog, maar meer valt er niet te rapen. "Een koopje", fluistert een man met een opzichtige strikdas. De Samsung zou 60.000 euro waard zijn. Na de veiling en de acte de présence van Don Johnson aan het jacht begint de avond pas echt. De bar loopt nog voller, de champagne vloeit rijkelijk en de gasten zien er allemaal op hun paasbest uit. "Oude rijken zie je hier niet, dit is echt iets voor de nieuwe rijken", merkt een dertiger op, een bankier. Geen Maurice Lippens, geen Etienne Davignon hier, wel onbekende maar daarom niet minder vermogende mensen.

Maar heeft de jetset dan geen last van de crisis, vraagt een mens zich af. De kranten stonden er vol van. Luxemerken als Vuitton en Gucci kregen klappen, het leek wel of de crisis de luxe-industrie de das aan het omdoen was. "Van crisis merk je niet veel op evenementen als dit", zegt de bankier. "Echt rijke mensen zullen wel altijd luxeproducten kopen. Topmerken als Gilson of Davidoff kunnen het zich niet permitteren om hier niet aanwezig te zijn."

Organisator De Mey zei het eerder op de avond ook al. "De crisis is eigenlijk een mooie kans. Vele mensen zeggen dat je wel gek moet zijn om op dit moment zo'n beurs te organiseren, zeker als je weet dat er in België en de buurlanden verschillende andere luxebeurzen zijn. Maar wij genieten als enige het voordeel van onze locatie, het strand van Knokke. Dit evenement past perfect in de mondaine setting van Knokke." En dat lokt blijkbaar volk. "Knokke is nog altijd the place to be", merkt een rijkelijk met goud behangen dame op. "Alle luxemerken hebben hier hun winkels." Het cliché is misschien groot, maar er is wel iets van. Knokke, de plaats waar rijken thuis zijn en Frans spreken nog wat betekent, het Saint-Tropez van het noorden. "Elk land heeft zo wel zijn mondaine badplaats", merkt de bankier op. "Dat is in ons land niet anders."

Vuurwerk en siliconen

Het is ongeveer elf uur wanneer de eerste knallen te horen zijn. De achterkant van de tent licht op. De grote glazen wand die een paar uur eerder een prachtig zicht gaf op het strand en de ondergaande zon geeft nu uit op de sterrenhemel en het vuurwerk dat het gala officieel afsluit. Sommige genodigden schommelen al een beetje, in de wind van de Laurent Perrier. "Ik heb er hier al een paar met siliconenborsten gezien hoor", sist een jongedame nijdig tegen haar drie vriendinnetjes, die al staan te dansen op de beats van de muziek.

De fuif is begonnen. De bankier nodigt een oudere dame uit naar de dansvloer. De vier meisjes aan het cocktailtafeltje lijken geen aandacht meer te hebben voor de siliconen en kijken nu naar de jongens, netjes in het pak. Aan de kassa haalt een kerel, een tiener nog, vermoeden we, zijn portefeuille boven. Tien euro voor vier drankbonnetjes, hij koopt een hele strook. De crisis bestaat hier niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234