Gespot
Bied op Belgisch
Liefhebbers van Belgische mode reppen zich van 17 tot 20 september naar veilinghuis Cornette de Saint Cyr, waar meer dan 150 ontwerpen en accessoires van eigen bodem tentoongesteld staan. Uw zinnen gezet op een stuk van A.F. Vandevorst of Christophe Coppens? Op 21 september gaan alle stukken onder de hamer.
Ook de Gentse RewindStore houdt een Belgisch onderonsje en breidt het assortiment uit met o.a. Ann Demeulemeester, Cédric Jacquemyn en Raf Simons.
Cornette de Saint Cyr, Charleroisesteenweg 89, Sint-Gillis. Veiling op 21/9, vanaf 19u. Rewind Men, Sint-Pietersnieuwstraat 13, Gent
WATT???
Op de Elektrion-site in Gent verrijst in 2018 een nieuwe woonbuurt. Tot die tijd kaapt creatief Gent met het project 'WATT' de smeeroliefabriek. Nicolas Bearelle, oprichter van projectontwikkelaar Re-Vive, geeft uitleg.
WIE? "Re-Vive zou je de rock-'n-rollers onder de projectontwikkelaars kunnen noemen. Van oude brownfields maken we toffe, hedendaagse woonwijken. In afwachting van de vergunningen geven we die sites steeds een tijdelijke sociale, artistieke of creatieve invulling. Voor de Elektrion-site riepen we daarvoor de hulp in van het Gentse creatief bureau Dift."
WATT? "Op de bovenste verdieping richtten we een groot dakappartement in met een fantastisch uitzicht. De vier kamers verhuren we als hotel via Airbnb. Verder is er een cocktailbar, brunchrestaurant, een plantenwinkel, een galerie, een magazineshop, een kledingboetiek en een eventruimte, te huur voor iedereen met een goed idee."
WAAROM? "De oude industriële sites liggen vaak in moeilijke buurten. Als ontwikkelaar willen we helpen om die buurt te verbeteren door tijdelijke invullingen zoals WATT. Zo voorkomen we ook leegstand. Van een non-plek maken we een hotspot. Sommige creatieve WATT-activiteiten zullen permanent in de wijk blijven."
WATT is open vanaf 18 september op donderdag t/m zondag van 12 tot 19u, Nieuwe Wandeling 92, Gent. Alle info: watt.gent. Boek de kamer via airbnb.be
GEEF ME EEN KÜSS
Vandaag landen de nieuwe Ikea-catalogi in België. Om de vorige niet zomaar weg te kegelen, bedacht de Brusselse designer Charles Kaisin Küss: een kussen opgevuld met versnipperde oude catalogen. Trek je met je oude exemplaar naar Ikea, dan krijg je een gratis designkussen.
Papier hier
Naar een museum gaan en buiten wandelen met een kunstwerk onder je arm, dat kan dit weekend in Bozar. In de Brusselse kunsttempel vindt namelijk de kunstbeurs Art on Paper plaats. Voor het tekensalon presenteren twintig galeries uit binnen- en buitenland evenveel soloshows. Vanavond van 19 tot 22u wordt er ook live getekend. Leuk: werken op papier zijn doorgaans een stuk betaalbaarder dan schilderijen.
Open van 11 tot 19u, 8 euro entree, artonpaper.be
Popfotograaf
Naast zijn microfoon hanteert de Canadese popster Bryan Adams ook regelmatig zijn fotocamera. Als modefotograaf werkte hij al voor onder meer Vogue en Harper's Bazaar. Hij portretteert veel beroemdheden, maar zet evengoed verminkte oorlogsveteranen voor zijn lens. In de Brusselse Young Gallery kunt u Adams' foto's bekijken én kopen.
Bryan Adams. Exposed, nog tot 28 november, Young Gallery, Louizalaan 75B, Brussel. younggalleryphoto.com
Vive le vélo
Vul de drinkbus, gesp die fietshelm vast en smeer de kuiten in. Op zondag 20 september kent de Week van de Mobiliteit
(16-22/9) haar hoogtepunt tijdens Autovrije Zondag. Alle info over deelnemende steden en de ruim duizend activiteiten vindt u op weekvandemobiliteit.be
Fietshelm van Sawako Furuno, 115 euro
MODE TELEX
Hoe maak je het in de mode? Wat is modepsychologie? Wat doet een inkoper precies? Prangende vragen van de lezers van Vogue waarop Alexa Chung in haar nieuwe videoreeks de antwoorden geeft. Vanaf 15/9 te bekijken op vogue.co.uk * Wie op zoek is naar een uniek stuk van Céline moet bij Houben zijn. Daar opende het Franse modehuis eerder deze week een conceptstore. Maria Theresialei 17-19, Antwerpen * Label Tommy Hilfiger viert zijn dertigste verjaardag met een capsulecollectie én een nieuwe ambassadeur. Tenniskampioen Rafael Nadal leent zijn afgetraind lijf aan de ondergoedlijn, de kostuumcollectie én het nieuwe parfum TH Bold. Een balletje slaan in een 'tighty whitie' Hilfiger is geen probleem: "De all-American stijl is verfijnd en vlot om te dragen", aldus de 14-voudig Grand Slam-winnaar. be.tommy.com * het is ook feest bij Comptoir des Cotonniers. Het Franse label mag twintig kaarsjes uitblazen. Niemand minder dan Charlotte Gainsbourg en dochter Alice staan centraal in de verjaardagscampagne. comptoirdescotonniers.eu
Re Re Done
Re/Done, het nieuwe label uit LA, bouwt oude Levi's 501-jeans om tot een meer hedendaags model. "We werken enkel met de 501 omdat het de meest iconische jeans is", zegt mede-oprichter Sean Barron. "Uit de duizenden 501's op de tweedehandsmarkt selecteren we de coolste exemplaren. Ze moeten er echt doorleefd uitzien. Nadat we de broeken hebben gewassen, halen we ze volledig uit elkaar en leggen er een nieuw patroon op." Momenteel biedt Re/Done zeven modellen waaronder twee shorts. Binnenkort bij in de reeks: een flared model en ook mannenbroeken.
