Zondag 02/10/2022

Het weer staat op storm bij de havenpolitie

In het kader van de toekomstige federale politie doet de nakende fusie van de havenbrigades en de scheepvaartpolitie (SPN) heel wat stof opwaaien. De sfeer is nu zo vertroebeld dat de havenbrigades elke samenwerking met de scheepvaartpolitie dreigen stop te zetten. Vanaf 1 januari 2001 zullen de havenbrigades van Oostende, Gent en Anwerpen fusioneren met de SPN.

Binnen de hele discussie over de toekomstige taak van de nieuwe dienst is een rel ontstaan over een bevorderingsexamen waar alleen leden van de scheepvaartpolitie aan mogen deelnemen. De oorzaak van de problematiek is terug te voeren tot de aanwerving van veertig ex-personeelsleden van de RMT, die dankzij een politiek manoeuvre van minister van Binnenlandse Zaken Johan Vande Lanotte (SP) in 1996 rimpelloos binnen de vroegere zeevaartpolitie werden opgenomen en waartegen leden van de ex-zeevaartpolitie een procedure hebben aangespannen bij de Raad van State. Onder hen een ex-visser die zijn boot had verkocht naar aanleiding van de hele visquotaproblematiek en werk vond bij de RMT. Na het opdoeken van de RMT belandde de man bij de scheepvaartpolitie en stapte op 1 april 1998 mee over naar de rijkswacht. Als de man slaagt voor het examen van adjudant kan hij binnen de geïntegreerde politie nog opklimmen tot commissaris. Net als de andere ex-RMT'ers heeft hij nauwelijks enige notie van politiewerk.

Het ministerie van Verkeer heeft zich in het verleden nooit bekommerd om de opleiding van haar zeevaartpolitie en bij de rijkswacht was die tot dusver erg rudimentair. De rijkswachters van de havenbrigades nemen het niet dat sommige SPN-leden zonder enige vorm van scholing hun toekomstige chefs worden, terwijl zij minstens een jaar dagonderwijs achter de rug hebben. En ze willen zeker niet opgeslokt worden door de grotere SPN-brigades aan de kust.

Daarnaast wordt de goede werking van de scheepvaartpolitie sinds de kleine politie-integratie in gevaar gebracht door een ernstig personeelstekort. Nieuwkomers bij de zeevaartpolitie werden vroeger een tijdje in Antwerpen tewerkgesteld, vooraleer ze in aanmerking kwamen voor een plaats in de waterschoutsambten aan de kust. Door de komst van de RMT'ers, zagen de meeste agenten in Antwerpen en Gent, hun standplaats dichterbij huis in het water vallen.

Gevolg: een rijkelijk gevuld personeelskader in Oostende en Zeebrugge, massale ontslagnemingen in Antwerpen en Gent wegens een onhoudbare situatie op de werkvloer.

De rijkswacht vulde de tekorten aan met het eigen personeel uit de Algemene Reserve, maar dat heeft volgens de leden van de scheepvaartpolitie de problemen alleen maar vergroot. "De rijkswachters weten soms niet op welk schip ze geweest zijn en welke lading het had. Zonder te spreken over wat ze technisch niet hadden gezien zoals sporen van aanvaring en olieverontreiniging", schrijft een lid van de scheepvaartpolitie. Vermits in Antwerpen de sluiscontroles werden afgeschaft, worden schepen en bemanningen nu vooral virtueel gecontroleerd. Wat erop neerkomt dat de scheepvaartpolitie niet in staat is het Schengen-verdrag na te leven zoals het hoort. Volgens de scheepvaartpolitie is een groot deel van de malaise ook te wijten aan het ontbreken van hoofd- en keurofficieren binnen de directie van de scheepvaartpolitie. De vroegere waterschouten, voormalige kapiteins-ter-lange-omvaart, werden in 1998 teruggedrongen naar ondergeschikte posities. Gevolg: dat de politiek van de scheepvaartpolitie nu volledig bepaald wordt door rijkswachters die nauwelijks weten hoe een schip eruitziet, laat staan dat ze weten welke bestuurlijke politiemaatregelen er moeten worden genomen bij een scheepsramp. (DVDB)

De politiek van scheepvaartpolitie wordt nu bepaald door rijkswachters die nauwelijks weten hoe een schip eruitziet

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234