Vrijdag 01/07/2022

Het wordt lente, het Kunstenfestival is in aantocht

Er zinderde gisteren op de persconferentie van het Kunstenfestival des Arts in de Muntschouwburg op een of andere manier nog iets na van de enorme sfeer die er zaterdag was op het openingsfeest van Brussel 2000. Zo van: 'Over twee maanden dompelen we ons allemaal nog eens opnieuw onder in de kunsten.' Tussen 5 en 27 mei worden op 19 locaties 34 producties getoond, waarvan 20 wereldcreaties. Voor het internationale karakter tekenen kunstenaars uit onder meer Argentinië, China en Tunesië.

Brussel

Eigen berichtgeving

Anne Brumagne

Twee jaar hebben we moeten wachten op de vijfde editie van het Kunstenfestival. Dat directrice Frie Leysen er niet gelukkig mee was dat haar festival in plaats van jaarlijks slechts om de twee jaar kon plaatsvinden, stak ze nooit onder stoelen of banken. De band met het publiek lijdt er onder, en bovendien is het op inhoudelijk vlak moeilijker om de artistieke actualiteit te kunnen volgen. Maar het leed is geleden: vanaf nu komt het Kunstenfestival weer jaarlijks.

De krachtlijnen zijn dezelfde gebleven. Het festival is even Nederlands- als Franstalig en internationaal, verschillende artistieke disciplines worden samengebracht en de creatie staat centraal. Er wordt dus geen 'Best of'-programma gebracht van internationaal toerende voorstellingen, wel wordt een forum geboden aan veelbelovende kunstenaars uit binnen- en buitenland. Niet zelden krijgen ze het voorstel een voor hen nieuw artistiek genre uit te proberen. Dat dat naast schitterende ook matige voorstellingen kan opleveren, is onvermijdelijk.

Het programma van dit jaar zorgt gedeeltelijk voor een hernieuwde kennismaking met een aantal artiesten die eerder al door het Kunstenfestival in Brussel waren uitgenodigd, maar die nu een andere rol hebben gekregen. Zo heeft het Kunstenfestival de banden verder aangehaald met het Argentijnse objectentheater El Periférico de Objetos, waarvan in 1998 Máquina Hamlet en ZOOedipus werden getoond. El Periférico werd nu gevraagd een vervolg te maken voor de Monteverdi-cyclus die het Kunstenfestival en de Muntschouwburg in 1998 zijn begonnen met Orfeo, van choreografe Trisha Brown en dirigent Renée Jacos, en met de kameropera Il Ritorno d'Ulisse, van de Zuid-Afrikaan William Kentridge en van Philippe Pierlot. El Periférico, dat in 1998 twee erg donkere, beklemmende voorstellingen toonde in Théâtre Marni, zal zich voor zijn nieuwe wereldcreatie, Monteverdi Método Bélico, laten inspireren door de Madrigali amorosi e guerrieri (Madrigalen van liefde en oorlog), en zo de conflicten van de barok als een spiegelbeeld gebruiken voor de verwarring van deze tijd.

Ook Romeo Castellucci van de Italiaanse Societas Raffaello Sanzio, die twee jaar geleden het schokkende Giulio Cesare bracht, werd door het Kunstenfestival gepolst over zijn interesse voor Monteverdi. Hij zal vertrekken van Il Combattimento di Tancredi e Clorinda, het tragische verhaal over de liefde tussen een kruisvaarder en een moslimstrijdster. Voor de derde grote eigen creatie van het Kunstenfestival tekent de Chinees Wang Jianwei. Ping Feng, over de relatie tussen kunst en macht, wordt voor de beeldende kunstenaar zijn eerste theatervoorstelling.

Daarnaast zijn er een hele reeks voorstellingen waarvoor het Kunstenfestival als coproducent optreedt, of gewoon als gastheer: van het scenische orkest Eislermaterial van de Duitse componist Heiner Goebbels en het Ensemble Modern over dansvoorstellingen van Lynda Gaudreau, Francesca Lattuada en François Verret tot theater van de Tunesische kunstenaar Slim Sanhaji en van het Argentijnse gezelschap Sportivo Teatral. Uit eigen land komt Compagnie Utopia, waarvoor Armel Roussel, die bij de vorige editie Les Européens van Howard Barker bewerkte, Tsjechovs jeugdwerk Platonov onder handen nam. Rosas, Tg STAN en Aka Moon gaan met In Real Time verder op de weg die met voorstellingen als Just before, I said I en Quartett werd ingezet. De Onderneming, die eerder al Het Dikke Schrift van Agota Kristof bewerkte, neemt nu de twee andere delen van de trilogie van deze Hongaars-Zwitserse schrijfster onder handen in Het Bewijs. Het Nederlandstalige Dito'Dito en het Franstalige transquinquennal, die het bejubelde Ja ja maar nee nee maakten, zetten hun samenwerking voort met Kortom & Enfin bref, opnieuw een tekst van Rudi Bekaert.

Verder op het programma staan film en videovoorstellingen, multimedia-experimenten, lezingen van recent theaterwerk van Belgische en Canadese auteurs (te beluisteren tussen de gangen van een maaltijd in) en, bij sommigen het bekendst, het nachtprogramma in de Beursschouwburg. De theaterzaal van de Beurs wordt omgebouwd tot jazzclub. In het Beurscafé, het echte festivalcentrum, moet het dan rustig genoeg kunnen blijven voor babbels tussen artiesten en publiek.

De voorverkoop voor het Kunstenfestival van 5 tot 27 mei is net van start gegaan in de A.Ortsstraat 20-28 te Brussel. U kan ook faxen naar 02/511.25.46 of e-mailen naar info@kfda.be. Info 070/222.199 of www.kunstenfestivaldesarts.be. Nu zaterdag 4/3 en op zaterdag 8/4 tussen 15 en 18 uur geeft het Kunstenfestival in het Festivalcentrum uitleg over het programma.

Het leed is geleden: vanaf nu komt het Kunstenfestival weer jaarlijks

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234