Vrijdag 19/08/2022

Update

Goedkoopste auto ter wereld heet Tata Nano

Ratan Tata (70) stelt de Tata Nano voor op het autosalon van New Dehli, India. Beeld UNKNOWN
Ratan Tata (70) stelt de Tata Nano voor op het autosalon van New Dehli, India.Beeld UNKNOWN

Dit is de eerste glimp van de Tata Nano. Zo heet het nieuwe product van de Indiase autogigant. Deze supergoedkope auto kost daar 1.730 euro en is daarmee de goedkoopste auto ter wererld. Met die prijs ligt er nu ook een vierwieler binnen het bereik van een groot deel van de Indiase bevolking.

Om even een indruk te geven van hoe belangrijk deze auto in India is: de onthulling van de Tata Nano op het autosalon van New Delhi was live te volgen op de Indiase tv. Ratan Tata, de 70-jarige directeur van het bedrijf, deed zelf de presentatie.

Tata wil met deze auto de mensen in India een veiliger alternatief bieden voor de scooters, waarmee hele families zich daar met z'n allen voortbewegen. Hij is met 3,10 meter lengte, 1,5 m breedte en 1,6 mhoogte iets korter dan de meest verkochte concurrent in India vandaag, de Maruti Suzuki 800, maar zou 21 procent meer plaats bieden.

De Tata Nano heeft een tweecilindermotor met een inhoud van 624 cc en een vermogen van 33 pk. Hij heeft een CVT-versnellingsbak (Continu Variable Transmission), vergelijkbaar met de Dafjes van vroeger. Het verbruik is 5 liter per 100 km.

De nieuwe auto is ontworpen om aan de huidige Euro IV-emissie-eisen te voldoen en dat is zeker schoner dan de gemiddelde Indiase scooter. Op vlak van CO2-uitstoot zou hij zowat vergelijkbaar moeten zijn met een Renault Twingo 1.2 Eco bij ons (119 g/km). Maar die heeft bijna dubbel zoveel vermogen.

Op vlak van veiligheid heeft de auto naar verluidt alle lokale crashtesten doorstaan en hij zou ook ontworpen zijn met de Europese crashtesten in het achterhoofd. De auto kost 1.730 euro en dat is nog altijd drie jaarsalarissen voor de gemiddelde Indiër.

De voornaamste concurrentie voor de Nano komt van motorfietsen. Velen kunnen met de Nano de stap van tweewieler naar vierwieler maken.Tata erkent dat op de basisversies nauwelijks winst wordt gemaakt. Binnenkort verschijnen daarom rijker aangeklede versies. Die hebben onder meer een in India hoognodige airco.

De Indische constructeur, die momenteel ook bezig is met Ford de deal af te ronden om Land Rover en Jaguar over te nemen, wil op termijn eventueel met een luxe uitvoering van de Nano naar Europa komen.

De automarkt in India barst op het moment uit zijn voegen. Vorig jaar werden 1,2 miljoen stuks verkocht. In 2018 moeten dat er 3 tot 4 miljoen zijn. (autoweek.nl/jvr)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234