Donderdag 30/06/2022

Haute couture moet slecht imago van de kap opvijzelen

Betogers die brandbommen in winkeletalages gooien, gangstarappers die geweld verheerlijken of misnoegde jongeren die auto's in Parijse voorsteden vernielen: allemaal houden ze van de relatieve anonimiteit die een shirt met kap hen verschaft. Die krijgt daardoor af te rekenen met een slecht imago. Onterecht, vindt modemagazine Vogue, dat het kledingstuk een gouden toekomst voorspelt.

De modeautoriteit zette de capuchon met stip op nummer één in de top honderd van nieuwe trends voor 2006, onder het motto: "Na een jaar van negatieve berichtgeving is het tijd om de kap weer te claimen van jongeren met slechte bedoelingen."

"Kledij met een kap mag dan wel uit de gratie gevallen zijn van het grote publiek, modeontwerpers denken daar anders over", verklaarde Alexandra Shulman, een redactrice van Vogue in de Britse krant The Independent. "Ze hebben luxueuze materialen altijd al gecombineerd met streetwear." Keuze te over voor fashion victims: van de kasjmieren versie van Juicy Couture, de modellen voor Adidas van Stella McCartney tot de charmante capuchons in de collecties van Dolce&Gabbana en Jill Sanders.

Voor de modefreaks is het al lang geen nieuws meer dat de kap aan een tweede leven is begonnen, zegt Nicki Bidder, hoofdredactrice van het Dazed and Confused Magazine: "We dragen ze bewust. De kap komt misschien verdacht over sinds de heisa die erover ontstond toen ze verbannen werd uit de Britse shoppingcentra, maar daardoor werd ze natuurlijk nog cooler onder tieners die rel willen schoppen." Net zoals in de jaren negentig, toen de Amerikaanse gangsterstijl van wit lycra en opzichtige gouden kettingen zich een weg baande naar het Europese straatbeeld, lijken dragers van een kap te genieten van hun hippe, ietwat 'gevaarlijke' imago, zonder dat ze dat daarom waarmaken. "We dragen het met een knipoog, willen aantonen dat er niks mis is met een kap en dat tieners ook niet aangevallen moeten worden omdat ze er toevallig een dragen", zegt Bidder.

De openlijke steunbetuiging en liefdesverklaring van Vogue aan de kap komen er zes maanden nadat het winkelcentrum Bluewater in het Britse graafschap Kent truien en shirts met capuchons in de ban had gedaan na klachten van winkeluitbaters over tieners die amok zaaiden in het winkelcentrum, maar die hun capuchons gebruikten om te vermijden dat ze via de beveiligingscamera's geïdentificeerd zouden worden. Bluewater zag de verkoop met een kwart toenemen zodra truien met kap, en dus ook hun baldadige dragers, verbannen waren uit het winkelcentrum.

(SDS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234