Vrijdag 19/08/2022

Het universum draait door

Sommige kunstenaars maken voorstellingen over de grote wereld buiten, anderen ontvangen je liefdevol in hun persoonlijke binnenwereld. Louis Vanhaverbeke (28) verwelkomt ons in Multiverse als de spelende god van een veelzijdig universe.

Vorig jaar verraste de jonge performer op Theater Aan Zee met Kokokito - een slamperformance waarin hij zijn artistieke taal trachtte te verkennen en definiëren. Was hij nu bezig met dans, of tekst, of een filosofische mengeling van beide? De zoektocht was mooi, het antwoord bleef lang in het ongewisse en precies dat aarzelend proberen ontroerde.

Multiverse is een stuk zelfverzekerder. Vanhaverbeke weet nu hoe hij zijn manipulatie van objecten, dans, slam, zang en spel moet inzetten om zijn publiek te tonen wat hij wil laten zien: zijn verbeeldingswereld en de manier waarop die vorm krijgt. Na Kokokito is Multiverse als een tweede afspraakje, waarop de date je meeneemt naar zijn huis om te tonen waar, maar vooral hoe hij woont.

Bij het begin van elke wereld hoort een genesis, een ontstaansgeschiedenis. Vanhaverbeke start toepasselijk met een gerapte medley van bijbelse en heidense teksten die vertellen over het ontstaan van de aarde. De 'gewone' menselijke beschaving wordt vertegenwoordigd door banale dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen die in een kring op de grond liggen: een zwabber, een skateboard, een gietertje, een platenspeler...

Maar er is niets dat ook niet iets anders kan zijn, want in Vanhaverbekes wereld is niets 'uni' en alles 'multi' aan betekenis. En dus bouwt deze puppetmaster reuzentaarten van op elkaar draaiende platenspelers, maakt van een rode curverbox een zwembroek en verschijnt heel even - o kracht van de associatie - als Pamela Anderson uit Baywatch. De bezieling en de transformatie van de voorwerpen (met evengoed het eigen lijf als bewegend 'projectiel') volgen elkaar in sneltempo op, een aangezien god een dj is, draait Vanhaverbeke intussen vette funkschijven.

Gaandeweg blijkt er een geometrische logica in de handelingen te sluipen, ontstaat er een bewegingspatroon waarbij de cirkelvorm de ruimte domineert. Op platendraaiers draaien voorwerpen om hun as, daarrond loopt Vanhaverbeke in cirkels terwijl hij een waterslang in o-vorm om zijn nek zwiert.

Wie abstractie maakt van de concrete voorwerpen en de menselijke figuur, ziet op den duur enkel nog een alleen van cirkels die op verschillende snelheden draaien en af en toe elkaars baan kruisen - de denksprong naar het heelal, met zijn om elkaar heentollende planeten, is snel gemaakt. Een inventieve slotcène vervult het kinderlijke verlangen van de mens naar de maan, en voert de hele menselijke beschaving tot in space, and beyond.

Pannenkoek bakken op platenspeler

Vanhaverbeke speelt, met dezelfde schijnbaar onbewuste naïviteit als ook een Benjamin Verdonck dat doet, en die spelende houding doet in de eerste plaats gefascineerd kijken. Tegelijkertijd is het ook een sterk inhoudelijk statement is. Ja, een plastic flesje kan een raket worden; ja, je kunt een pannenkoek bakken op een platendraaier; ja, de mens kan naar de maan vliegen.

De wereld draait door, maar is het echt ondenkbaar dat ze op een goede dag zomaar een tegengestelde draairichting kiest? We zouden het bijna gaan geloven - zo'n vrijheid van verbeelding heerst er in het universum van Louis Vanhaverbeke. Het is er goed vertoeven.

MULTIVERSE
wo 3/8 om 21u, do 4/8 om 17u en 21u, vr 5/8 om 17 uur in het Ensorinsituut, theateraanzee.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234