Zaterdag 22/01/2022

Hoeveel is een Boël waard?

Nadat Delphine Boël vorige maand zowat de halve koninklijke familie voor de rechtbank daagde, haalt de kunstenares nu ook in haar artistiek werk opnieuw keihard uit naar haar biologische vader, koning Albert. Binnen de kunstwereld zijn de meningen over haar werk verdeeld.

Neonlicht vormt het woord Love Child, onderbroken door een hart met een kroontje. De afbeelding van een grote drol wordt aangevuld met de zin 'Your shit makes me cry'. Kleurige drukletters vormen de woorden 'Endless Hypocrites' en in het spiegelglas van een antieke tafelspiegel staat in een krullerig handschrift 'I am Gods Gift to the Universe' gegrift.

Verwijzingen naar de getroubleerde relatie van Delphine Boël met haar vader, koning Albert, lijken opnieuw niet ver te zoeken in de werken die vanaf zaterdag tentoongesteld worden bij Galerie Paul Janssen in de Golf van Saint-Tropez. Happy Sadness, heet de nieuwste expositie van het verstoten koningskind. Felle kleuren, grote letters en expliciete boodschappen spatten van het doek. Identiteit, luxe, reputatie en koningschap staan centraal, zo meldt de website. "Haar werk kan gezien worden als een allergische reactie op de kracht van roddels en geruchten", luidt het nog.

Weinig kunstenaars genieten in ons land evenveel bekendheid als Boël, die in oktober 1999 in een biografie over koningin Paola aangeduid werd als de buitenechtelijke dochter van Albert II en sindsdien regelmatig de media haalt. De overmatige aandacht heeft haar carrière geen kwaad gedaan. Een kunstwerk van Boël zou voor gemiddeld zowat 8.000 euro over de toonbank gaan, waarmee de kunstenares het op financieel vlak meteen tot de top van de Belgische kunstscène schopt. Enkele jaren geleden kocht de stad Lommel nog het kleurrijke papier-machésculptuur Taboo in Chains, voor 30.000 euro, nadat Koksijde eerder ook al een werk van Boël aankocht.

Meer marketing

Binnen de kunstwereld lopen de meningen over de creaties van Boël nochtans uiteen, en dat is nog erg zacht uitgedrukt. Kunstpaus Jan Hoet wil aan het fenomeen bij voorkeur zelfs geen woorden vuilmaken. "Die werken zijn goed voor het commerciële circuit, in het kunstcircuit horen ze niet thuis. Er zijn geen mensen in de kunstwereld die dat werk echt appreciëren. De waarde lijkt me nul", klinkt het.

Jan Hoet Junior, die Delphine Boël persoonlijk kent, nuanceert het standpunt van zijn vader. "Delphine is een toffe vrouw, maar de artistieke waarde van haar werken is nihil. Mocht ze haar afkomst niet meehebben, dan kon ze nooit de prijzen vragen die ze nu krijgt voor haar werk. Haar kunst is meer marketing dan kwaliteit. Wie vandaag 10.000 euro betaalt voor een schilderij van Boël krijgt er over dertig jaar alleen nog de prijs van het kader voor terug."

Waar dan precies de dunne maar allesbepalende lijn loopt tussen kunst en kitsch lijkt echter ook voor de kenners moeilijk om uit te leggen. "Het werk van Boël vertrekt vanuit een persoonlijke frustratie. De kunstgeschiedenis wijst uit dat dat niet altijd de beste basis is." Anders gezegd: een tricolore penis kan grappig zijn maar de kunstenaar draagt er niet echt een universele boodschap mee uit. Al wil dat dan weer niet zeggen dat de schilderijen en sculpturen van het niet-erkende koningskind waardeloos zijn, benadrukt Hoet Junior. "Wie iets mooi vindt, doet nooit een miskoop."

"Over kleuren en smaken valt niet te twisten, en men steekt zijn geld beter in een schilderij dan in een geweer", vindt ook de Antwerpse kunstkenner Peter De Koninck, die verder flink wat bedenkingen heeft bij de artistieke waarde van Boëls oeuvre. "Persoonlijk vind ik haar werk heel slecht, en het is al helemaal belachelijk om 8.000 euro voor een schilderij van Boël neer te tellen. 500 à 1.500 euro is het meeste wat ze zou mogen vragen."

Losse flodder

De Koninck betreurt dat kunstenaars met meer integriteit en vakkennis in tegenstelling tot Boël vaak jarenlang aan de weg moeten timmeren, doorgaans vanuit de anonimiteit en vanuit de natuurlijk behoefte om kunst te scheppen. "De naamsbekendheid van Delphine Boël is uiteindelijk gewoon het resultaat van een losse flodder. Let wel: ik vind dat triest voor dat meisje. Elk kind dat niet erkend wordt heeft het daar moeilijk mee. Maar gelukkig beginnen die niet allemaal te schilderen."

Toch zijn er ook stemmen die het opnemen voor Boël. Onder hen Adriaan Raemdonck van Galerie De Zwarte Panter in Antwerpen, die vorig jaar het werk van de kunstenares ging bekijken tijdens een tijdelijke expositie in de Antwerpse Wolstraat. Hij noemt haar getalenteerd en authentiek. "Het werk van Boël is niet vernieuwend, maar ik denk wel dat ze op een eerlijke manier met haar zoektocht bezig is. Ze heeft haar verdienste."

Dat is ook de mening van filosoof en kunstcriticus Willem Elias. "Het is toch niet omdat Delphine Boël al dan niet de dochter is van de koning dat ze als kunstenares niets voorstelt? Ze heeft alles wat nodig is om een professioneel kunstenaar genoemd te worden. Een herkenbare eigen stijl, een maatschappijkritische ingesteldheid, exposities in het buitenland, een ernstige visie op haar eigen kunst. Als ze de naam van prinses niet mag dragen, dan toch die van kunstenares."

,

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234