Woensdag 10/08/2022

Gij zult niet branden De muziekindustrie heeft de eerste onkopieerbare muziek-cd's gelanceerd. Goed nieuws dus voor artiesten en producenten, maar een aantal kopers zit wel met een probleem: de kopieerbeveiliging werkt net iets te goed.

'Beschermde' muziek-cd's werken niet op sommige cd-romspelers

Brussel

Ronald Meeus

Sommige fans die de laatste cd van Natalie Imbruglia of de Greatest Hits van jongetjesband Five in huis haalden en van plan zijn die te draaien op hun cd-romspeler, zijn eraan voor de moeite: afhankelijk van de hardware waarop het ding wordt afgedraaid, is de kans zeer groot dat hun computer het schijfje gewoonweg niet gelezen krijgt. De boosdoener is een speciaal 'antipiraterijsysteem' dat de gebruiker ervan moet weerhouden om de schijf zelf te kopiëren of er MP3-kopieën van te maken. In Groot-Brittannië zijn inmiddels al enkele honderden kopers met hun 'defecte' cd's teruggegaan naar hun winkel, en dat is niet verwonderlijk: volgens het recentste onderzoek van Gartner heeft de helft van alle kopers al eens een cd gedraaid op zijn pc, en aangezien de cd-lezer in sommige dvd-spelers en autostereo's - en die in Sony's PlayStation - gebruikmaken van dezelfde hardware als een courante cd-romspeler, zijn er waarschijnlijk nog meer platformen waarop de beschermde cd's rare dingen gaan doen.

"De kopieerbeveiliging op de Five- en Imbruglia-cd's was een eenmalig experiment, dat we inmiddels al hebben stopgezet", vertelt juridisch medewerker Ronny Vidts van de Belgische vestiging van BMG Ariola, de platenfirma die de twee vermelde cd's heeft gelanceerd. "We zijn voorlopig nog niet van plan om de technologie structureel in te voeren, omdat ze niet helemaal beantwoordt aan enkele standaarden die we zelf hebben vooropgesteld: de beveiligde cd's moeten op alle dragers kunnen worden afgedraaid, en mogen ook geen extra tijd in beslag nemen om te worden ingelezen. De kopieerbeveiliging op die twee titels is eigenlijk niet meer dan een ontmoedigingsstrategie: we willen de piraten laten aanvoelen dat er stilaan technologieën worden ontwikkeld die kopiëren onmogelijk maken, en dat we blijven zoeken naar het juiste systeem. De wetgeving geeft ons ook het recht om dat te doen."

Niet alleen BMG is overigens op zoek naar de juiste kopieerbeveiliging: door de neergaande conjunctuur kijken platenfirma's tegen een dalende verkoop aan, en de meeste zijn ook van plan om een eigen on-linedienst op poten te zetten. Het laatste wat ze dus willen, is dat er op het internet of op speelplaatsen illegale kopieën worden verdeeld. Daarbij wordt zowel de daadwerkelijke piraterij van de cd's geviseerd, valse cd's die met een eveneens nagemaakt inleghoesje worden verkocht, als de zogenaamde 'casual piracy', waaronder we het kopiëren via het internet of op blanco, beschrijfbare cd-schijfjes rekenen.

Naast het door BMG gebruikte Cactus Data Shield-systeem van het bedrijf Midbar zitten enkele andere maatschappijen stilaan te spelen met het door Sony ontwikkelde Key2Audio-systeem, of met MediaCloQ van het bedrijf Suncomm. Dat laatste systeem gaat zelfs zo ver dat het de platenmaatschappij de kans geeft om, indien de audio-cd wordt ingevoerd in een cd-romspeler, de gebruiker automatisch door te schakelen naar een website waarop hij zich eerst moet registreren. Dat vergemakkelijkt misschien de inspanningen van de platenfirma om kopieerders te identificeren, maar geeft tegelijkertijd ook de indruk aan de klant dat hij voor 'zijn' muziek, waarvoor hij inmiddels al betaald had, ook nog eens een licentie moet nemen.

"Als platenmaatschappijen willen experimenteren met kopieerbeveiliging, moeten ze dat maar in hun labo's doen, en niet op de kap van het publiek", vertelt Julian Midgley, van de in Groot-Brittannië gelanceerde Campaign for Digital Rights. De campagne is helemaal niet gediend van het feit dat platenfirma's op dit moment blijkbaar meer begaan zijn met het installeren van beveiligingstechnologie, dan er rekening mee te houden dat die systemen soms ook volledig legitieme gebruikers benadelen. Bovendien opperen ze dat het kopiëren van cd's, voor eigen gebruik dan, op zich niet illegaal is. Op de website van de Digital Rights-campagne prijkt inmiddels al een lijst van beveiligde cd's die het op sommige dragers niet doen.

Hét wapen in de strijd tussen de platenmaatschappijen en tegenstanders van hun 'praktijken' zijn op dit moment cijfers. Sony noemt bijvoorbeeld onderzoeken die stellen dat gepirateerde cd's in sommige regio's goed zijn voor zowat 90 procent van de totale cd-verkoop, en geeft eveneens aan dat de verkoop van cd-r-schijfjes tussen 1998 en 2000 is verviervoudigd (al zal een niet onaanzienlijk gedeelte van dat volume wel perfect legitiem worden ingezet voor het branden van backupbestanden op de pc). Tegenstanders koketteren dan weer met studies van onder meer het file sharing-systeem Napster en onderzoeksbureau Jupiter Communications, die ons vertellen dat uitgerekend diegenen die veelvuldig gebruik maken van middelen om aan 'clandestiene' muziek te geraken, zeer hardnekkige cd-kopers zijn.

http://uk.eurorights.org/issues/cd/bad.

'We willen piraten laten aanvoelen dat er stilaan technologieën worden ontwikkeld die kopiëren onmogelijk maken'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234