Zondag 26/06/2022

Het jaar in dance: breed en fris

De commerciële trend was dat alle softe en dansbare elektronica lounge genoemd werd

Brussel

Van onze medewerker

Koen De Meester

De lang voorspelde terugval van de dance is er in 2002 niet gekomen. Nog steeds blijken de meeste jonge creatieve geesten aan de slag te gaan als sampletovenaar of als dj. Dit jaar viel er dan ook weer een brede waaier aan fijn elektronisch spul te noteren.

Zo kwam op hiphopgebied de grootste verrassing uit Engeland: de 21-jarige Mike Skinner lanceerde zich als The Streets en met zijn Original Pirate Material (Warner) werd hij de Shakespeare van de hiphop. Nog meer verfrissende hiphop diende RJD2 op met het immer verrassende Dead Ringer (Def Jux). Aan de overkant van de oceaan was er de dynamische neosoulhiphop van Cee-Lo op de cd Cee-Lo Green and his Imperfections (Arista). Ook Ms. Dynamite gooide met A Little Deeper (Polydor) hoge ogen, terwijl Eminem weliswaar gas terugnam op zijn The Eminem Show (Universal), maar met elke single die eruit geplukt werd wel moeiteloos de hitparade beklom. Dj Shadow stelde met The Private Press (Universal) veel mensen na zes jaar wachten teleur. Bunkka van Paul Oakenfold onderging hetzelfde lot, terwijl deze dancepionier verre van gedateerd klonk. Over Moby en zijn nieuwste 18 (Mute) waren de meningen verdeeld: de plaat had fervente voor- en tegenstanders, maar bleek een groeier van formaat. In datzelfde veld klom de titelloze cd van Dirty Vegas (Capitol) naar de absolute top. Wie houdt van aardige dancepop in de stijl van Groove Armada of Dido vindt hier zijn gading. Underworld bleek met A Hundred Days Off (V2) nog steeds interessant genoeg om oude en nieuwe fans te bekoren. Hetzelfde kon gezegd worden van Charango (Warner) van Morcheeba naast het fijne Mind Elevation (Warp) van Nightmares On Wax.

En dan is er ook nog de muziek die als dance gecatalogiseerd wordt, maar die vaak niet dansbaar is, pure electronics zeg maar. Geogaddi (Warp) van The Boards Of Canada was een van de beste cd's die dit jaar verschenen. Geknipte muziek voor de PlayStation-generatie, waarin labels als Morr en Kraak nog steeds ondergronds excelleren. Een van de weinige bands uit het genre die uit de underground ontsnapten was Múm met het excellente Finally we are no one (Fat Cat).

Sommige genres gingen dan weer compleet ondergronds. Terwijl drum & bass ooit als de toekomst van de dance beschouwd werd, verkommert het nu als manie van een klein groepje specialisten. Toch was er Squarepusher, die met Do You Know (Warp) zijn beste cd tot nu toe afleverde, terwijl ook Raw Digits (Rise Robots Rise) van Super_Collider zeer de moeite was. En nu we toch bij de breakbeats zitten: ook de recentste van Amon Tobin is 'gevonden vreten' voor de liefhebber: Out From Out Where (Ninja Tune) bevestigt 's mans status als een van de creatiefste sampelaars uit de bizz.

De commerciële trend was dat alle elektronica die soft en dansbaar klonk, in de winkel gecatalogiseerd werd als lounge, het magische woord. In die categorie troffen we onder meer Layo & Bushwacka's Night Works (XL) en het sublieme Lost Horizons (XL) van Lemon Jelly, fijne luisterplaatjes waarop het (soms) moeilijk stilzitten was. Een van de echte loungeplaatjes kwam trouwens uit België en dat was de tweede, knappe cd van Sven Van Hees: Calypso (LEA). Ook soft en sensueel was Thievery Corporation met The Richest Man In Babylon (ESL). De opvallendste ballon van het jaar was de niet-opkomst van de Electroclash. Ondanks de hype rond bijvoorbeeld Fischerspooner, DJ Hell en ook Miss Kittin & The Hacker nam dat retrogenre niet de hoge vlucht die men had verwacht.

Wie zich liever niet aan één artiest wilde binden, kon zich opnieuw bankroet kopen aan mix-cd's. Daartussen zaten pareltjes als de maandelijkse cd's van Londens beste discotheek The Fabric en eentje van de oude rotten van New Order, die een fantastische mixcompilatie afleverden met Back To Mine (dmc). Maar de verrassing van 2002 was 2Many DJ's As Heard On Radio Soulwax pt. 2 van de Flying Dewaele Brothers. Zowat het hipste ding dat dit jaar gedownload kon worden. Een meesterlijk staaltje van prutsen met samples, overgoten met een fikse scheut humor. In diezelfde sector hoorde overigens ook het al even geniale mixdebuut van Discobar Galaxy thuis. Op In Your Space werden eveneens de meest uiteenlopende genres tot een vlekkeloos geheel gemixt en overgoten met een royale portie zelfrelativering. De status van de Soulwax-broers heeft Discobar Galaxy nog niet, maar het is zo klaar als pompwater dat cd's als deze de sleutel tot de toekomst vormen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234