Donderdag 20/01/2022

Hernieuwde hoop voor internationale kunstmarkt na spectaculaire terugval als gevolg van crisis Veilingen van moderne meesters leveren opnieuw topbedragen op

L’homme qui marche I van Alberto Giacometti ging deze week voor 74 miljoen euro onder de hamer, een absoluut recordbedrag. Het was het hoogtepunt van een topweek voor de internationale kunstmarkt, waarin ook kunstenaars als Klimt en Picasso meer dan verwacht opbrachten. Is de crisis in de kunstwereld dan definitief bezworen? ‘Ja en nee’, aldus Vlaamse kenners.

BRUSSEL lTopbedragen als die van de voorbije week kunnen de interesse voor kunst bij het grote publiek nog meer aanzwengelen, maar er wordt ook gevreesd voor een nieuwe prijsescalatie bij de topwerken.

Het herhaalde “eenmaal, andermaal, verkocht” klonk de grote veilinghuizen deze week als muziek in de oren. Op een veiling in Sotheby’s in Londen bracht het beeld L’homme qui marche I van Alberto Giacometti woensdag 74 miljoen euro op, het hoogste bedrag ooit op een kunstveiling. Op dezelfde veiling ging Kirche in Casonne van Gustav Klimt voor 30,1 miljoen euro onder de hamer, een record voor een landschap van de Oostenrijkse schilder. Gemiddeld leverden de kunstwerken op de veiling 5,4 miljoen euro op, het hoogste gemiddelde bedrag ooit op een Londense veiling. En een dag tevoren nog werd het schilderij Tête de femme van Pablo Picasso bij concurrent Christie’s afgehamerd op 9,3 miljoen euro, bracht het schilderij L’Espagnole van de Russische kunstenares Natalija Gontsjarova 7,3 miljoen euro op, een record voor een vrouwelijke schilder, en was La gitane van de Nederlandse schilder Kees van Dongen goed voor 8 miljoen euro.

De internationale kunstmarkt lijkt weer springlevend. Terwijl ze tussen september 2008 en eind 2009 met 65 procent achteruitging, lijkt het tij nu gekeerd. Naakte cijfers zijn er nog niet, maar kenners tonen zich bijzonder hoopvol. Volgens Philip Hook van Sotheby’s Londen is de heropleving vooral te danken aan de stijging van het aanbod. De verkopers lijken met andere woorden teruggekeerd naar de markt. “In 2009 bleef de vraag naar kunst groot, maar was het aanbod te klein”, zegt hij aan persagentschap Bloomberg. “De voorbije week bevestigt onze voorspellingen: het aanbod groeit weer aan en de vraag is zo mogelijk nog groter.” De Duitse kunsthandelaar Alex Lachmann bevestigt dat. “De mensen hebben ingezien dat de crisis niet het einde van de wereld heeft betekend. Heel wat Russische, Amerikaanse en Aziatische kopers bestormen de markt.” Al relativeert hij de crisis ook. “Voor veel rijke mensen is er niet veel veranderd. Voor goede werken van goede herkomst zal er altijd geld zijn.” “Zulke topverkopen zijn een absolute zege voor de kunstmarkt”, vindt Adriaan Raemdonck, galeriehouder van De Zwarte Panter en voorzitter van de BUP, de beroepsvereniging van handelaars in moderne en hedendaagse kunst. “Ze doen haar opnieuw op volle toeren draaien, omdat ze mensen stimuleren kunst te kopen en dat komt ook de verkoop van onbekendere, nog levende kunstenaars, sinds jaar en dag de achilleshiel van de kunstmarkt, ten goede.” Henri Godts, voorzitter van de Unie van de Belgisch-Luxemburgse kunstmarkt, relativeert. “Er zal altijd een bovenlaag van kopers bestaan die zich topwerken aanschaffen. Alleen mag die bovenlaag niet verward worden met de hele kunstmarkt. Veilingen als die bij Christie’s en Sotheby’s deze week zijn uitschieters.”Peter Bernaerts van veilinghuis Bernaerts beaamt. “Vergeet niet dat uit een telling uit 2006 bleek dat meer dan 60 procent van de kunstwerken verkocht op een openbare veiling onder de hamer ging voor minder dan 2.200 euro.” Hij relativeert ook de crisis op de kunstmarkt. “In 2007 was de markt oververhit. Het ene record na het andere sneuvelde en telkens werd daar euforisch op gereageerd. Alleen was die hausse kunstmatig. De kopers die kunst kochten zoals ze een aandeel of een vat olie zouden kopen, regeerden de markt. Zij trokken zich sinds de financiële crisis terug en in wezen is dat alleen maar een goede zaak geweest. Ik hoop van harte dat met de nieuwe records nu de ratrace niet opnieuw is begonnen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234