Update
Google is invloedrijkste merk in België
Google is het invloedrijkste merk, niet alleen in België, maar in de zestien landen die Ipsos onderzocht voor het internationale onderzoek 'Most Influential Brands'. De resultaten werden vandaag voorgesteld in Brussel. Op de tweede plaats in ons land staat winkelketen Colruyt, derde is Facebook, vierde Aldi en op de vijfde plaats staat Visa.
De top tien wordt vervolledigd door Apple, Telenet*, Samsung, Ikea en Microsoft. Dat merken als Google, Colruyt en Facebook de eerste plaatsen bezetten, ligt volgens Ipsos aan het feit dat het "simpele, eenvoudige merken zijn. Ze zijn heel relevant voor consumenten en wat ze beloven, doen ze ook", luidt het dinsdag.
Ipsos voerde het onderzoek uit in zestien landen. Naast België waren dat de VS, Canada, Mexico, Brazilië, Argentinië, UK, Frankrijk, Italië, Nederland, Duitsland, Zweden, Australië, China, Taiwan en Singapore.
In elk land kregen minstens 1.000 respondenten een lijst voorgeschoteld met tien merken. De onderzoekers vroegen hen hoe ze die zien, hoe ze er in hun dagelijks leven mee omgaan en hoe ze de merken beoordelen op basis van vijf criteria: vertrouwen, engagement, vooruitstrevendheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid (burgerzin) en aanwezigheid. Met als resultaat in ons land dus bovenstaande lijst.
Verder in de Belgische brand top twintig staan YouTube (11e plaats), gevolgd door Coca Cola, Belgacom, Carrefour, Lidl, MasterCard, RTL*, eBay, Delhaize en Een*.
Meest invloedrijke merken
Google staat niet alleen op één in België, maar neemt in het merendeel van de onderzochte landen de koppositie in. De andere meest invloedrijke merken op wereldschaal zijn in volgorde van invloed: Microsoft, Apple, Facebook, Samsung, Visa, Coca Cola, YouTube, Master Card en Colgate.
De merken werden geselecteerd op basis van onder andere marktaandelen en advertenties. Het ging om internationale merken waar in elk land lokale brands aan werden toegevoegd.
"Kijkend naar de meest invloedrijke merken in de wereld zien we vanzelfsprekend enkel de global brands terugkomen", zegt Ipsos. Toch valt de kracht van lokale merken niet te onderschatten, aldus het onderzoeksbureau. "Zo zien we in Engeland de sterke positie van de BBC, in Duitsland de impact van Milka en Deutsche Bahn (Spoorwegen) en in Australië de kracht van Coles."
Regionale verschillen
Uit het onderzoek blijkt ook dat merken niet altijd even 'invloedrijk' zijn in beide landsdelen. Zo hebben Nivea (plaats 10 in Vlaanderen versus 53 in Wallonië) en Douwe Egberts (plaats 34 versus 62) veel meer invloed in het noorden van het land. Omgekeerd zien we dat Belgacom (plaats 3 versus 34) en Volkswagen (plaats 35 versus 65) een grotere invloed hebben in Wallonië. Vaak zit het belangrijkste verschil op de dimensie 'vertrouwen', die een heel belangrijk onderdeel vormt van de merk-invloed, zegt Ipsos.
In België werd het onderzoek uitgevoerd in oktober en november 2013.