Dinsdag 09/08/2022

hof van commerce

'Geef toe, het is toch geestig om als artiest te kunnen zingen over het gewicht van je ballen. Ik zie het Marco Borsato nog niet doen'

komt nog alleen bij elkaar om te werken

Gent

Van onze medewerker

Kurt Blondeel

'We kun nie stopn en we goan nie stopn want stopn i nie vor oes/ Want de rappers tegenwoordig vintje 't is ginne vetn/ En jin vo jin zin z' ol jaloes." 't Hof van Commerce is nodig, zoveel is zeker. Tenminste, voor wie de West-Vlaamse rappers Kowlier en BZA en de Limburgse dj 4T4 op hun woord en beat gelooft. Ondanks de gezonde dosis zelfrelativering die beide rijmelaars op het nieuwe Ezoa En Niet Anders weer aan de dag leggen ('Achter 8 joar, iets minder oar'), mag je dát nu net niet doen.

Zo zijn we koud 42 seconden ver in opener 'Oed Under Grjid', of Flip Kowlier heeft al de verontrustende grootte van zijn jongeheer wereldkundig gemaakt. "Terwijl hij in feite niet eens zo speciaal is", grijnst 4T4, Kristof Michiels in het dagelijkse leven. "Dat zeg ik er zelf ook bij, hè", repliceert de trotse bezitter. "Maar geef toe, het is toch geestig om als artiest te kunnen zingen over het gewicht van je ballen. Ik zie het Marco Borsato nog niet doen."

Zo goed als de drie op hun vierde langspeler van de tongriem gesneden zijn (ja, ook 4T4 rapt in de hidden track tersluiks een eindje weg), zo bezadigd gaat het eraan toe tijdens interviews. "Eigenlijk is het ongelofelijk wat er over muziek allemaal wordt afgeluld", spuwt Kowlier er midden in een antwoord uit, daarmee duidelijk een sluis openzettend. "Ik weet het, het is een spel, het is de markt, boekskes moeten nu eenmaal over iets schrijven. Maar wat wij op deze twee promodagen al niet hebben verteld over onze eigen muziek... Af en toe formuleer je wel eens een antwoord waarvan je denkt: het is echt wel wáár wat ik zeg."

"Jullie moeten natuurlijk allemaal minstens een pagina kunnen vullen", vult Michiels aan, "maar eigenlijk hebben we niets meer te zeggen dan: zoek er niets achter, we zijn gewoon samengekomen en dit is het resultaat."

Niettemin moeten de heren voor de eerste productie van hun eigen Plasticine-label wel hebben uitgekeken waar ze de bouwstenen voor hun beats vandaan haalden. Wanneer rapper Serge Buyse uitlegt waarom hij 'Punk Of Yo' op de vorige plaat nogal plat vond ("die sample uit Battlestar Galactica was naar mijn goesting iets te voor de hand liggend"), blijkt dat in het wilde weg creatief zijn soms ook een prijs heeft. "We zijn natuurlijk tegen de lamp gelopen", lacht hij. "De componist, Stu Phillips, is het te weten gekomen, iets wat we niet onmiddellijk voorzien hadden. Maar kom, voor iets van een 5.000 dollar en een bepaald percentage op de rechten van het nummer zijn we er nog goedkoop van afgekomen, denk ik.

"Nee, het moeilijkste aan 't Hof van Commerce, zeker nu voor de vierde elpee, is het verzinnen van variaties op hetzelfde thema: hoe goed we wel zijn. Het politieke klimaat in België komt ook al eens terug, maar over de tsoenami zul je me niet horen rappen, wegens te ver van mijn bed."

Op zijn soloplaten geeft Flip Kowlier naar eigen zeggen meer weg over zichzelf dan hem eigenlijk zint. Dat speelt bij 't Hof wellicht minder. "Je zou inderdaad kunnen stellen dat het er minder, euh, emotioneel aan toegaat. Technisch gezien is het wel moeilijker: je moet veel meer woorden vinden die ook nog eens op de juiste plaats moeten staan. Want in principe heb ik een tekst voor mijn soloproject in een wip geschreven; het is pas nadien dat ik er werk mee heb, als ik er die hele uitleg bij moet doen."

Buyse: "In 't Hof draaien we veel meer rond de pot, terwijl Kowlier solo recht voor de raap is. Daar gaat het over hartzeer en wat weet ik allemaal. Maar bij ons kunnen journalisten drie vierde van de teksten niet eens ontcijferen, dus gaan ze er ook geen vragen over stellen."

Nochtans kom je al luisterend naar Ezoa En Niet Anders nog eens wat te weten. Dat 't Hof van Commerce het verbazend goed doet in Nederland, bijvoorbeeld, zoals uit 'Zonder Fans Gin Bands' blijkt. "Dan sta ik op het podium in Amsterdam en denk ik: kiek noa ndeen, die is gewoon aan het meerappen", aldus Buyse.

"We spelen daar in zalen van honderd, maximaal driehonderd man", gaat Kowlier verder. "In het begin heeft het publiek altijd iets van: hé, wat? Dan worden ze nieuwsgierig. Na een tijdje krijgen we ze mee, worden ze enthousiast, dolenthousiast zelfs. Op het einde vind ik dat we er echt als helden staan. Ook al klinkt dat natuurlijk onnozel als ik het zo zeg."

Als de deuren van 't Hof weer even gesloten zijn, weten we dat Kristof Michiels zich op Magik Ballet Ensemble, Atomic of Ultrasonic 7 kan storten. Kowlier maakte na Rocky 7 natuurlijk een tweede soloplaat, schreef muziek voor een dansvoorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker en pende de hitsingle 'Turn the Music Up' voor Idool-finalist Brahim. Die laatste bewijst Kowlier overigens op zijn beurt een gunst door op Ezoa En Niet Anders enkele lijntjes te droppen, iets waarvoor ook TLP, Balo (ex-Starflam), Gabriel Rios (in het Spaans!), Riemeloare (De Nihilisten) en leden van Moiano en Indigenous zich niet te beroerd voelden.

In feite staat Serge Buyse tussen twee platen van 't Hof door het minst in de kijker. Maar striptekenaar worden, zoals zijn grootste droom is, doe je nu eenmaal niet via televisieshows en felverlichte podia. "Ik blijf proberen, al duurt het tot mijn vijftigste", luidt het. Uitgevers die interesse hebben voor humoristische avonturenstrips waarin 'een eclectisch allegaartje van zombies, monsters en superhelden' figureert, mogen naar de telefoon grijpen.

Maar wat we eigenlijk nog weten wilden: is 't Hof van Commerce met al die nevencarrières eigenlijk nog wel die hechte jongensclub waarmee het acht jaar geleden begon? De onderlinge snel uitgewisselde blikken monden uit in unaniem geknik. "De enige verandering is dat we nu nog enkel samenkomen om te werken", aldus Kowlier. "Maar hoe vaak moet je iemand ook zien per week?"

Michiels: "Als ik voor mezelf spreek: de draad van 't Hof van Commerce weer oppakken doe ik niet omdat ik per se weer hiphopbeats wil maken, maar wel omdat ik met die mannen de baan op wil. Om backstage onnozele grappen te vertellen en op het podium met de mensen hun voeten te rammelen. We worden er trouwens nog voor geapprecieerd ook."

Ezoa En Niet Anders is verschenen bij Plasticine/Petrol en wordt gedistribueerd door EMI.

't Hof van Commerce presenteert zijn cd op woensdag 27 april in de Brusselse AB. Indigenous verzorgt het voorprogramma. Website: www.thofvancommerce.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234