Zaterdag 20/08/2022

Gestolen Cézanne was niet verzekerd

Het Cézanne-schilderij dat tijdens de oudejaarsnacht in Oxford gestolen werd, blijkt niet verzekerd te zijn. In de Britse pers is daar nu heel wat om te doen, maar een verrassing is het niet. Enkele maanden geleden al had een gezaghebbende commissie de verzekering van Britse musea ronduit 'zorgwekkend' genoemd. De Vlaamse musea hebben al evenmin geld om dergelijke polissen af te sluiten. De overheid vindt dat een goede preventie voorrang verdient.

Brussel

Eigen berichtgeving

Rudy Pieters

Auvers-sur-Oise, een schilderij waar Paul Cézanne van 1879 tot 1882 aan werkte, verdween in de nacht van 31 december op 1 januari uit het Ashmolean Museum, een onderdeel van de prestigieuze universiteit van Oxford. Als in een ouderwetse Hollywood-film waren de dieven langs het glazen dak binnengedrongen en waren ze met behulp van touwladders afgedaald, terwijl de straten van Oxford vol millenniumvierders liepen. De hele diefstal duurde amper 10 minuten. Voorlopig ontbreekt elk spoor van de daders. De politie vermoedt dat het werk in opdracht is gestolen.

Het schilderij is een slordige 130 miljoen frank (3,2 miljoen euro) waard. Toch had het Ashmolean Museum, dat ook werken van Pablo Picasso en Leonardo da Vinci herbergt, het helemaal niet verzekerd tegen diefstal, wel tegen brand. "Net zoals andere universiteitsmusea verzekeren we onze kunstwerken niet tegen diefstal", zegt woordvoerster Helen Caraffo. "Normaal verzekeren we alleen de werken die we in bruikleen hebben."

Het probleem beperkt zich niet tot de universiteitsmusea. Enkele maanden geleden al waarschuwde de Museum and Galleries Commission (MGC) dat de meeste Britse musea ermee kampen. De MGC is een gezaghebbende instelling die de kwaliteit van de belangrijkste Britse musea bewaakt. In een onderzoeksrapport heeft ze het over "een zorgwekkende graad van onwetendheid bij musea over de basisprincipes van risicomanagement". Daardoor kan het nationale erfgoed in gevaar komen, besluit de commissie.

Het argument dat de premies onbetaalbaar zouden zijn, gaat niet op, zegt de commissie. Het probleem is dat de Britse conservators zich niet bewust zijn van de mogelijkheden die de verzekeringsmaatschappijen hun bieden. De MGC geeft de conservators de raad hun licht op te steken in de Verenigde Staten, waar de musea en verzekeringsmaatschappijen wel tot creatieve oplossingen kunnen komen.

Ook in Vlaanderen, waar de musea het met nog minder middelen moeten stellen dan in Groot-Brittannië, is een diefstalverzekering niet meteen een topprioriteit. "Voor grote musea is het niet te doen hun patrimonium volledig te verzekeren", zegt Leon Smets, museumconsulent bij de Vlaamse overheid. "Het blijven hoge bedragen, die hun budgetten overstijgen." Maar musea kunnen al heel wat bereiken door een goede, professionele beveiliging, zoals ook het Vlaamse museumdecreet dat aanmoedigt (via de erkenning en subsidiëring van musea). Smets: "Het verdient altijd prioriteit om te investeren in goeie preventieve maatregelen. Die kosten in verhouding minder. Je kunt veel meer bereiken met een goede preventie dan door je blauw te betalen aan een verzekering." Helemaal voorkomen kun je een kraak natuurlijk nooit, zegt Smets, "maar je kunt minstens al de gelegenheidsdieven afschrikken".

Het Ashmolean Museum noemt zichzelf het oudste openbare museum ter wereld. Sinds 1998 wordt het geleid door Christopher Brown, de voormalige hoofdconservator van de National Gallery in Londen; vorig jaar stelde hij in Antwerpen de grote Van Dyck-tentoonstelling samen. Auvers-sur-Oise, dat het gelijknamige Franse dorp afbeeldt waar Cézanne een tijdje gewoond heeft, is sinds 1980 in het bezit van het museum. Brown spreekt van "een belangrijk overgangswerk", dat de evolutie van de vroege naar de rijpe Cézanne markeert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234