Re/Done wordt verkocht bij Icon, Nieuwe Graanmarkt 5, Brussel, shopredone.com
KAT IN EEN JAS
'Breng onze Maya-jas op een originele manier in beeld'. Die opdracht gaf Moncler, bekend van
de donsjasjes, aan
32 fotografen over de hele wereld. Met dit 'Art For Love'-project wil Moncler geld inzamelen voor amfAR, de Amerikaanse organisatie voor aidsonderzoek. De fotoreeks is nu te bezichtigen in de New York Public Library.
Mmmm Miu Miu
Er waait een nieuwe, welriekende wind door Miu Miu: 23 jaar nadat Miuccia Prada het zusterbedrijf van Prada uit de grond stampte, brengen ze hun eerste parfum op de markt. 'Miu Miu' is een sensueel, elegant parfum met zowel bloemige als aardse ingrediënten. Denk aan noten van jasmijn, roos, hout, peper en patchoeli.
Miu Miu Eau de Pardum, vanaf 59 euro
3x lief voor lippen
De nieuwe generatie lippenstiften geeft je lippen naast een mooi kleurtje ook extra verzorging. Een must tijdens het wisselen van de seizoenen.
1. Care & Colour van Labello, 2,89 euro
2. Dior Accict van Dior, 38 euro
3. Lush Lip Tint van Bite Beauty, 21,50 euro
TREND Atypische ambassadrices
Het nieuwe gezicht van schoonheid
Meer en meer beautymerken ruilen de onberispelijke gezichten van anonieme jonge modellen in voor ambassadrices met een boodschap of - waarom ook niet - vier poten.
Schoonheid laat zich niet definiëren, noch in hokjes opsluiten. Een evidentie die ook de beautywereld lijkt binnen te sijpelen. Anonieme en piepjonge modellen zagen de beautycampagnes aanvankelijk naar beroemde jonge medemensen gaan, maar die moeten nu vaak wijken voor meer verrassende ambassadrices, zoals vrouwen met flink wat lentes op de teller. Ook in de modewereld vond een gelijkaardige evolutie plaats. Schrijfster Joan Didion werd op haar 79ste het gezicht van Céline en zangeres Joni Mitchell (71) poseerde voor Givenchy. Madonna mag zich op haar 56ste het 'nieuwe gezicht' van Versace noemen, terwijl L'Oréal dan weer een beroep doet op Jane Fonda (77) om een nieuwe anti-rimpelcrème te promoten. Ook actrices Helen Mirren (70) en Julianne Moore (54) behoren tot het clubje ambassadrices van het merk. De 66-jarige Jessica Lange schopte het vorig jaar tot gezicht van Marc Jacobs' cosmeticalijn en Amerikaans make-uplabel Nars strikte collega-actrice Charlotte Rampling (69) als boegbeeld van een collectie lippenstiften.
Ook Guerlain wilde niet achterblijven en doopte de 64-jarige Esther Kamatari (foto) tot merkambassadrice. De Burundese prinses ging de geschiedenisboeken in als 'het eerste gekleurde topmodel in Parijs' en staat vandaag bekend om haar humanitair werk voor vrouwen. Guerlain ziet in Kamatari een inspirerende muze die helemaal aansluit bij de waarden van het Franse huis.
Estée Lauder verraste dan weer door de bestaande poule van bekende modellen (Kendall Jenner, Joan Smalls) aan te vullen met IT-girl Irene Kim. Deze 27-jarige dame met Amerikaanse en Koreaanse roots heeft haar bekendheid te danken aan haar succes op sociale media (Kim heeft 680.000 volgers) en groeide snel uit tot een autoriteit op gebied van mode en beauty. Als Global Beauty Contributor zal Kim te zien zijn in 'how to'-filmpjes. Ze gaat ook ideeën aanleveren voor nieuwe, Koreaans geïnspireerde producten.
Shu Uemura ten slotte zocht een ambassadrice met een hoge aaibaarheidsfactor en vond die in Choupette, de kat van Chanel-ontwerper Karl Lagerfeld.