Donderdag 29/09/2022

Hele klas is gebuisd, maar Primark is kop van Jut

Primark is favoriete kop van Jut als het over onethische werkomstandigheden en wegwerpmode gaat. Zo richt ook de Schone Kleren Campagne vandaag de pijlen weer op de Britse keten. Nochtans is Primark allesbehalve de slechtste leerling van de klas.

Wie vanochtend door de Langemunt in Gent loopt, moet niet schrikken wanneer hij daar plots een berg kleren vergezeld van een tableau vivant voor de Primark aantreft. "Een oproep aan de consument om al haar kleren waar een productiefout aan is terug te sturen en zo een sterke boodschap naar de kledingbedrijven te zenden: zulke kleren hoeven wij niet meer", legt Sara Ceustermans van Schone Kleren Campagne uit. Met de productiefout doelt ze op de lage lonen van de fabrieksarbeiders.

Nu met Gent het vierde Primark-filiaal van ons land haar deuren opende, vond Schone Kleren het tijd de mensen nog eens wakker te schudden. "We willen de klanten van Primark geen schuldgevoel aanpraten, maar wel kritische consumenten maken." Zo kunnen kritische consumenten op sites zoals rankabrand.nl na gaan hoe mens- en milieuvriendelijk een merk is.

Fout businessmodel

Op diezelfde site scoort de Britse budgetkledijketen Primark een D: "eerste mijlpalen bereikt, moet beter." In het gezelschap van onder andere New Look, Benetton, en Hema is de Britse keten lang niet de enige grote naam in de D-klasse. Merken zoals Promod, The Sting en Wibra scoren met hun E-label nog slechter.

"Primark is zeker niet de grote boeman, zo hebben zij bijvoorbeeld wel de slachtoffers in Bangladesh vergoed en het Bangladesh Akkoord voor veilige fabrieken ondertekend. Maar door zulke extreem lage prijzen te blijven hanteren zetten ze de rest van de sector wel onder druk", legt Ceustermans uit.

Primark-oprichter en eigenaar Arthur Ryan heeft zo zijn eigen verklaring voor dat spotgoedkope prijskaartje van 3 euro voor een T-shirt: geen marketinguitgaven, productie in massavolumes en kledingsmodellen buiten seizoen bestellen. Maar voor Ceustermans volstaat dit antwoord niet: "Hun hele businessmodel zit fout. Waarom onthullen ze opbouw van hun prijzen niet; hoeveel percent van de T-shirtprijs gaat er naar de fabrieksarbeider?"

Vanavond wordt ook de documentaire The True Cost, over de volledige weg die onze kleding aflegt, vertoond in de Gentse Studio Skoop. Wie Schone Kleren Campagne wil ondersteunen kan zijn kleren terugsturen op www.livingwagedefect.org/nl.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234