Maandag 26/09/2022

Hellend vlak van Ronquières staat scheef

Het hellend vlak van Ronquières, een symbooldossier van de 'wafelijzerpolitiek', bevat een grote constructiefout. Dat schrijft het wetenschappelijke maandblad Eos.

Het hellend vlak werd in 1968 in gebruik genomen om een hoogteverschil van 68 meter op het kanaal Charleroi-Brussel te overbruggen. Een waterbak van 5.500 ton vervoert de schepen over een 1.400 meter lange spoorlijn.

De scheepslift werd nooit een succes en bedient momenteel een tiental schepen per dag. Vlaamsgezinden riepen de installatie uit tot een symbool van de Belgische wafelijzerpolitiek en stellen dat het hellend vlak enkel werd gebouwd als financieel tegengewicht voor investeringen in Vlaanderen.

Eos brengt deze maand aan het licht dat de scheepslift ook een belangrijke constructiefout bevat, die tot overmatige slijtage leidt. De veren onder de laadbak werden immers loodrecht op het horizontale aardoppervlak gemonteerd en niet loodrecht op de helling.

"Vergelijk het met een skiër", zegt Dirk Huylebrouck, auteur van het stuk. "Elke ervaren skiër weet dat hij op een sleeplift loodrecht op de helling moet gaan staan om stabiel te blijven."

De constructiefout werd al in 1977 opgemerkt door ingenieur Daniel Dewaele, die een brief schreef naar de toenmalige minister van Openbare Werken. De fout werd erkend, maar Dewaeles opmerking bleef zonder gevolg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234