Donderdag 06/10/2022

deelfietsen

Gent start aarzelend met deelfietsen, Antwerpen kan vraag niet bijhouden

Fietsen aan station Gent-Sint-Pieters. Beeld creative commons - ed w
Fietsen aan station Gent-Sint-Pieters.Beeld creative commons - ed w

Terwijl Antwerpen kampt met enorme wachtlijsten voor het deelfietssysteem Velo, gaat de zelfverklaarde 'fietsstad' Gent vanaf komend voorjaar een uitgeklede versie van het deelfietssysteem aanbieden. Daarbij moet de fiets teruggebracht worden naar het punt waar hij opgehaald werd. De gemeenteraad keurde daarvoor gisteravond een bestek goed.

SG

De stad Gent hield lang de boot af om in een klassiek deelfietssysteem te stappen. "Dat heeft enerzijds budgettaire redenen. Het systeem nu zal ons over vier jaar 600.000 euro kosten. Als we hetzelfde systeem als in Antwerpen willen, dan kost ons dat 1,5 miljoen euro", verduidelijkt de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). Ook de schaalgrootte speelde Gent parten.

Bovendien kent Gent ook al andere initiatieven om fietsen te huren, onder andere via Max Mobiel, of specifiek voor studenten via StudentEnmobiliteit.

Fiets terugbrengen

Het deelfietssysteem volgens het principe 'back to one', waarbij de fiets teruggebracht wordt naar het punt waar hij opgehaald wordt, is een bewuste keuze. "Omwille van de ecologische voetafdruk willen we geen systeem waarbij een bestelwagen dagelijks rondrijdt om fietsen op te halen en terug te brengen. In Antwerpen wordt jaarlijks honderdduizend kilometer gereden om fietsen te herverdelen."

Dat argument kon Veli Yüksel, fractieleider CD&V, niet overtuigen. Hij pleitte voor een systeem waarbij fietsen op andere plaatsen achtergelaten kunnen worden dan waar ze opgehaald werden.

100 fietsen

Vanaf april of mei zullen 100 fietsen over tien locaties in de stad verdeeld worden, het aantal kan naargelang het succes uitgebreid worden. De plaatsen moeten nog bepaald worden, maar het zal onder meer gaan om bedrijventerreinen en park-and-bike plaatsen, plaatsen waar Blue Bike bijvoorbeeld geen antwoord op biedt.

Velo boomt

Het Antwerpse deelfietssysteem barst intussen uit haar voegen. Er kunnen in de koekenstad geen jaarkaarten meer worden uitgereikt. Er zijn 34.358 jaarkaarten in omloop. Liefst 3819 mensen staan op de wachtlijst.

Maar de kans dat het systeem wordt uitgebreid is groot. Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) ging op zoek naar nieuwe partners of financieringsmogelijkheden. De antwoorden op die marktbevraging stemmen de schepen optimistisch, zo weet Gazet Van Antwerpen. "Op basis van deze voorstellen zou een uitbreiding mogelijk zijn zonder dat we de begroting van de stad bezwaren."

Bij de start van het marktonderzoek sprak de schepen nog over een uitbreiding van het aantal stations van 180 naar 250 en van 1.800 Velo-fietsen naar 2.000. Het doel was om de deelfietsen ook beschikbaar te maken voor de wijken buiten de Antwerpse Ring en zelfs randgemeenten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234