Maandag 27/06/2022

‘George Lucas is razend enthousiast’

Vlaams dirigent Dirk Brossé toert de komende maanden door Europa met Star Wars in Concert, een live-uitvoering van de muziek van de beroemde sciencefictionsaga. Zondag was de première in Dublin, op 30 maart is het Antwerpse Sportpaleis aan de beurt.

Dirk Brossé (50) verovert nu ook Europa als dirigent van het live-spektakel ‘Star Wars in Concert’

DUBLIN

Dirk Brossé ziet eruit als een man die zijn levensvervulling heeft gevonden. Met jongensachtig enthousiasme zweept hij het Royal Symphonic Concert Orchestra op bij de uitvoering van de Star Wars-soundtrack. Ontspannen maakt hij grapjes met de presentator: Anthony Daniels, beter bekend als robot 3-CPO. En dan heeft Brossé ook nog tijd om met een half oog de filmbeelden in de gaten te houden, die op een groot scherm worden vertoond. Het Ierse publiek vindt het allemaal prachtig.

Een jaar geleden kreeg Dirk Brossé van het management van Star Wars-componist John Williams de vraag of hij interesse had om op wereldtournee te gaan met ‘Star Wars in Concert’, een livespektakel waarbij de muziek van de films wordt gecombineerd met filmfragmenten. “Een enorme eer natuurlijk”, zegt Brossé. “Ik heb meteen ja gezegd. Daarop hebben ze me 10 kilo partituren gestuurd, ik heb een auditie gedaan in L.A., en ik kreeg de job.” De afgelopen maanden trok Brossé met de Star Wars-karavaan langs sportarena’s en conventiehallen in tal van Amerikaanse steden. Vandaag is het circus neergestreken in het fraaie O2-theater in Dublin voor het begin van de Europese tour. Eind deze maand wordt ook Antwerpen aangedaan. Het verschil tussen Amerika en Europa is na één avond al duidelijk, zegt Brossé. “In de VS is het publiek veel luidruchtiger. Als Anthony ook maar de naam ‘Yoda’, ‘Luke Skywalker’ of ‘Han Solo’ laat vallen, breken ze de tent al af. Je kunt merken dat Star Wars daar echt cultureel erfgoed is.” Ook Brossé is een gekend fan van Star Wars, en met name van de muziek van Williams, die hij vorig jaar nog uitvoerde tijdens het Filmfestival in Gent. Maar wie denkt dat het huidige project daarmee een routineklusje is, heeft het mis: “Ik voel mij als een truckchauffeur die met een gigantische tientonner door een garage moet rijden waarbij hij aan beide zijden maar een millimeter ruimte heeft. Als wij een fragment van vijf minuten spelen, zijn het begin en het einde bekend. Maar binnen die vijf minuten zijn er een heleboel momenten die absoluut moeten samenvallen met het beeld. Een accident, een crash... Want je kunt niet met een 86-koppig orkest twee seconden gaan inhalen.” De kunst, zegt hij, is om al die punten te raken, en tegelijk binnen die punten zodanig om te gaan met de tijd dat je toch een gevoel van vrijheid en van rust uitstraalt. “Het publiek mag op geen enkele manier het gevoel hebben dat je met iets moeilijks bezig bent.” Getuige de reacties van het Ierse publiek zit het met dat laatste wel snor. Ook de allerhoogste baas zelf, Star Wars-bedenker George Lucas, toonde zich enthousiast. “Hij is al drie keer langsgeweest”, aldus Brossé. “Bij een try-out in Londen trok er ineens iemand aan mijn mouw: ‘Meneer Lucas voor u.’ Ik had twee vrienden bij me die filmschool doen, die vielen bijna flauw. Maar het is een heel aardige, integere man. Hij vertelde dat hij het een fantastische ervaring vond om 30 jaar nadat hij voor het eerst de partituren had gehoord, weer de kracht van zo’n live-orkest te voelen.” Uit de wereld van de klassieke muziek krijgt Brossé soms minder positieve reacties, maar daar zegt hij zich niet druk over te maken. “Dat zal mij worst wezen. Ik weet dat het goede muziek is, en dat het een waardevol project is dat wordt uitgevoerd door de beste mensen. Ik zou wel gek zijn om te luisteren naar drie of vier kunstpausen die zeggen: moet je dat wel doen?” Bovendien gaat Brossé de Star Wars-tournee de komende tijd afwisselen met zijn ‘serieuze’ werk als artistiek leider van het Chamber Orchestra of Philadelphia. “Dat lijkt mij een hele mooie combinatie.”Is dit nu het begin van een Amerikaanse carrière voor Brossé? “Het is in elk geval een bewuste move. Ik ben dol op Europa, en hoe meer ik in de VS ben, hoe meer ik besef hoe blij we moeten zijn met wat we hier hebben. Maar tegelijk had ik het gevoel dat ik hier weg moest omdat onze zekerheid ons soms in slaap sust. In Amerika kun je veel sneller evolueren. Het aantal aanbiedingen dat ik nu al krijg, is onwaarschijnlijk. Mijn droom is om het laatste vioolconcerto dat ik heb geschreven te laten spelen door Itzhak Perlman. Met één telefoontje was er contact gelegd. Ik weet nog niet of hij het gaat doen, maar ik ga de man ontmoeten. Dat alleen al is geweldig.”www.starwarsinconcert.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234