Maandag 26/09/2022

Het wordt druk rond de lokale vijver

Luc Rademakers, hoofdredacteur 'GvA'

Het Laatste Nieuws plant tegen eind dit jaar 27 regionale edities, Het Nieuwsblad wil er tegen deze zomer twintig hebben. Maar ook de gevestigde waarden zoals De Krant van West-Vlaanderen en Het Belang Van Limburg vissen in de lokale vijver. Hoe lang nog voor reporters elkaar zullen verdringen op gouden jubilea en gemeenteraden?

Door Evy Ballegeer

Regionaal nieuws is altijd al belangrijk geweest voor populaire titels, maar dit jaar wordt er lokaal een versnelling hoger geschakeld. Het Laatste Nieuws koestert voorlopig de meest ambitieuze plannen: tegen het eind van dit jaar wil de krant 27 lokale edities uitgeven. "We merken bij onze lezers een enorme behoefte aan nieuws uit hun eigen dorp, hun eigen straat zelfs", zei hoofdredacteur Frank Depoorter daarover in een interview met deze krant (DM 18/01).

Karin Raeymaekers, professor communicatiewetenschappen aan de UGent, vindt de beslissing van Het Laatste Nieuws logisch. "In tijden van een overaanbod aan gratis informatie moeten kranten zoeken naar dat soort nieuws waar mensen nog voor willen betalen. Achtergrond en duiding bieden is een optie, maar regionaal nieuws is dat ook. Lezersonderzoeken tonen aan dat lokaal nieuws het publiek erg interesseert. We zien ook dat jonge lezers, die voor kranten moeilijk te bereiken zijn, erg geïnteresseerd zijn in regioberichtgeving. Even belangrijk als die interesse van het publiek is dat andere media, vooral de audiovisuele, dat soort informatie minder kunnen aanbieden. Kranten kunnen hun netwerk van regionale correspondenten uitwerken en gebruik maken van de hype rond de user generated content."

Ook Het Nieuwsblad heeft begrepen dat regionaal nieuws meer dan ooit een manier is om lezers aan zich te binden. "Maar het vreemde is dat zij die regio-informatie vooral gratis aanbieden op hun website", zegt Raeymaekers. "Wat Het Laatste Nieuws doet, houdt wél steek. Zij behouden het businessmodel van een betalende krant. De strategie van Het Nieuwsblad is voor mij tot op heden een raadsel. Als ze hun lezers gewend maken aan dat groot gratis aanbod regionaal nieuws, hoe denken zij daar dan in de toekomst een versterking van hun potentieel lezerspubliek van te maken?."

"De beslissing om dat nieuws gratis op de website te plaatsen is al genomen voor ik aan het hoofd van de krant kwam", reageert Michel Vandersmissen, die nog maar vier maanden hoofdredacteur van Het Nieuwsblad is. "We hebben momenteel vijftig hyperlokale websites. We zijn begonnen met de grootste gemeenten en zullen in de toekomst uitbreiden naar 75 tot honderd gemeenten. Die sites genereren een enorme trafiek. We tellen elke dag 250.000 tot 300.000 unieke bezoekers. Onze site heeft die van Het Laatste Nieuws vorige week voorbijgestoken. Dat is interessant voor adverteerders."

Volgens Vandersmissen zal ook de papieren krant het lokale aanbod uitbreiden. "Onze strategie is dubbel. We hebben plannen voor de krant waarmee we tegen de zomer klaar willen zijn. Het Nieuwsblad telt nu zestien regionale edities, Het Volk twaalf. Maar we zouden er toch minstens twintig willen. Dat moet allemaal nog goed bekeken worden, want voor de verdeling is dat niet evident. Kijk maar naar de problemen die Het Laatste Nieuws momenteel op dat vlak ondervindt."

Welke vorm de uitgebreide regionale pagina's ook aannemen, feit is dat het nieuws lokaler wordt dan ooit. Professor Raeymaekers: "De aantrekkingskracht van dat hyperlokaal nieuws zie je bijvoorbeeld aan het succes van De Krant van West-Vlaanderen, al jaren een topper."

Roularta hoopte het succesverhaal van het West-Vlaamse weekblad te kunnen vertalen naar een dagblad, maar het plan om dagelijks te verschijnen is voorlopig opgeborgen. "Het economische klimaat was niet gunstig genoeg", verklaart hoofdredacteur Jan Gheysen. Hij sluit evenwel niet uit dat er in de toekomst opnieuw over een dagelijkse krant wordt nagedacht. Maar ook als weekblad vormt De Krant van West-Vlaanderen concurrentie voor de regiopagina's van Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

"De Krant van West-Vlaanderen is uniek", zegt Gheysen. "Wij staan lokaal sterk genoeg. In elke gemeente beschikken wij over medewerkers uit het verenigingsleven of onderwijzers die voor ons schrijven en ik denk dat Het Laatste Nieuws die lokale verankering niet heeft."

Ook Luc Rademakers, algemeen hoofdredacteur van Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, ziet in zijn sterk uitgebouwde correspondentennetwerk een serieuze voorsprong op de nationale bladen die voortaan nog meer in de lokale vijver willen komen vissen.

"Wij liggen met onze knowhow en ons netwerk zo ver voorop dat we zeker niet angstig zijn. Een nationale speler die op de regionale markt komt, is altijd zwakker dan de regionale speler. Het gevecht in onze regio's gaat vooral om de tweede positie en de concurrentie zal zich vooral afspelen tussen Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad."

en 'Belang van Limburg':

We zijn niet bang voor 'Het Laatste Nieuws' en 'Het Nieuwsblad'. Het gevecht in onze regio's gaat om de tweede positie

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234