Donderdag 27/01/2022

Helft van de reacties op site kernlobby is negatief

Al twee klachten tegen nucleair mediaoffensief

Dagelijks krijgt de site van het Nucleair Forum 7.000 bezoekers over de vloer. De nucleaire lobby krijgt dus wat ze wou: kernenergie gaat opnieuw over de tongen in België. Dat mocht ook wel, want de barnumcampagne kost 2 miljoen euro.

Door Tine Peeters

BRUSSEL l Het alomtegenwoordige mediaoffensief heeft al twee officiële klachten aan haar been. De eerste werd ingediend bij de reclamewaakhond JEP of de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, de tweede bij de minister van Consumentenzaken Paul Magnette (PS).

Twee miljoen euro heeft het Nucleair Forum veil om kernenergie tot hét gespreksonderwerp van de Modale Belg te maken. Ogenschijnlijk gaat het om een uitgebalanceerde campagne die de voor- en nadelen van kerncentrales oplijst, maar een uitgeslapen lezer/surfer zal merken dat de pro's van nucleaire energie worden overbelicht en de contra's wat in de schaduw blijven. Critici menen daarom dat het om een misleidende campagne gaat en dienden al twee klachten in bij de instanties die de reclamepraktijken in ons land onder de loep nemen.

JEP, die erover waakt dat de reclame in België de grenzen van het fatsoen niet overschrijdt, kreeg maandag een klacht in haar bus en opende meteen een dossier. "De adverteerder heeft nu enkele dagen de tijd om zich te verdedigen", zegt Karin Laes, secretaris van JEP. Volgende week dinsdag buigt een jury zich over die verdediging en velt ze een oordeel. "Als wij niet akkoord gaan met de campagne, kunnen wij ze schorsen." De milieu-organisatie Respire diende ook al een klacht in bij Magnette, die de bevoegdheden Consumentenzaken en Klimaat combineert. "Als de minister die klacht blijft negeren, dan trekken wij naar het gerecht", zegt Jean-Baptiste Godinot van Respire. "Die campagne is pure manipulatie."

Al meer dan 35 jaar verenigt het Nucleair Forum de voornaamste spelers van de kernenergiesector. Dat gaat van Electrabel en Tractebel tot instellingen die met overheidsgeld werken zoals Belgoprocess, Synatom, het studiecentrum SCK of het Instituut voor Radio Elementen (IRE). Buiten SCK wou geen enkel lid prijsgeven hoeveel geld ze over hebben voor het forum. Het studiecentrum in Mol betaalde tot 2007 jaarlijks een lidgeld van een kleine 4.000 euro, daarna verhoogde dat tot 115.000 euro in 2008 en zelfs 153.000 euro in 2009. Dat verhoogde lidgeld diende om enkele permanente medewerkers te betalen en - vooral - om de grootscheepse campagne te financieren. Toch ziet SCK, officieel een instelling van openbaar nut, geen graten in haar lidmaatschap. "De campagne is bedoeld om het maatschappelijk debat op te poken", zegt secretaris-generaal Christian Legrain. "Ik vind dat de opponenten vooral veel lawaai maken." Minister Magnette heeft in een brief aan IRE, Belgoprocess en SCK wel meer uitleg gevraagd naar het overheidsgeld dat naar de campagne vloeide.

'Rol evalueren'

NIRAS, dat via dochteronderneming Belgoprocess in het forum zetelt, is zeer gevoelig voor de kritiek dat een overheidsinstelling meewerkt aan een pronucleaire campagne. "Wij hebben besloten om de rol van Belgoprocess in het Nucleair Forum te evalueren in het licht van de onafhankelijkheid van NIRAS", geeft Emiel Biesemans van NIRAS toe. Naar verluidt is NIRAS ook niet te spreken over de manier waarop de hele problematiek rond kernafval op de site uit de doeken wordt gedaan.

Die site is ondertussen een doorslaand succes, goed voor 7.000 hits per dag. "Sinds de start van de campagne registreerden we 30.000 unieke bezoekers", zegt communicatiedirecteur Koen Beyaert. "Veruit de meeste vragen gaan over kernafval. De mensen zijn ook bezorgd over de veiligheid van de kerncentrales en de energieprijzen." Volgens het Nucleair Forum zijn de reacties "evenwichtig verdeeld". Beyaert: "Er zijn evenveel positieve als kregelige of kwade reacties. De ene helft van de bezoekers spreekt zich uit voor kernenergie, de andere helft tegen." Bij de voorstanders gaat het vooral om uitgesproken nucleofielen of werknemers uit de nucleaire sector. "Die werknemers zijn blij dat ze zich voor een keer niet hoeven te verdedigen voor de job die ze uitoefenen."

De campagne leeft trouwens veel meer in Vlaanderen dan in Wallonië. Vijfenzeventig procent van de reacties komt uit het noorden van het land, vijfentwintig uit het zuiden. "Nochtans hanteren we de communautaire verdeelsleutel voor de hoeveelheid spots, advertenties en reclamepanelen: zestig procent van het budget gaat naar Vlaanderen, veertig procent naar Wallonië." Het huidige charmeoffensief zal niet het enige in haar soort blijven. In juni volgt er waarschijnlijk een herhalingscampagne, in oktober een grotere sensibiliseringsactie, niet toevallig op het moment dat de Wetstraat na haar zomerslaap weer ontwaakt.

Jean-Baptiste Godinot (Respire):

De campagne is pure manipulatie

Christian Legrain (Nucleair Forum):

Vooral tegenstanders maken lawaai

n De website van het Nuclair Forum registreerde al 30.000 bezoekers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234