Dinsdag 27/09/2022

Heineken: de meest internationale brouwerij ter wereld

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
PE Author

De Nederlandse brouwer Heineken is de meest internationale brouwerij ter wereld. Er zijn weinig landen in de wereld waar het biermerk niet te krijgen is. Heineken en Amstel zijn de twee bekendste biertjes van de Nederlandse brouwer.

Nederlandse markt
Het bedrijf Heineken ontstond in 1863 toen Gerard Adriaan Heineken brouwerij "De Hooiberg" in Amsterdam kocht. Na een aantal jaren breidde de brouwerij uit en werd de naam gewijzigd in Heinekens Bierbrouwerij Maatschappij. In eerste instantie concentreerde het familiebedrijf zich op de Nederlandse markt, maar na de Eerste Wereldoorlog begon Heineken, toen nog Heineken's genoemd, zich steeds meer op het buitenland te richten.

Importbiertje
Begin jaren dertig, vlak nadat het verbod op alcoholconsumptie was opgeheven, kwam de eerste boot met bier van Heineken aan in de Verenigde Staten. Sindsdien ontwikkelde Heineken zich in de VS tot het meest succesvolle importbiertje. De eerste buitenlandse vestiging van Heineken kwam er in Singapore. Hier verkocht het bedrijf bier onder de naam Tiger. Na Singapore volgden Indonesië, Belgisch Congo en Egypte.

Wereldmerk
Onder leiding van Alfred Henry (Freddy) Heineken groeit de brouwer uit tot een sterk en bekend wereldmerk. Freddy schrapt de 's achter Heineken en in 1968 fuseerde het bedrijf met de grote concurrent, het eveneens Amsterdamse Amstelbier. Hierdoor, en door de overname van Brand in 1989, verwierf Heineken in Nederland in de loop der jaren een marktaandeel van meer dan 50 procent.

De familie Heineken controleert via de Heineken Holding, opgericht door Freddy Heineken, nog steeds een kwart van de ruim 50 miljoen aandelen. De waarde van het beursgenoteerde bedrijf ligt rond de 20 miljard euro. Jean-François van Boxmeer geeft sinds 2001 leiding aan het concern, dat inmiddels meer dan 57.500 werknemers telt. Het bedrijf heeft 115 brouwerijen in 65 landen.

Europa
Heinekens belangrijkste markt blijft Europa, waar het concern meer dan de helft van zijn bier verkoopt. Vorig jaar boekte Heineken een winst van 930 miljoen euro op een omzet van 11,8 miljard euro.
Met de overname van Scottish & Newcastle (S&N) krijgt Heineken in een klap een leidende positie in het Verenigd Koninkrijk.

In België krijgt Heineken Alken-Maes, de tweede biergroep na InBev, in handen. Alken-Maes brouwt onder meer Maes, Grimbergen, Mort Subite, Cristal en Ciney. Als "bonus" krijgt de Nederlandse brouwer via S&N ook toegang tot de sterk opkomende Indiase biermarkt. (anp/ka)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234